برای خبرنگاران ، آبروی رسانه بسیار مهم است و هتک حرمت آن از هر طرف چه درون خانواده رسانه باشد ، چه بیرون از آن قابل قبول نیست !
کد خبر: ۱۰۰۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ 12 November 2021

رسانه ما ، آبروی ما!

تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، مهدی مرادی ، گاهی به عنوان عضوی از جامعه رسانه ای در این که چه بنویسیم که به خودزنی و به اصطلاح متهم به بریدن دسته توسط تیغه چاقو نشویم اما نقدی بر حال و روز رسانه در استان داشته باشیم قبل از اینکه دیگران ما را نقد کنند ، می مانیم!
مدتی است که در برخی رسانه های محلی باب انتقاد از برخی دستگاه ها باز شده و البته در این بین ادبیات نگارشی خاصی هم استفاده می شود. در این انتقادات ، افشاگری ها آن چنان محکم و صریح مطرح می شود که اگر ۱۰ درصد این اتهامات صحت داشته باشد و هنوز مدیر سر جای خود ماندگار است ، بدون تردید نشانه ای بارز از فساد سیستماتیک حتی با وجود دستگاه های نظارتی است .
شاید اینگونه عریان گویی در حالت عادی منطقی نباشد اما با توجه به لودگی این روزهای فضای رسانه ای استان ، باید گفت ، بد ماجرا وقتی است که پشت این افشاگری ها عمدتا رسانه هایی قرار دارند که معمولا در صنف خود ظاهرا چندان موجه و پاک دست نیستند و گاها به معامله گری مشهورند! و بدتر از همه اینکه پس از هر افشاگری بر علیه مدیران یا دستگاه ها فورا سندی شفاهی ( بیان لفظی ادعای مدیر) یا مکتوب از پشت پرده ظاهر می شود که اینگونه نتیجه گیری می شود « اگر رانت درخواستی رسانه از مدیر دستگاه محقق می شد ، خبری از این افشاگری های رسانه ای در کار نبود!» بارها از طرف مدیران مورد نقد ، عنوان شده است که فلان خبرنگار یا رسانه از من فلان تقاضا را داشته و به دلیل نپذیرفتن ، اینگونه مورد غضب قرار گرفته ام ! که البته در بسیاری از موارد اسناد و شواهد ادعای مدیر واقعی می نماید ! ضمن اینکه ضعف و تعاملات رسانه ای غیرحرفه‌ای برخی مدیران در شکل گیری این وضعیت را نمی توان نادیده گرفت! 
متاسفانه بارها شنیده ایم که تعدادی از رسانه ها در رانت خواری تیمی عمل می کنند و یکی مسئول نقد (تخریب مدیر یا دستگاه) می شود و یکی مسئول صاف کردن جاده رسیدن به مدیر و نهایتا کسب رانت و سوء استفاده که اگر مدیر ضعیف و مورد دار باشد معمولا بدون درز به بیرون ، ماجرا با رضایت طرفین به نتیجه دلخواه می رسد و اگر بر عکس اتفاق رخ دهد ، بستگی به میزان قدرت طرفین ماجرا به نحو دیگری شکل می گیرد !
به عنوان غیر رسمی از طرف برخی مطلعین مطرح شده است که در دوره ای از مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، هزینه های زیادی پرداخت می شده که فلان خبرنگار بر علیه دانشگاه مطلب انتقادی کار نکند! اگر صحت داشته باشد تاسف برانگیز است هم برای رسانه و هم برای دستگاه مورد نظر و هم برای ناظران ! چرا که دریافت هزینه برای انتشار خبر مقبول است و معمول و البته لازم برای ادامه کار رسانه اما دریافت پول برای خبر کار نکردن ، اوج ظلم و تعدی به کارکرد و جایگاه مهم رسانه است!
یا اینکه بارها شنیده شد که در زمان برخی استانداران گذشته همواره حرمسرای رسانه ای وجود داشته به این معنا که عده ای برای هماهنگی با استاندار از طریق برخی رابطین در اطراف استاندار وظیفه محافظت رسانه ای را بر عهده داشته و ضمن آن هزینه هایی دندانگیر هم دریافت می کرده اند!
رسانه و خبرنگار مانند دیگر مردم لازم است هزینه های کار خود و امرار معاش را دریافت کند . هر چند سیستم کلی در کشور و بدتر از آن در استان به گونه ای است که معیشت خبرنگار مورد توجه قرار نمی گیرد اما این نمی تواند دلیلی قانع کننده برای رانت خواری و سوء استفاده از رسانه باشد.
پرداخت هزینه به رسانه در استان کهگیلویه و بویراحمد از هیچ منطقی پیروی نمی کند و از مسیرهای غیر منطقی و شارلاتان بازی خاص عبور می کند به عنوان مثال برخی رسانه ها مسیری کاملا زرد را پیگیری می کنند که در طی این مسیر هم خبرهای زرد را در دستور کار قرار می دهند و هم به تخریب دیگر رسانه ها نزد مدیران یا هدف مورد نظر ، اقدام می کنند!
نتیجه این زد و بندها گاها به نتیجه مطلوب طرفین می رسد و گاهی هم ماجرا به بیرون درز می کند و هر کدام هم رسانه و هم مدیر به دلیل داشتن نقطه ضعف از طرف مقابل برای هم شاخ و شونه می کشند و نهایتا ماجرا می شود انچه این روزها از حمله رسانه و مدیر علیه هم منتشر می شود!
تمجید بدون پشتوانه از مدیران همانند تخریب غیرمنصفانه نتایج بسیار بدی را در پی دارد چنانچه رسانه ای آن چنان از انقلاب یک مدیر در حوزه کاری تمجید کرد تا اینکه الان مدیر ظاهرا انقلابی به دلیل اختلاس و تخلف در زندان به سر می برد ! ضمن اینکه این سوال به صورت جدی مطرح است که در این خصوص آیا منطقی نیست پیگیری شود دلیل آن همه تمجید آن هم فقط در  یک رسانه محلی و یا چند رسانه معدود و همسو از یک مدیر چه بوده است؟ آیا نباید دستگاه های نظارتی و قضایی پیوست های رسانه ای در چنین افتضاحات مدیریتی را پیگیری کنند تا شاید کمکی هم به سالم سازی فضای مدیریتی استان کرده باشند و هم فضای رسانه ای !
افشاگری و سوت زنی نباید به سمت رانت خواری هدایت شود. گزارش عملکرد دستگاه یا مدیر نباید انحصاری رسانه های خاص شود. توزیع و انتشار اطلاعات و اخبار نباید محصور و از یک مسیر باشد. ورود به دنیای رسانه نباید بی در و پیکر باشد . و بسیاری نبایدهای دیگر ، که اگر هر مسئولی در هر حوزه ای به این موضوعات توجه داشته باشد بی شک هم رسانه مسیر کارکرد خود را پیدا می کند و هم مدیر متوجه می شود که باید چگونه با رسانه تعامل سازنده داشته باشد.
به دستگاه هایی که احیانا دوست دارند در خصوص نوع تعاملات رسانه و دستگاه ها کسب اطلاع داشته باشند توصیه می شود موشکافانه به صورت راندمی سری به دستگاه هایی مانند راهداری ، شرکت گاز ، هلال احمر ، اداره کار ، استانداری ، اداره امور مالیاتی ، دارایی ، اداره کل آموزش و پرورش ، دانشگاه علوم پزشکی ، آبفا ، برق ، گردشگری ، صمت ، شهرداری و ... بزنند و پیگیری و مشخص کنند طی دو سال اخیر چه تعاملات و یا قراردادهایی با کدام رسانه ها و تحت چه عناوینی داشته اند !؟
به هر جهت برای خبرنگاران ، آبروی رسانه بسیار مهم است و هتک حرمت آن از هر طرف چه درون خانواده رسانه باشد ، چه بیرون از آن قابل قبول نیست !
برچسب ها: مهدی مرادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار