دبیرکل اتاق همدان در نشست انجمن شرکتهای صنعت پخش استان به لزوم گرایش به تشکل گرایی راهگشا در توسعه هدفمند صنعت پخش تاکید کرد:
به گزارش تابناک همدان، نشست انجمن شرکتهای صنعت پخش استان با حضور طاهره ایزدی دبیر کل اتاق همدان و رامین دزفولی رئیس انجمن شرکتهای صنعت برگزار گردید.
در این نشست مدیران شرکتهای صنعت پخش استان با بیان آخرین موانع و مشکلات جاری حوزه فعالیت خود خواستار مساعدت و حمایت اتاق همدان در جهت توسعه و هدفمند سازی این صنعت شدند.
طاهره ایزدی دبیر کل اتاق همدان در این نشست با اشاره به ظرفیتهای عمده موجود در صنعت پخش استان افزود از آنجا که صنعت پخش و توزیع یکی از صنایع کلیدی و زیرساختی در اقتصاد هر کشوری به حساب میآید، سهم ۸ الی ۹ درصدی این صنعت از درآمد ملی، خود مبین حجم و گستره وسیع این صنعت و به تبع آن نقش کلیدی این صنعت در زنجیره تامین بسیاری از صنایع کشور است.
ایزدی خاطر نشان ساخت: در کشور ما صنعت پخش هنوز در جایگاه واقعی خودش قرار نگرفته و متولی این بخش که وزارت صمت است آیین نامههای جدید و متناسب با شرایط روز را برای حوزههای صنعت پخش تنظیم نکرده تا فعالان این حوزه بتوانند بطور هدفمند فعالیت کنند.
وی افزود: در حال حاضر با یک ذهنیت غیر تخصصی در صنعت پخش روبرو هستیم که هر پخش کننده صرفاً با داشتن انبار و چند ماشین میتواند عضویت در این سیستم داشته باشد و بعنوان یک شرکت پخش فعالیت کند و در ایران اغلب شرکتهای پخش وابسته به شرکتهای تولیدی بوده و عملاً کل فرایند، انبار، فروش و توزیع را دریک مجموعه دیده اند، این در حالیست که اگر نگاهی به صنعت پخش در دنیا و مقایسهای با سایر کشورها داشته باشیم بر اساس گزارش نشریه فورچون ۵۰۰ در میان ۱۰ شرکت برتر آمریکا پنج شرکت در حوزه پخش و توزیع فعالیت دارند.
وی ادامه داد: یعنی در کنار شرکت اپل شرکتهایی نظیر وال مارت (بزرگترین شبکه خرده فروشی در جهان که رتبه نخست آمریکا را به خود اختصاص داده، در رتبه دوم آمازون (بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان) و رتبه پنجم سیوی اس کرمارک (شرکت خرده فروشی و توزیع دارو)، رتبه هشتم شرکت مک کسان (شرکت آمریکایی توزیع دارو و ارائه فناوری اطلاعات پزشکی و در رتبه دهم شرکت امریسورس برگن شرکت توزیع دارو) حضور دارند.
ایزدی تصریح کرد: یقین داریم این شرکتهای بزرگ پخش همه زنجیره ارزش خود را با شیوههای نوین مدیریت میکنند و همه چیز در انبار این شرکتها را سیستم رهبری میکند، این در حالی است که ما در ایران بر سر موضوعات ساده نظیر حضور مسئول فنی انبار دچار چالشهایی هستیم.
وی افزود: نهایتا ما باید به دنبال راهی برای ایجاد یک بستر مهیا برای کسب و کار شرکتهای پخش باشیم و این جز با ایجاد هم افزایی از طریق ایجاد یک تشکل اقتصادی تخصصی میسر نمیشود.
دبیر کل اتاق بازرگانی همدان اضافه کرد: در حال حاضر با حضور ۶۰۰ شرکت بزرگ پخش در تشکل ملی این گام برداشته شده و امیدواریم شما نیز برای ایجاد محیطی امن برای کسب و کار با تمرکز بر ارزش افزوده مناسب بتوانید شرایطی در ح و اندازه شرکتهای پخش استان ایجاد نمایید. وی درپایان تاکید کرد در راستای ایفای نقش در تصمیم سازیهای ملی شرکتهای صنعت پخش استان میبایست نقش خود را در انجمن ملی صنعت پخش کشور بخوبی ایفا کنند.