مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طرقبه شاندیز عنوان کرد:
کد خبر: ۱۰۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶ 17 January 2023
ابر پروژه‌های گردشگری، زمینه‌ساز تحولات چشمگیر اجتماعی در زندگی شهروندان است

نویسنده: کمال حسینی.

بی‌شک، نقش عمده صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان را نمی‌توان نادیده گرفت، به‌طوری که باعث شده با نگاه ویژه‌ای که دولت‌ها به این صنعت پولساز دارند، بیشترین بهره‌مندی را با سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری از آن خود کنند.

ایتالیا به‌دلیل دارا بودن جاذبه‌های متعدد توریستی، همواره یکی از مقاصد مهم گردشگری در سطح بین‌المللی به شمار آمده به‌طوری که درآمد عمده برخی از ساکنان شهرهای آن از صنعت گردشگری می‌باشد.

کشورهای در حال توسعه نیز همواره سعی کرده‌اند شانس خود را در استفاده از مزیتی که صنعت گردشگری در اختیارشان قرار داده امتحان کرده و این نکته همیشه موردتوجه فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان بسیار زیادی بوده است.

به‌دلیل وجود اماکن تاریخی بسیار و ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی فراوان، فرصت‌های بی‌نظیر و بکر زیادی در ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری وجود دارد.

در واقع از پتانسیل‌های موجود گردشگری کشور، استفاده چندانی نشده است و همین امر باعث شده تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران از جذابیت‌های بالایی برخوردار باشد.

فرهاد قادرپناه، مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طرقبه شاندیز نیز با اشاره به اهداف متعددی که باعث ترغیب سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان صنعت گردشگری نقش عمده‌ای در اقتصاد ایفا می‌کند، در نتیجه این کشورها نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارند و با افزایش سرمایه‌گذاری در آن از پیامدهای اقتصادی گردشگری بهره کامل را می‌برند.

وی افزود: از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش همواره به‌عنوان یکی از فرصت‌های جذاب برای سود‌آوری و اشتغال‌زایی مورد‌توجه فعالان اقتصادی بوده، و با این وجود در کشور ما همچنان فرصت‌های بی‌نظیر و بکری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد.

قادرپناه در مورد اهدافی که باعث ترغیب سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری می‌شود، گفت: کمک به تنوع‌سازی اقتصادی در راستای کم کردن وابستگی کشور به درآمد‌های نفتی، تاثیر مثبت صنعت گردشگری بر اقتصاد کشور، مانند افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش اشتغال، افزایش درآمدهای ارزی کشور، شناساندن هر چه بهتر مولفه‌های فرهنگی کشور اسلامی‌مان به جهانیان، رشد و شکوفایی سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، رونق اقتصاد محلی و تقویت و افزایش کالاهای صادراتی را می‌توان جزو اهداف ترغیب‌کننده در این صنعت دانست.

وی همچنین در خصوص راه‌اندازی و پیشبرد پروژه‌های بزرگ در سطح منطقه و استان، اظهار داشت: حضور ابر پروژه‌های شهری نظیر پدیده شاندیز، زمینه‌ساز تحولات چشمگیر اجتماعی در زندگی شهروندان خواهد بود و ایجاد اعتبار و شناخت در سطح ملی و حتی بین‌المللی را در پیش خواهد داشت و باعث ایجاد هویت برای شهر و افزایش احساس تعلق و ماندگاری در بین شهروندان خواهد شد.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طرقبه شاندیز، در ادامه گفت: ایجاد این پروژه‌ها زمینه افزایش جمعیت و کاهش مهاجرت نیز خواهد شد و سبب ایجاد تحرک اقتصادی، سرمایه‌گذاری ،ساخت و ساز در شهر و زمینه‌ساز کسب در آمد بیشتر مدیریت شهری و شاهد ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی برای شهروندان خواهد شد و استفاده از ظرفیت گردشگری در خصوص سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی شده و تقویت زیر ساخت‌های مربوط به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را نیز در پی خواهد داشت.

از این رو می‌توان گفت، توسعه گردشگری وابستگی کامل به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور دارد و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، فرصت‌های کشف نشده بسیاری را می تواند در اختیار کشور و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

تقریبا تمامی کشورهای جهان رقابت تنگاتنگی را برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صنعت گردشگری دارند و می‌توان گفت، یکی از عوامل مهم پیونددهنده اقتصاد کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

علاوه بر این، یکی از مهمترین عوامل مهم چرایی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و اثرات مثبتش، بحث اشتغال‌آفرینی مستقیم و غیرمستقیمی است که موضوع گردشگری به‌وجود خواهد آورد و باتوجه به شرایط کنونی جامعه، با پرداختن به این صنعت تاثیرگذار جهانی، درهای جدیدی به روی اشتغال باز خواهد شد.

در نهایت باید به این موضوع تاکید کرد که محصول نهایی گردشگری حاصل توجه دولت به عنوان بازیگر اصلی و قانونگذار این بخش اقتصادی و فعالان این صنعت در بخش های مختلف صنعت گردشگری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار