قطع انبوه درختان در باغ حاشیه میدان فردوسی و چهارراه خیام و نیز زمین وسیع خیام 18/1 و برخی باغ‌های دیگر آستان قدس رضوی این روزها به بوستان ملک‌آباد رسیده و انگار قرار نیست متوقف شود!
کد خبر: ۱۱۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 26 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، هنوز زمان زیادی نمی‌گذرد از آغاز تخريب و تغییر کاربری باغ 6.5 هکتاري خيام 18 در حاليکه درختان میوه بسیاری داشت اما سیاست مدیران و سودای تغییر کاربری آن در منطقه ای گرانقیمت از شهر مشهد داغش را بر دل دوستداران نهاد تا این بار در پروژه ای به نام مشهد مال2 یا جهان‌مال که تجاری و اداری خواهد بود سرنوشت به گونه ای دیگر رقم بخورد! و این درحالیست که طبق مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور در جريان تصويب طرح جامع مشهد به صراحت ذکر شده که باغ هاي موجود در مشهد بايد تثبيت شود.


بنابراین گزارش هفته پیش بود که روزنامه خراسان در گزارشی با تیتر «قطع درختان دو هکتار از باغ ملک آباد» به بررسی این موضوع پرداخت.

برای ورود و بررسی امروز و فردا می کنند


در این خصوص مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری می گوید: مسئولان سازمان باغات  آستان قدس برای احیای مجدد باغ ملک آباد طرحی تهیه کردند که این طرح طی جلسات مشترکی با استانداری و سازمان جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

«احمدرضا سلامی» ادامه می دهد: آنها از ما خواستند با توجه به اینکه در بخش هایی از باغ ملک آباد درختان آفت زده ای وجود دارد که سن بازدهی آنها نیز به اتمام رسیده، اجازه بدهیم این درختان را برای اجرای باغ های متراکم در مجموعه باغ ملک آباد جمع آوری کنند.وی می‌افزاید: شورایی مرکب از مدیر گروه کشاورزی دانشگاه فردوسی، مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان سازمان پارک ها وجود آفت در درختان یاد شده را تأیید کردند و طی بررسی هایی که در فواصل دو هفته ای در کمیسیون ماده 7 انجام شد، با ذکر شرط هایی اجازه قطاعی درختان آفت زده بخشی از باغ ملک آباد صادر شد.وی در خصوص شروط یاد شده نیز بیان می کند: قرار بود تنها 23 درخت آفت زده در یکی از قطعات قطاعی شود، مشروط بر اینکه قبل از قطع درختان، به همان میزان نهال در حاشیه قطعه مذکور کاشته شود.مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه مجوز یاد شده در صبح 25 مهر ماه صادر شد، تصریح می کند: کارشناسان سازمان پارک ها برای بررسی این مسئله که چه تعداد درخت در قطعه یاد شده قطع شده و اینکه آیا قطع درختان پیش از صدور مجوز کمیسیون ماده 7 انجام شده، تصمیم به ورود به باغ آستان قدس گرفتند که از ورود آنها جلوگیری شد.وی می افزاید: از همان روز تا امروز مسئولان سازمان باغات اعلام می کنند برای ورود به باغ مشکلی نیست و با حراست هماهنگ شده و هر روز وعده آخر وقت اداری و فردا صبح را می دهند و هنوز این وعده عملیاتی نشده است.
ورود دادستانی به ماجرا
وی بیان می کند: برای حل این ماجرا از دادستانی درخواست کمک کردیم و آنها نیز به مسئولان حراست آستان قدس در این مورد نامه نگاری کرده اند.وی با بیان اینکه اگر در این خصوص تخلفی صورت گرفته باشد حتما رسیدگی می کنیم، می گوید: در صورت بروز تخلف هم جرایم مادی و هم پیگیری های قضایی در انتظار متخلفان است.

مجوزها را تلفنی گرفتیم
از سوی دیگر مدیرعامل سازمان باغات آستان قدس نیز در این مورد می گوید: ورود به حوزه باغ ملک آباد در اختیار حراست آستان قدس است و به ما ارتباطی ندارد اما برای ورود کارشناسان سازمان پارک ها از حراست آستان قدس درخواست همکاری کرده ایم.  «محمود صادقی» در مورد تعداد درختان قطع شده نیز می گوید: برخی مسائل وجود دارد که شهردار مشهد و مسئولان سازمان مرکزی آستان قدس از آن باخبر هستند و در آخرین صورتجلسه ای که با شهردار مشهد و معاونان وی داشتیم قرار شد طی جلساتی، در مورد ادامه کار در باغ ملک آباد تصمیماتی اتخاذ شود که این جلسات به زودی آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه قطع درختان زودتر از صدور مجوز نبوده، اظهار می دارد: قبل از دریافت مجوز کتبی، مسئولان سازمان پارک ها مجوز را تلفنی برای ما قرائت کرده بودند.وی ادامه می دهد: قرار است در باغ ملک آباد 40 هکتار از باغ احیا شود که 20 هکتار از این میزان را باغات متراکم تشکیل می دهد و هزینه هر هکتار باغ متراکم نیز بیش از 150 میلیون تومان است.صادقی زمان افتتاح باغ های 40 هکتاری را فروردین 95 اعلام کرده و می گوید: این باغ ها با حضور مسئولان کشوری در فروردین 95 افتتاح خواهد شد.

گفتنی است چند ماه پیش برخی سایتها نیز مدعی شده بودند که انتخاب صولت مرتضوی هم باعث نشد تا روند تغییر کاربری ها از جمله تغییر کاربری 28 قطعه فضای سبز در مالکیت آستان قدس رضوی متوقف شود یا به حالت سابق خود برگردد؛ به نظر میرسد تغییر کاربری تا این اندازه با مالکیت واحد و در یک شهر رکورد تازه ای در تخریب باغات را در کشور بجای گذاشته است؛ در اولین جلسه اتاق فکر شهرسازی و معماری اسلامی پاپلی یزدی گفت: 256 هکتار از اراضی و باغ های آستان قدس به تجاری و مسکونی تغییر کاربری داده شده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
متأسفانه آستان قدس هميشه دليل قطع درختان را احياي دوباره اعلام كرده اما نهايتا پس از تخريب به صورت تجاري و مسكوني و انبار و... تغيير كاربري مي دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
با تخریب باغات مشهد و افزایش الودگی هوا نفس مردم مشهد بشماره افتاده است و ظاهرا افراد دلسوز برای جلوگیری از این اقدام دیده نمی شوند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار