با پیگیری ارزشمند شورا و شهرداری در شفاف‌سازی بیشتر روی داد ؛
اعضای شورا در جلسه هشتاد و هفتم طی مصوبه ای، تصمیمات جدید را درباره تعیین و توزیع کارانه سازمان شهرداری مشهد مصوب کردند به طوریکه سقف کارانه سه ماهه مدیران شهری و کارشناسان آن نباید بیشتر از حقوق دریافتی شان در دو ماه شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ 21 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، موضوع وضعیت پرداخت کارانه و اضافه کار در شهرداری از دیرباز در هاله ای از ابهام و مایه احساس تبعیض کارکنان بوده که البته عموم مدیران ارشد به عنوان مدافعان این مقوله، کارانه را باعث تشویق و بالارفتن انگیزه ها خوانده و سوی دیگر ماجرا را که در صورت عدم شفافیت و تبعیض، باعث دلسردی و نفاق و تملق بیشتر ممکن است، باشد را کمتر دیده و پذیرفته اند.
بنابراین گزارش این موضوع که در هفته های اخیر با حرف و حدیث و حواشی بسیاری همراه بود به تازگی با اعلام حقوق مدیران و معاونان شهرداری توسط روابط عمومی و نیز تاکید شورا و تعامل شهرداری مشهد مبنی بر ضرورت شفافسازی وارد مرحله جدید و امیدوارکننده ای شد تا اینکه دیروز اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در هشتاد‌و‌هفتمین جلسه علنی خود در تالار شهر  پرداخت کارانه به کارمندان شهرداری را برسی و مصوب کردند.
حسن قدیری طرقی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این رابطه گفت: در برخی سازمان‌های شهرداری مشوق‌هایی با نام‌های مختلف پرداخت می‌‌شود که به یک امر عادی تبدیل شده و هیچ‌گونه مشوقی به غیراز مشوق‌هایی که در این لایحه آمده است نباید پرداخت شود که یکی از موارد مهم در هزینه‌های غیر‌مستمر موضوع اضافه کار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام حسنعلی‌اخلاقی نیز با تاکید بر اینکه کارانه به معنای پرداخت حقوق نیست، خواستار اجرای آزمایشی این آیین‌نامه به مدت یک‌سال شد تا اشکالات و نواقص آن شناسایی و رفع شود.
وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه پرداخت کارانه برای کارکنان و مدیران تنها جنبه تشویقی و انگیزشی دارد بخشی از این پرداختی را به صورت اوراق مشارکت پرداخت شود.
کمال سرویها نایب‌رئیس شورا هم اظهار کرد: پرداخت مشوق می‌تواند در قالب پول نقد و تسهیلات صورت گیرد و در همین راستا می‌توان بخشی از کارانه در قالب اوراق مشارکت به کارکنان شهرداری پرداخت کرد.
البته «محمود عامری فرد»، عضو  دیگر شورای اسلامی شهر مشهد در مخالفت با این پیشنهاد، عنوان کرد: این مصوبه در جهت تشویق و ایجاد روحیه کار برای کارکنان بود که رضایت مندی آنان افزایش پیدا کند اما این پیشنهاد به معنای تصمیم گیری برای کارمندان بوده و مغایر آن ایجاد انگیزه است و اگر می خواهیم کارکنان شهرداری مشارکت کنند باید تسهیلات دیگری در نظر گرفته شود.
همچنین به گزارش ایرنا، «محمد آذری» معاون اداری مالی شهرداری مشهد نیز گفت: ارزیابی کارانه که به صورت ماهیانه انجام می شود بسیار مناسب است. بر اساس مصوبه شورا  ارزیابی ها در شهرداری باید ماهانه باشد اما پرداخت کارانه به صورت هر سه ماه یک بار انجام شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به لایحه شهرداری مشهد در زمینه آیین‌نامه نظام جدید تعیین و توزیع کارانه رای موافق دادند.

چگونه از حقوق مردم دفاع کنیم
در همین باره «محمدرضا دیمه کار» عضو شورای شهر نیز  در صحن علنی در خصوص علت اجازه ندادن رئیس شورا به طرح سوال توسط اعضای شورا، گفت: برخی از رفتارهایی که در جلسات شورا رخ می دهد باعث می شود اساس نمایندگی زیر سوال برود، نماینده ای که نتواند سوالات خود را در جلسات شورای شهر مطرح کند چگونه می تواند از حقوق مردم دفاع کند.
فیاضی دیگر عضو شورا نیز اظهار کرد : با این حال در مورد پیشنهاد یکی از اعضای شورا که  در مورد کارانه های مدیران شهرداری مطرح شده بود، چون در جلسات هماهنگی طرح سوالی وجود نداشت، باید به عضو دیگر شورا که سوالی را مطرح کرده بود، اجازه طرح سوال داده می شد.

دریافتی حقوق مدیران در حال بررسی است
سید جلال فیاضی همچنین در جمع خبرنگاران، درباره آمار و ارقام حقوق و دریافتی مدیران شهرداری گفت: در مورد حقوق معاونان، گزارشی را حسابرسی شورا از دریافتی های معاونان و مدیران تهیه کرده و این گزارش در هیئت رئیسه مطرح شده است. با توجه به نظراتی که وجود داشت، افرادی در هیئت رئیسه انتخاب شدند تا منطق این پرداختی ها را بررسی کنند و با توجه به اینکه فاصله بین کمترین و بیشترین حقوق باید معقول شود، این ارقام تعدیل و ظرف یکی دو هفته آینده اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه ها ارقام دریافتی مدیران خود را اعلام نمی کنند، بیان کرد: با این حال قبول دارم که در مورد میزان دریافتی مدیران شهرداری نباید اطلاعات متناقضی به مردم داده شود و منطق تعیین حقوق مدیران هم باید مشخص شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد گفت: حقوق معاونان ممکن است 8 میلیون و 300 تومان بیشتر نباشد اما برای شورا جمع مبلغ دریافتی مدیران و معاونان  شهرداری مهم است که شامل دریافت کارانه، اضافه کار، پاداش، حق جلسه و برخی عضویت هاست.
نیمی از هزینه سفر اسپانیا را خود اعضا دادند
وی درباره ابهامات ایجاد شده در مورد سفرهای خارجی اعضای شورا نیز گفت: سفرهای خارجی اعضای شورا بر اساس روال قانونی بوده اما هیچ یک از سفرها از بودجه شورا نبوده است.
فیاضی افزود: 50 درصد سفر اخیر به اسپانیا نیز توسط اعضای شرکت کننده در سفر و 50 درصد نیز توسط شهرداری تأمین شد، ضمن اینکه اعضای شورا در سفرهای خارجی حق مأموریت دریافت نمی کنند.
وی درباره هزینه سفر اسپانیا برای هر کدام از تیم های اعزامی گفت: هزینه پرداختی برای هر نفر کمتر از 10 میلیون بوده است و دستاوردهای خوبی در مورد حمل و نقل و شهرسازی بارسلون به دست آوردیم اما برخلاف برخی گفته ها، به جز تعداد معدودی، بیشتر اعضای شورا فقط یک سفر خارجی رفته اند و سه نفر نیز اعلام کردند تمایل به شرکت در سفرهای خارجی ندارند.
عملیاتی نشدن سیستم یکپارچه شهرسازی
رئیس شورای شهر نیز در حاشیه جلسه هشتاد و هفتم شورا، درباره یکپارچه سازی سیستم شهرسازی گفت: در دوره قبلی شورا و شهرداری قراردادی به ارزش 15 میلیارد تومان برای طراحی سیستم یکپارچه شهرسازی در مشهد منعقد شد که هنوز این قرارداد عملیاتی نشده است. «محسن انتظاری هروی» درباره میزان دریافتی مدیران و معاونان شهرداری گفت: اکثر مدیران شهرداری زحمت می کشند و میزان دریافت آنها با بخش خصوصی قابل مقایسه نیست.
وی با بیان اینکه درباره میزان دریافتی ها در شهرداری گزارش کاملی به هیئت رئیسه شورا رسیده است، گفت: این گزارش را از دو کانال دریافت کردیم و به موسسات حسابرسی که برای تمام دوایر و سازمان های شهرداری انتخاب می شوند، تکلیف کرده ایم  که آنها نیز گزارش ها را تجمیع و به طور مستند به ما اعلام کرده اند. 
وی ادامه داد: معاون اداری مالی شهرداری نیز اطلاعات کاملی به هیئت رئیسه ارائه داد و قرار شد ارقام دریافتی در برخی موارد نظم پیدا کند و در هیئت رئیسه شورا مصوب شد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا طرح و پیشنهادی در این خصوص ارائه دهد تا مشخص شود سقف دریافتی مدیران اعم از شهردار، معاونان، شهرداران مناطق و مدیران میانی در یک سال چه میزان باید باشد. وی بدون اعلام آمار و ارقام نهایی میزان دریافتی مدیران و معاونان شهردار گفت: بعد از بررسی پیشنهادها در این مورد آمار و ارقام نهایی را اعلام می کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار