معاون بهزیستی خراسان رضوی:
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از واگذاری اجرای برنامه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی.بی.آر) به بخش غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 28 September 2015
حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری روز جهانی ناشنوایان در سالن اجتماعات اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: 14 هزار نفر از معلولان خراسان رضوی ناشنوا و کم شنوا هستند اما در سال‌های اخیر به علت توجه ویژه دولت یازدهم و انجام مراحل غربالگری خوشبختانه در کشور بر اساس آمارهای موجود، ناشنوای بالای 20 سال نداریم.

وی با اشاره به اینکه برنامه واگذاری سی.بی.آر به بخش غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد به صورت پایلوت در نیشابور اجرایی شده است، افزود: این طرح که در قالب برنامه توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اجرایی شده است موفق شده در همه روستاهای این استان، توانبخشی معلولان را به صورت صددرصدی انجام دهد.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه 1.65 درصد جمعیت کل خراسان رضوی را معلولانی تشکیل می‌دهند که شناسایی شده‌اند، بیان کرد: با توجه به اینکه اعتبارات مربوط به درمان اتباع خارجی از سه استان به 14 استان ارتقا پیدا کرده و میان همه این استان‌ها توزیع می‌شود بودجه این بخش برای خراسان رضوی کمتر شده و مراکز پیشگیری و درمان اداره‌کل بهزیستی این استان به میزان پرداخت هزینه اتباع خارجی اعتبار لازم را می‌پردازد.

پوریوسف سرعت رشد سالمندان در کشور را بالا دانست و خاطرنشان کرد: 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و در خراسان رضوی هفت درصد سالمند هستند که نیشابور، گناباد و خوشاب بیشترین میزان سالمند را در این استان دارند.

وی با بیان اینکه زنان سالمند به علت عدم تمکین مالی و تنهایی نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند، تصریح کرد: 500 هزار نفر در خراسان رضوی سالمند هستند که از این میان یک‌هزار و 581 نفر در مراکز شبانه‌روزی، 100 نفر به صورت روزانه و 354 نفر از طریق خدمات در منزل زیر پوشش خدمات قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: 42 مرکز سالمند در خراسان رضوی فعال است که 24 مرکز به صورت شبانه‌روزی، 2 مرکز روزانه و 6 مرکز خدمات مراقبت در منزل از سالمند فعال هستند.

پوریوسف تاکید کرد: چاپ 470 جلد کتاب بریل، 4 هزار و 200 کتاب صوتی، چاپ تعداد زیادی از آثار قرآنی و کتاب‌های علمی با خط بریل، فعالیت‌های هنری، آموزشی و رفاهی از دیگر برنامه‌هایی است که برای نابینایان در نظر گرفته شده است.

وی از شناسایی 10 هزار نابینا در خراسان رضوی خبر داد و گفت: 42 هزار نابینا تحصیلات عالیه دارند و مهم‌ترین مشکل آنها نبود اشتغال در جامعه است چراکه متاسفانه فرهنگ و باور اشتباه مردم سبب شده تا نابینایان حتی در مشاغلی که می‌توانند فعال باشند، امکان کار پیدا نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار