رییس سازمان نظام مهندسی :
رییس سازمان نظام مهندسی یزد گفت: این استان در بخش ساخت و سازهای بدون پروانه شرایط خوبی ندارد، لازم هست ،هرچه زودتر برای پیشگیری از تخلف های ساختمانی اقدام هایی در این زمینه صورت گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶ 06 December 2021

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این سازمان، مجتبی فرهمند در نشست اعضای هیات رییسه این نهاد بدون استناد به آمار و با اشاره به وظایف مجموعه و نحوه کارکرد آن افزود: این سازمان سه مخاطب اصلی مردم، مهندسان و حاکمیت را در کنار خود دارد به نحوی که تعامل با هرکدام از این بخش ها نیازمند برنامه ریزی و تعامل جداگانه است.

وی اظهار کرد: در تلاش هستیم در دوره نهم هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان، رابطه مردم و مهندسان تنظیم شود و با تبیین وظایف مهندسان به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا لذت استفاده از ظرفیت مهندسی به کام مردم شیرینی ایجاد کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه موضوع ترویج و فرهنگ سازی در مورد معماری ایرانی اسلامی نیازمند برنامه ریزی و تعامل با رسانه ها به ویژه رسانه ملی است ،تصریح کرد: مردم باید به این نتیجه برسند که تفکر مهندسی می تواند به ابعاد مختلف زندگی آنان کمک کند.

این مسئول با بیانکه معماری ایرانی- اسلامی نتیجه فرهنگ کامل ایرانی هاست گفت: این فرهنگ غنی به فرهنگ تفاخر،تظاهر و منویات مالک تبدیل شد، مصوبه شورای شهر ششم در این زمینه و برای آینده راهگشاست.

فرهمند ،نظام مهندسی را دیده بان حقوق مهندسی شهر دانست و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از کاهش مرگ میرها و خسارات مالی در زلزله های اخیر کشور ناشی از مهندسی سازی ساختمان هاست و از این رو باید در این حوزه همچنان فرهنگ سازی و تلاش کرد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد نیز با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ضامن حفظ سلامت، هویت و شخصیت ساختمان های شهر است، گفت: برخی از این بخش ها به دست فراموشی سپرده شد به گونه ای که در حال حاضر به جای توسعه نیازمند احیای هویت معماری ایرانی اسلامی هستیم.

احمد پهلوانیان اظهارکرد: در حوزه فرهنگ سازی نیازمند طراحی سیستمی هستیم و در صورتی که تک بعدی به موضوع نگاه شود به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

وی ساختمان را ثروت ملی دانست و گفت: هدر رفت منابع در صنعت ساختمان به واسطه ساخت و سازهای غیر اصولی جایز نیست، لازم است در مورد این مسایل فرهنگ سازی و اقدام های لازم انجام شود که صدا و سیمای مرکز استان این آمادگی را دارد با سازمان نظام مهندسی ساختمان در این موضوع همکاری کند.

دوازدهم شهریورماه ۱۴۰۰ رییس وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفته بود که ۷۰ درصد ساخت و سازهای استان بدون اخذ پروانه و خارج از طرح چارچوب قانونی این مجموعه و شهرداری ها از سوی مالکان ساخته و چنین پرونده های ساختمانی معمولا به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود.

علی اصغر زحمتکش در نشست مشترکی با فرماندار، سرپرست شهرداری و رییس شورای شهر مهریز،رعایت نکردن ضوابط شهری، ساختمان با متراژ زیر حدنصاب و تغییر کاربری زمین را از جمله موارد تخلف در این ‌حوزه ذکر کرد و افزود: با تشکیل کارگروه پیشگیری از تخلف در شهرستان ها می توان بخشی از ضوابط و مقررات این بخش را تعدیل کرد و شاهد قانونمند شدن تعداد بیشتری از ساخت و سازها با پروانه در استان بود.

به گفته وی سامانه غیرحضوری صدور پروانه ساخت وساز تا پایان شهریورماه در شهر یزد راه اندازی می‌ شود و هدف از ایجاد این سامانه مکانیزه کردن صدور پروانه ساختمانی، تسریع در امور، کاهش زمان صدور، صرف جویی در هزینه های رفت و آمد مالکان به شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

وی با بیان اینکه سامانه یادشده در سایر شهرستان های استان هم راه اندازی می شود ،اظهار کرد: در پرتو تعامل و همکاری موجود بین شورای ششم شهر مهریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان، صدور پروانه غیرحضوری در راستای کاهش تخلف ساختمانی، در این شهر هم عملیاتی می شود.

زحمتکش در ادامه یزد را استانی با آمار بالای تخلف ساخت و سازها در کشور دانست و تصریح کرد: برای کاهش حجم تخلف ساختمانی در مرکز استان، افزایش کیفیت ساخت و سازها و احداث ساختمان هایی مقاوم و با طول عمر بالا؛ فارغ از نگاه به داشتن یا نداشتن پروانه، کارگروهی تحت عنوان پیشگیری از تخلف در یزد تعریف شد.

استان یزد با ۱۱ شهرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند، از مجموع جمعیت استان ۹ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های خاتم و ابرکوه به شیوه عشایری روزگار می گذرانند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: پروانه ، تخلف ، آمار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار