قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فرسوده بودن 53 درصد از تخت‌های بیمارستانی دولتی خبر داد.
کد خبر: ۲۳۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 24 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، ایرج حریرچی در مراسم افتتاح بیمارستان علوی مشهد با بیان اینکه دولت در 20 سال منتهی به سال 92 سالانه 1300 تا 1700 تخت به بیمارستان‌های کشور تحویل داده است، اظهار کرد: با این ‌وجود در حال حاضر 53 درصد از تخت‌های بیمارستانی دولتی فرسوده بوده و طبق مطالعات انجام‌شده فاقد ارزش بهسازی هستند.

وی بابیان اینکه میانگین تعداد تخت‌های بیمارستانی در منطقه به ازای هر 1000 نفر، 2.4 است، افزود: این میانگین در کشور ایران 1.7 به ازای هر 1000 نفر است که تلاش می‌کنیم تا 5 سال آینده با خرید 100 هزار تخت حداقل به میانگین منطقه برسیم.

این مسؤول با بیان اینکه هزینه هر تخت بیمارستانی 450 میلیون تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که پس از سه تا چهار سال باید مجدداً برای خرید تخت سالم هزینه شود.

قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه کشور ایران از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی در میان 20 کشور همسایه و نزدیک به خود رتبه پانزدهم را دارا است، تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت کشور ایران تنها از کشورهای جنگ‌زده افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان و عراق بهتر است که در سال‌های پیش ‌براثر جنگ بیمارستان‌های خود را ازدست‌داده‌اند.

حریرچی ادامه داد: در کشور ایران نیز کلان‌شهر‌های مشهد، تهران، تبریز و اصفهان دارای بد‌ترین وضعیت از نظر تخت‌های بیمارستانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: یک کادر کامل بیمارستانی نیاز به 400 تخت دارد و بیمارستان تخصصی علوی مشهد هنوز به امکانات زیادی برای تجهیز نیاز دارد.

قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: درحالی‌که درگذشته بیماری‌ها اغلب واگیردار بود و امکان پیشگیری و درمان با واکسن وجود داشت، بیماری‌های جوامع امروزی از نوع غیر واگیردار می‌باشد.

وی با اشاره به افزایش میزان بیماری‌های غیر واگیر افزود: در حال حاضر 78 درصد از مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.

قائم‌مقام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اهداف مشخصی برای جلوگیری از افزایش بیماری‌ها تا سال 2025 تعیین کرده است، افزود: بر اساس اهداف این سازمان تا سال 2025 نباید چاقی در بین جوامع از شرایط فعلی بد‌تر شود اما بر اساس برآوردی که صورت گرفته امکان تحقق این هدف کمتر از یک درصد است.

وی با بیان اینکه تاکنون در هیچ کشوری به‌صورت جدی کاهش قابل‌توجهی در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مشاهده نشده، تصریح کرد: برای مثال وقتی گفته می‌شود که 40 درصد از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری بوده به این معنی است که هیچ شخصی مصرف قند و چربی بالا نداشته باشد، سیگار نکشد، روزانه پنج وعده سبزیجات و میوه‌ مصرف کند و هر هفته نیز سه ساعت ورزش کند تا سرطان ریشه‌کن شود که عمدتاً انجام نشدنی است.

حریرچی با قدردانی از خیرینی که در ساخت و بهسازی بیمارستان علوی مشارکت نموده‌اند، گفت: هرکسی باید در حد توانایی مالی خود برای ساخت چنین مکان‌هایی کمک نماید و نباید خیر بودن را تنها کمک‌های میلیاردی دانست.

منبع: فارس

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار