افراد سیگاری مراقب بیماری کشنده «بورگر» باشندمعاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بیماری بورگر معمولاً در ارتباط با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار کشیدن است، ولی با مصرف انواع بدون دود تنباکو نیز ارتباط دارد
کد خبر: ۱۱۰۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ 31 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، غلامحسین دلبری ادامه داد: این بیماری درمان قطعی ندارد و گاه قطع عضو ناگزیر است. تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع این بیماری ترک کامل سیگار و فراورده‌های تنباکو است. این بیماری شیوع جهانی دارد ولی بیشتر در خاورمیانه، مدیترانه و خاور دور مشاهده می‌شود. شیوع آن با افزایش مصرف سیگار در جوامع نسبت مستقیم دارد.

وی افزود: این بیماری معمولاً در مردان جوان سیگاری با ایسکمی انگشتان دست و پا شروع می‌شود و به تدریج به عروق بالاتر گسترش می‌یابد. درگیری عروق بزرگ نادر است ولی در صورت عدم بهبودی می‌توان منجر به قطع عضو شود. بیمار در مراحل اولیه دچار لنگیدن می‌شود. بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی، نوعی اختلال انسدادی غیر آترواسکلروتیک سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های کوچک تا متوسط اندام‌های فوقانی و تحتانی است. علت این انسداد التهاب مکرر و پیش‌رونده و ایجاد لخته در دیواره رگ‌ها است. از علایم آن درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا است.

دلبری با بیان اینکه راهکار درمانی اصلی این بیماری قطع کامل و دائمی سیگار است اما با این حال مشاهده شده که ۴۰ درصد از بیماران موفق به این کار نمی‌شوند، گفت: ترک سيگار نياز به زمان دارد. ابتدا بايد خواست، تا بعد توانست. در بهترين روش بايد ابتدا به آن فكر كرد، تصميم گرفت، اراده را تقويت نمود، ضررهای سيگار و فوايد ترک آن را دانست، يک روز را برای ترک سيگار انتخاب كرد، نحوه سيگاركشيدن را تغيير داد‌ و از توصيه‌های بهداشتی، روان درمانی، استفاده ازدرمان جایگزین نیکوتین و‌... استفاده کرد. البته استفاده هم‌زمان از روش‌های مختلف نیز همواره نتايج بهتری داشته است.

شهرارا نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار