مرمت دالان و ساباط خانه تاریخی جعفرزاده سبزوار آغاز شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار از آغاز عملیات مرمت و استحکام‌بخشی دالان و ساباط ورودی خانه تاریخی جعفرزاده این شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱ 29 April 2024

به گزارش تابناک رضوی، حسنعلی حبیب‌پور با اعلام این خبر افزود: ساباط ورودی به این خانه تاریخی که هم اینک مجموعه اداری میراث فرهنگی و هم پایگاه تاریخی شهر سبزوار در آن قرار دارد، وضعیت خطرناک و ناهنجاری داشت که مورد اعتراض ارباب رجوع و همسایگان قرار داشت.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار تصریح کرد: وجود باغچه‌ها و فضای سبز فراوان پیرامون این دالان و نیز پایین بودن سطح آن نسبت به حیاط‌های پیرامون، سبب بروز رطوبت فراوانی در دیوارهای دالان و از بین رفتن مصالح دیوارها شده بود.
حبیب پور ادامه داد: با پیگیری‌های فراوان از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان از ابتدای این ماه مرمت دیوارهای کف و سقف دالان به روش صندوقه کردن دیوارها و اجرای دیوار کاذب با فاصله از دیوار خشتی اصلی آغاز شده تا هم داغ رطوبت و اضمحلال اندود و مصالح در بدنه از بین برود و هم دیوارهای خشتی و اصلی بنا تنفس و تبخیر رطوبت را داشته باشند.
وی گفت: بدین ترتیب هم رطوبت ناشی از بارندگی و آبیاری باغچه‌ها به دیوارهای کاذب که در دید ارباب رجوع هستند و چهره و منظر زشت و ناپسند دیوارها از بین می‌رود و هم شالوده اصلی اثر امکان تنفس و تبخیر رطوبت را خواهد داشت.
سبزوار از شهرهای تاریخی و فرهنگی استان خراسان رضوی است که با بیش از 100 اثر، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.
مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آرامگاه های حکیم حاج ملاهادی سبزواری و ملاحسین واعظ کاشفی، مناره تاریخی خسروگرد و مصلای تاریخی بخشی از مکان های دیدنی سبزوار هستند.
سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار