اولین مصاحبه اختصاصی با مدیر کل جدید بهزیستی خراسان رضوی
اولین مصاحبه با مدیر جدید بهزیستی خراسان رضوی چند روزی پیش از اعلام انتصاب ایشان صورت گرفت درحالیکه همراه با نویدها و امیدهایی تازه بود برای بهبود وضعیت بهزیستی در سرزمین خورشید به خصوص اینکه پیشترها گاهی شاهد غفلت از ضرورت پاسخگویی به مردم بودیم.
کد خبر: ۱۲۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 16 November 2015
طبق قوانین کشورمان سازمان بهزیستی متولی حمایت و رسیدگی به وضعیت معلولانی است که توسط کمیسیون پزشکی اداره بهزیستی تأیید می‌شوند. حال این معلولیت می‌تواند جسمی و حرکتی باشد یا ذهنی و روانی ...
معلولیت یعنی محدودیت دائمی در زمینه‌های جسمی، حسی یا ذهنی و روانی که شخص مبتلا را در زندگی و تعامل با سایر افراد جامعه دچار مشکل می‌کند. فرد معلول از یک طرف با مشکلات شخصی خود با توجه به نوع معلولیتی که دارد درگیر است و از طرف دیگر هزینه‌های سنگین توانبخشی و مالی او را سخت تحت فشار قرار می‌دهد.
آنچه در ارتباط با نحوه پذیرش و کمکهای بهزیستی در ذهن عموم مردم می‌آید این است که وقتی یک فرد آسیب دیده یا خانواده‌ای که صاحب یک فرزند معلول شده‌اند به اداره بهزیستی مراجعه می‌کنند پس از تشکیل پرونده زیر چتر حمایت گسترده بهزیستی قرار می‌گیرند. اما چیزی که برخی از مردم می‌گویند با این موضوع متفاوت است.
کنکاش‌های خبرنگار تابناک رضوی در پیگیری این موضوع حاکی از آن است که بسیاری از خانواده‌ها از حفظ حرمت و شخصیت‌شان توسط کارمندان بهزیستی مشهد شاکی‌اند! آن‌ها معتقدند بهزیستی، رسیدگی لازم را نمی‌کند و مدعی‌اند هزینه توانبخشی فرزندانشان به طور کامل برعهده خودشان است.
یکی دیگر از مادرانی که دخترش کاشت حلزون شده و در بهزیستی پرونده دارد از جمله این شاکیان است که کرامت او در بهزیستی در نظر گرفته نمی‌شود و هر وقت به بهزیستی مراجعه می‌کند از آمدن خود پشیمان می‌شود!
خانم دیگری را می‌بینم و از او درباره میزان رضایتش از خدمات بهزیستی می‌پرسم. او معتقد است که در مشهد فقط داشتن پارتی راهگشاست! و می‌گوید زمانی که شهرستان بودم خیلی بیشتر کارهای فرزندم پیگیری می‌شد.
این صحبت‌ها و گلایه‌ها ما را به دفتر دکتر حمیدرضا پوریوسف رساند. دکتر پوریوسف معاون اسبق توانبخشی خراسان رضوی که هنوز مهر مدیر کلی بهزیستی خراسان رضوی روی حکم ایشان خشک نشده است، بدون گذر از تشریفات اداری خاص، با روی خوش پذیرای ماست و پاسخگو ... راستی چه خوب بود که مدیر کل سابق بهزیستی استان نیز علاوه بر سخنوری ، پاسخگو نیز می‌بود و خانواده رسانه ای ها را نه صرفا در نشست‌های محدود خبری، می‌پذیرفت!
محور گفتگو با مدیر کل جدید بهزیستی استان، چند روزی پیش از اعلام رسمی حکم انتصاب، معلولیت شنوایی است.

اهدای 100 سمعک پیشرفته به بهزیستی توسط یک خیرخواه ایرانی اروپا / نوید گوش شنوا برای درمان کم‌شنوایان
دکتر پوریوسف در این باره به خبرنگار تابناک رضوی گفت: معلولیت کم‌شنوایی از جمله معلولیت‌هایی است که طبق آمار جهانی یک درصد جامعه را به خود مبتلا کرده است. ما در خراسان رضوی 14 هزار معلول شنوایی داریم که از این تعداد 8 هزار نفر در مشهد و بقیه در شهرستان‌ها هستند.
وی افزود: از آنجایی که حدود 80 درصد افراد کم‌شنوا و ناشنوا از بدو تولد دچار این مشکل هستند کم‌شنوایی یک معلولیت ارثی تلقی می‌شود. البته لازم به ذکر است که بیماری‌های اکتسابی مثل عفونت‌های گوش، آسیب‌های صوتی و برخی بیماریهایی که جنین را درگیر می‌کنند از عوامل مؤثر در کم‌شنوایی هستند.

آقای دکتر، بهزیستی چه خدماتی را به معلولین شنوایی می‌دهد؟

بهزیستی به افراد کم‌شنوایی خدمات می دهد که در هر دو گوش خود حداقل 25 دسی‌بل کم‌شنوایی داشته باشند و این افت توسط کمیسیون پزشکی بهزیستی تأیید شود. خدمت اصلی ما ارائه خدمات توانبخشی و وسایل کمک شنوایی است. در سطح استان خراسان رضوی 4 مرکز خانواده و کودک کم‌شنوا داریم که سه مرکز در مشهد و یکی در سبزوار است. بلافاصله بعد از شناسایی یک کودک کم‌شنوا او را به این مراکز ارجاع می‌دهیم تا تحت درمانهای توانبخشی قرار گیرند.

بعد از معرفی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا به این مراکز، خانواده‌ها چه خدماتی از بهزیستی می‌گیرند؟

خدمات خاص توانبخشی به کل معلولانی که تحت پوشش هستند شامل خدمات رفاهی و حمایتی، بحث اشتغال، مسکن، ایاب و ذهاب خانواده و ... می‌شود. کودکانی که به این مراکز ارجاع داده می‌شوند از سازمان  برای پرداخت شهریه و هزینه ایاب و ذهاب سرویس رفت و آمدشان به مرکز یارانه‌ دریافت می کنند. همچنین به کودکان سمعک می‌دهیم و کمکهای مالی به افراد بی‌بضاعت برای هزینه عمل کاشت حلزون داریم. تشکل‌ها و NGOهایی داریم که تحت پوشش بهزیستی نیستند اما با آنها در ارتباطیم. این تشکل‌ها معمولاً حمایت اجتماعی از افراد معلول را برعهده دارند. در واقع جاهایی که دست ما برای کمک به معلولان بسته است آنها را به سمت این تشکل‌ها سوق می‌دهیم.

گلایه مردم ( و فاصله بسیار حرفهای خوب و عملکرد فعلی ) را به گوش دکتر می‌رسانیم. اینکه در مصاحبه با خیلی از خانواده‌ها آنها یا اصلاً از بهزیستی سمعک نگرفته‌اند و یا سمعکی که بهزیستی به فرزندشان داده جوابگوی نیازشان نبوده و مجبور به تهیه سمعک از بیرون شدند. همچنین بعضی‌ها می‌گویند که سمعکهای بهزیستی دست دوم است و اصلاً با تکنولوژی بازار همخوانی ندارد.

دکتر پوریوسف در پاسخ می‌گوید:

متأسفانه کمبود اعتبارات دست ما را بسته است. ما تقریباً قادر به ارائه خدمات به 80 درصد مددجویان خود هستیم. در زمینه خرید سمعک به تازگی تمهیداتی را ایجاد کرده‌ایم. کمیته خرید بهزیستی پس از مشورت با شنوایی شناسان معتمد خود موفق شد انحصار را از شرکتهای خاص خارج کند و الان از چهار برند مختلف سمعک تهیه می‌کنیم. همین شکسته شدن انحصار، دست ما را در خرید و تخفیف گرفتن از شرکت‌ها باز کرده است.
پوریوسف افزود: ما همیشه سعی کرده‌ایم که بهترین سمعک‌ها را خریداری کنیم. ممکن است سمعک قابل تعمیری که افراد برای گرفتن دوباره سمعک به ما برگردانده‌اند را تعمیر کنیم و به افراد مسن بدهیم اما به بچه‌ها بهترین و جدیدترین سمعکها را می‌دهیم.

پس چرا مردم این‌قدر شاکی‌اند؟
همانطور که گفتم کمبود اعتبارات و گران بودن تجهیزات توانبخشی باعث شده نوع خدمات کیفیت قابل انتظار را نداشته باشد. بهزیستی یک ارگان حمایتی دولتی است. همانطور که می‌دانید پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد. کمکهای مالی ما فقط به افراد بی‌بضات تعلق می‌گیرد که متأسفانه با توجه به تعداد معلولین و  میزان بودجه، گاهی همین کار هم از دستمان برنمی‌آید. از همه‌ی کسانی که توان مالی کافی دارند و می‌توانند دست دیگران را هم بگیرند می‌خواهم که به این عرصه قدم بگذارند و به ما و دولت در حمایت از معلولان کمک کنند.
وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: به تازگی یک خیر ایرانی که ساکن سوئیس است قرار شده صد سمعک پیشرفته را به ارزش یک میلیارد تومان به بهزیستی اهدا کند. اگر همه دست به دست هم دهند ما هم می‌توانیم بهتر به مردم خدمت کنیم.
آقای دکتر خیلی از خانواده‌ها از برخورد کارمندان بهزیستی در مشهد شاکی‌اند. آنها می‌گویند گاهی حتی شأن انسانی آنها برای گرفتن اندک کمکی از این سازمان زیر سؤال می‌رود. در این مورد چه توضیحی دارید؟
سعی ما خدمت‌رسانی به بهترین نحو است. شعار و توصیه خود من به همکارانم همیشه این است که اگر نتوانیم خدمتی ارائه دهیم روی خوش که می‌توانیم داشته باشیم. بهزیستی مدینه فاضله نیست اما تمام سعی ما این است که کارمان را به بهترین شکل انجام دهیم و اگر کم و کاستی در رفتار کارمندان یا نوع خدمات ارائه شده وجود دارد از مردم می‌خواهیم ما را یاری کنند تا به سمت ایده‌آل خدمت‌رسانی حرکت کنیم.
از آقای دکتر تشکر و خداحافظی می‌کنم. من فکر می‌کنم کسی که به بهزیستی مراجعه می‌کند خودش به اندازه کافی دردمند است بنابراین کارمندان و متخصصان بهزیستی باید خیلی مراقب باشند که لطمه دیگری به روح و روان آن فرد نزنند. مردم هم باید به فکر همدیگر باشند. به قول معروف یک دست صدا ندارد. باید دولت و مردم توانمند دست به دست هم دهند تا هزینه‌های سرسام‌آور پزشکی و توانبخشی برای خانواده‌های بیمار و معلول تا حد امکان کاهش یابد. اگرچه استفاده از خدمات بهزیستی حق همه معلولان است ولی اما اگرخدایی نکرده فردی دچار معلولیت شد که احتیاج به کمک مالی دیگری ندارد نوبت خود را به دیگران بدهد. بهتر است نسبت به هم مهربان باشیم و شرایط سخت اقتصادی کشور را در نظر بگیریم.

گفتنی است چند روز پس از این مصاحبه خبر انتصاب دکتر حمیدرضا پوریوسف به عنوان مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی منتشر شد. ضمن تبریک خدمت ایشان امیدواریم شاهد تلاشهای صادقانه، اقدامات اصلاحی در بهزیستی و مدیریت دلسوزانه ایشان در زمینه خدمت‌رسانی به مردم باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرزانه تقی ابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
باسلام خدمت شما من با 50 درصد شنوایی نیازمند سمعک هستم همسرم کارگر ساختمانی و دارای بیماری دیابت وفشارخون چربی .وجدیدا در بیمارستان دکتر شریعتی استن یا فنر درون قلبش گزاشتن ..واینجانب دادای پرونده شنوایی در مشهد در مجتمع بعثت میباشم از مساعدت وهمکاری شما سپازگزارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار