رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهریز گفت: تخریب یک‌خانه قدیمی در محدوده ثبتی و بافت تاریخی این شهرستان متوقف شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 14 December 2021

به گزارش ایرنا، مجاهد کرباسی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران شهرستان افزود: خانه‌ای قدیمی در مجموعه ثبتی مهرپادین که در حال تخریب بود به دستور دادستان و از سوی نیروهای یگان حفاظت متوقف شد.

وی با بیان اینکه یک فرد بدون توجه به ضوابط مصوب میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام به تخریب کرده بود ادامه داد: پس از توقف عملیات تخریب وسایل و ادوات جرم از جمله یک دستگاه لودر توقیف شد.

این مسئول با قدردانی از همکاری دادستان، نیروی انتظامی و یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی در برخورد با این تخلف خاطرنشان کرد: این اقدام به منظور حفظ و صیانت از بافت و آثار تاریخی و فرهنگی شهر انجام شد.

کرباسی به تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان این عملیات و برخورد قاطع با آنها خبر داد و گفت: باغ شهر تاریخی مهریز در چهارم آبان ماه ۱۳۹۸ با شماره ۳۲۷۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

وی بیان کرد: طبق مقررات هرگونه اقدام مرمتی، نوسازی و احیا در بافت تاریخی شهرستان باید با هماهنگی و اخذ مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی صورت گیرد، در غیر این صورت طبق مقررات اقدام و پیگیری می‌شود.

بنای ساخت مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده اند که در روزگاران پیشین، 'مهرگرد' و 'مهریجرد' نیز نامیده ‌شده است.

شهر امروزی مهریز از ادغام و به هم پیوستن پنج سکونتگاه به نام‌های مهرپادین، مزویرآباد، بغدادآباد، استهریج و منگاباد به وجود آمده است.

مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد و باغ پهلوان پور، قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ثبت شده است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: تخریب ، گردشگری ، قضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار