گاف یا اشتباه بزرگ در بزرگنمایی روی داد ؛
خبر "کسب مقام دوم جهانی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی" درحالی چندی پیش منتشر شد که نمایشگاه مشهد صرفا رتبه دوم را به خاطر پوستر Electrowater به دست آورده و هرگونه ادعای دیگری از اساس غیرمستند است.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱ 09 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، روز 11 مهرماه 94 خبری بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد و سایر خبرگزاری ها و همچنین بر روی سایت نمایشگاه بین المللی مشهد قرار گرفت که در نگاه اول موجب خرسندی و شادمانی همه ما خراسانی ها و به ویژه مشهدی ها شد.

تیتر خبر این بود" کسب مقام دوم جهانی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی " عنوانی که در ظاهر می‌توانست باعث غرور و افتخار باشد و خیلی از رسانه ها هم به همین دلیل این خبر را در سطح وسیعی بازنشر دادند.

خبررسانی کذب یا فریب افکار عمومی توسط نمایشگاه بین‌المللی مشهد

در متن این خبر از قول محمد جواد حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد آمده بود: در تبلیغات نمایشگاه‌ها باتوجه به رویکرد تبلیغاتی و اطلاع‎رسانی، به طراحی‌های مفهومی نیز پرداخته شده که در ارزیابی‌های صورت گرفته، نمایشگاه بین‌‎المللی مشهد از جمهوری اسلامی ایران پس از نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان به عنوان مهد صنعت نمایشگاهی جهان، مقام دوم را کسب کرده است.

پاراگراف آخر این خبر پا را فراتر از این حد و حدود گذاشته و آورده بود:

«گفتنی است؛ نمایشگاه بین‌المللی مشهد در میان نمایشگاه‌های جهان طی ارزیابی انجمن نمایشگاه‌ها UFI و با همکاری مرکز نمایشگاهی بلغارستان، رتبه دوم جهانی را پس از نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان کسب نمود که مراسم تقدیر از برگزیدگان در میلان ایتالیا و با حضور کشورهای جهان برگزار خواهد شد.»

به هر حال جهت پیگیری این موضوع به سایت UFI یا همان  اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی سری زدیم و پس از گفت و گو با چند تن از فعالین صنعت نمایشگاهی در تهران متوجه شدیم که این خبر شهرداری مشهد اساسا غیرواقعی است.

 خبررسانی کذب یا فریب افکار عمومی توسط نمایشگاه بین‌المللی مشهد
طبق اعلام سایت این اتحادیه جهانی به آدرس http://www.ufi.org/ این اتحادیه 4 جایزه و یک مسابقه دارد که هرساله رتبه های برتر اعلام می شوند که سال 2015 نیز این رویه ادامه داشته است.

جایزه توسعه پایدار به نمایشگاهی در سنگاپور، جایزه عملیات و خدمات به نمایشگاه سانتک سنگاپور، جایزه بازاریابی به نمایشگاه یو بی ام هلند و جایزه آموزش به نمایشگاه میلان ایتالیا رسید. همچنین اتحادیه جهانی نمایشگاه های بین المللی در سال 2014 جایزه فناوری و اطلاعات را به نمایشگاه مادرید اسپانیا داده و در سال 2015 هنوز برنده ای برای این جایزه مشخص نکرده است.

اما تنها مسابقه این اتحادیه مسابقه پوستر است که در سال 2015 نمایشگاه فرانکفورت آلمان به خاطر پوستر "جهان خلاق" طراحی شده توسط کمپانی wob.ag  رتبه نخست و نمایشگاه مشهد رتبه دوم را به خاطر پوستر Electrowater به دست آورده است.

همان طور که ملاحظه کردید نمایشگاه مشهد تنها در بخش مسابقه پوستر توانسته رتبه دوم را به دست آورد و این موضوع هیچ ربطی به رتبه در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات ندارد زیرا پوستر تنها یک زیر مجموعه از ابزار تبلیغاتی و بخشی کوچک از فرآیند آگاهی بخشی عمومی است و به سایر شاخه ها و موضوعات خبری و اطلاع رسانی ارتباطی پیدا نمی کند.  ضمن اینکه در بسیاری از موارد یا حتی می توان گفت تقریبا در همه موارد، پوسترهای نمایشگاه های مختلف توسط ستاد برگزاری و به سفارش پیمانکار آن نمایشگاه طراحی می شود و ارتباطی با حوزه روابط عمومی و مدیر نمایشگاه منتسب شهردار مشهد ندارد و به طور مثال در نمایشگاه کتاب این اداره کل فرهنگ و ارشاد است که پوستر را سفارش می دهد اما آرم نمایشگاه در تمامی پوسترها درج می گردد.

همچنین مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد گفته است که نمایشگاه  مشهد براساس ارزیابی انجام شده در میان سایت‌های نمایشگاهی کشورهای دنیا، مقام دوم جهان را کسب کرده است که علی الظاهر رتبه دوم پوستر یک نمایشگاه هیچ ارتباطی با سایت های نمایشگاه های مختلف دنیا ندارد.

به هیچ وجه نمی توانیم بپذیریم که روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد در ترجمه عبارت Fair Poster Competition دچار اشتباه شده و آن را مسابقه حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات ترجمه کرده باشد.

به هر حال در نحوه اطلاع رسانی این اتفاق در رسانه ها بزرگ نمایی اغراق آمیز صورت گرفته است که دلیل آن را باید پس از پیگیری های مسئولین شهرداری مشهد مشخص گردد و از رسانه ها بابت فریب آنها در بازنشر خبر عذرخواهی به عمل آید.

بنابراین گزارش همه مخاطبین فهیم برای بررسی اطلاعات فوق می توانند به سایت UFI مراجعه کرده و در زبانه ACTIVITIES  موارد را دنبال نمایند.

تابناک رضوی آمادگی درج توضیح یا جوابیه احتمالی مدیریت نمایشگاه بین المللی مشهد را در صورت پاسخگو بودن و نیز برای تنویر افکار عمومی دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
جاويد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
با اهداء سلام
بااحترام ضمن تشكر از آگاهي رساني صادقانه شما عزيزان.خيلي كوتاه نكته اي رو به عنوان معاون سابق روابط عمومي وبين الملل شهرداري مشهد ياداور ميشوم كه يكي از انتقادهاي دوستان به بنده وهمكاران بنده اعتقاد به تبليغات زياد واغراق آميزبود؛اين در حالي بود كه سياست ما در زمان مديريت سابق از منظر روابط عموي صرفا اطلاع رساني خدمات به مردم عزيز وهمشهريان محترم بود ونيز در عرصه بين الملل نيز اطلاع رساني خدمات مورد عنايت بود كه از مهمترين آثار ان ميشود به مقام برتر مشهد در عرصه زيباسازي محيطي بين ١٨٦شهر دنيا اشاره كرد و....متاسفانه دوستان اخير نه تنها در عرصه اطلاع رساني علي رغم تلاش وهزينه زياد موفق نبودند بلكه رويكرد تبليغي رو در دستور كار قرار دادند كه اعتقد دارم اينها براي رسيدن به هدف از هر ابزاري به عنوان تبليغات استفاده مينمايند به هرحال از مجموعه خدوم تابناك رضوي به نوبه خودم تقدير وتشكر مينمايم.كياني
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
البته نمايشگاه مشهد تو گير دادن به بازديد كنندگان و غرفه داران هم رتبه اول را در دنيا دارد.
رژان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
درود بر تابناک / تبلیغات اغراق آمیز برای کسب جایگاه های بالاتر متاسفانه اسیبی است در فضای رقابتی مشهد
ثاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
آفرين و صد آفرين به اين روحيه رسانه اي
واقعا تابناك خراسان امروز تبديل شده به پرچم دار حق و حقيقت گويي
اجركم عنداا..
علی محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
مدیریت نمایشگاه باید از مردم و رسانه ها عذرخواهی کند
محسن برجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
خبری که روابط عمومی نمایشگاه و همچنین سایت خبری شهرداری مشهد منتشر کرده بودند و سایر رسانه‌ها از آن نقل قول کرده بودند، مشخصا مشکل بزرگی در مستندات خبری داشت.
با کمی تمرکز بیشتر و توجه به مستندات و عناصر خبری، خبر میتوانست به شکل صحیح و بر اساس واقعیت تنظیم شود. در این حالت، جذابیت خبر کمتر می‌شد، ولی خبر واقعی بود و مشکل اعتباری برای شرکت معتبر و خوشنام نمایشگاه ایجاد نمی‌کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار