یادداشت/

چالش های متعدد حوزه حمل و نقل مشهد/ ایده پردازی شهروندان برای حل چالش‌های ترافیک ضروری است

گروه اسان ها- شهر مشهد، به عنوان دومین کلانشهر ایران و یکی از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی، با چالش‌های متعددی در حوزه شهرسازی و حمل و نقل مواجه است.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶ 30 December 2024

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، این چالش‌ها نه‌تنها به کیفیت زندگی ساکنان آسیب می‌زنند، بلکه تجربه بازدیدکنندگان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. رشد سریع جمعیت در مشهد به‌ویژه در سال‌های اخیر، فشار بیشتری بر روی زیرساخت‌های شهری وارد کرده است. افزایش ساکنان به معنای نیاز به مسکن، خدمات عمومی، و بستر‌های مناسب برای زندگی است. هم‌چنین این رشد ناهمگن، باعث افزایش ترافیک و ازدحام در معابر می‌شود.
توسعه سریع شهر، منجر به عدم همخوانی میان رشد جمعیت و خدمات شهری می‌شود.
بسیاری از خیابان‌ها، پل‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی، پاسخ‌گوی حجم بالای تردد نیستند. سیستم حمل و نقل عمومی در مشهد هم به رغم تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه هنوز کافی و قابل اتکا نیست و تا حصول شرایط مطلوب فاصله دارد، به‌طوری که در کمال تاسف بخش قابل ملاحظه‌ای از شهروندان را ناچار به استفاده از خودرو‌های شخصی می‌کند که این امر خود موجد افزایش ترافیک است.
به رغم کوشش‌های مداوم و قابل تحسین مدیریت شهری در بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند مدیریت ترافیک، به دلیل دسترسی‌های محدود شهری از شمال به جنوب و غرب به شرق، و نیز فشردگی جمعیتی در پهنه‌ی غربی و جنوبی شهر مشهد، برنامه‌ریزی‌ها برای روز‌های اوج ترافیک با چالش‌های جدی مواجه می‌شود. این مهم بدون وجود راهکار‌های کارآمد برای مدیریت حرکت خودرو‌ها و عابران، چالش ترافیک در مشهدالرضا (ع) را به مشکلی پایدار تبدیل خواهد کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کماکان کم هزینه‌ترین موضوع فرهنگ سازی برای استفاده بهینه و هر چه بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و در نگاه کلان‌تر زیرساخت‌های حمل و نقل غیرموتوری است. همین امر باعث شده است تا نگاه مدیران شهری به توسعه مسیر‌های مناسب برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بیش از گذشته شود. از این رو بهبود زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل پایدار می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک شهر داشته باشد. علاوه بر آن باید در ایجاد پیاده‌رو‌های مناسب و جذاب که باعث افزایش علاقه به پیاده‌روی می‌شود نیز موثر عمل کرد.
رویه مدیریت شهری مشهد هم در سال‌های اخیر همواره بر همین محور بوده است. به عنوان نمونه فقط در منطقه ۱۱ مشهد به عنوان پیشران طرح‌های توسعه‌ی انسان محور، سرانه مسیر دوچرخه به بیش از ۵۰ هزارمترمربع رسیده است و طول پیاده‌راه‌ها نیز بالغ بر ۸۰ هزار مترمربع می‌شود. 
در این راه علاوه بر ضرورت فرهنگ سازی مستمر برای استفاده از این مسیر‌ها باید زمینه مشارکت بیشتر شهروندان با ایده پردازی برای رفع معضل ترافیک را فراهم نمود. بر این اساس آمادگی این منطقه را برای تشکیل کارگروه‌های مردمی برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکار‌های محلی، برای بهبود شرایط ترافیک اعلام می‌داریم. امیدواریم با این شکل از مشارکت‌جویی شهروندان گرهی از معضلات گسترده ترافیکی شهر مشهد گشوده شود.
یادداشت: مهدی عرفانیان شهردار منطقه ۱۱ مشهد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار