قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت تجلیل از واقفان و ناذران گفت: با سنت حسنه وقف می‌توان بسیاری از نیازها و مشکلات امروز جامعه را رفع کرد که این مهم با هدایت نیات وقف محقق خواهد شد.
کد خبر: ۹۹۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶ 04 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، مالک رحمتی در مراسم تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف ما توسعه وقف است و این مهم تنها با تکریم واقفان و تجلیل از اقدام نیکوکارانه آنها محقق می‌شود.

 

میزبانی از میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذر مردم
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی چند قرن است که با کمک‌های مردم اداره می‌شود و یک ریال هم بودجه دولتی ندارد، از این حیث شاید آستان قدس رضوی بزرگترین مجموعه جهان اسلام باشد که توسط مردم اداره می‌شود.
رحمتی افزود: سالانه ۳۰ میلیون زائر به حرم امام رضا(ع) می آیند و با پول خود مردم، از این ۳۰ میلیون زائر پذیرایی می‌شود، هرجا کار مردمی باشد همه چیز درست و دقیق پیش می‌رود و واقفان و ناذران هستند که امورات را مدیریت می‌کنند.

 

آستان قدس از مردم است و توسط خود آن‌ها اداره می‌شود
وی تصریح کرد: بنابراین باید گفت که مجموعه آستان قدس مجموعه‌ای از مردم است، دارایی‌اش دارایی مردم است و بیش از ۲۰۰ هزار خادم و خادمیار از بدنه مردم هستند که امورات این آستان را اداره می‌کنند.

 

خادمان گمنام و بدون ادعا
رحمتی واقفان را خادمان گمنام امام رضا(ع) برشمرد و گفت: امام رضا(ع) خادمان زیاد و با عناوین مختلف دارد، اما خادمان گمنام و بدون ادعای ایشان، شما واقفان، ناذران و خیران هستید و اگر من و دیگر خادمان این مجموعه در خط مقدم این خدمت‌رسانی حضور داریم، به برکت حمایت شما عزیزان است، بنابراین ما باید این را قدر بدانیم و گاهی با تقدیر از شما خادمان گمنام، ارزش و جایگاه‌تان را به همگان یادآوری کنیم.

 

باید فرهنگ وقف را نهادینه کنیم
وی وقف را سبب ماندگاری و جاودانگی انسان دانست و گفت: چه چیزی بهتر از وقف دارایی، انسان را جاودان می‌کند، به عنوان یک مثال مشهود، حاج حسین ملک سال‌هاست که در قید حیات نیست اما موزه و کتابخانه او فعال است و به واسطه این موقوفات، نام حاج حسین ملک زنده مانده است.
رحمتی ادامه داد: در اسلام، بزگترین مکانیزم و راهکار برای اینکه ما الهی و خدایی شویم وجود دارد که همین وقف است و خوشا به حال واقفانی چون شما که فردای قیامت، در محضر امام رضا(ع) رو سفید هستید.
وی تصریح کرد: باید فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم تا همه مردم مانند شما بتوانند از مواهب وقف بهره ببرند.

 

رعایت نیت واقف خط قرمز ما است
قائم مقام آستان قدس رضوی توجه به نیت واقفان را یک اصل مهم برشمرد و افزود: در آستان قدس رضوی، رعایت نیت واقف خط قرمز ما است و تاکید داریم به هر شکل ممکن، عواید موقوفه در راستای نیت واقف هزینه شود.

 

نیاز به توسعه عرصه‌های وقف و نذر
رحمتی به ضرورت توسعه حوزه‌های وقف نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت وقف برای حل مشکلات و مسائل روز کشور، آستان قدس رضوی توسعه مفهوم وقف را به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی خود دنبال می‌کند.
رحمتی افزود: حوزه سلامت و درمان نیز یکی از حوزه‌های وقف است و همه خدمات آستان قدس رضوی در دوره مقابله با کرونا که شامل خرید و اهدای تجهیزات پزشکی، تامین هزینه داروی نیازمندان و دیگر خدمات این عرصه، همه از محل موقوفات بوده و انجام آن جز با حمایت شما واقفان و ناذران میسر نبود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با همراهی و هدایت واقفان، وقف‌های به‌روز با کارکردهای جدید از جمله در حوزه‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار