استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، در کلاب هاوس برگزار شد؛ گفت: واکسیناسیون کم‌هزینه‌ترین روش در کاهش ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم است.
کد خبر: ۹۹۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 13 September 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر ملیحه حسن‌زاده‌مفرد در خصوص غربالگری و سرطان‌های دهانه رحم، اظهارکرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در خانم است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه باشد. متاسفانه این سرطان بیشتر در کشورهای جهان سوم بروز می‌کند و عامل مرگ‌ومیر است که علت آن به شرایط و امکانات برمی‌گردد.

وی افزود: در سن بالای ۳۰ سال غربالگری در صورت انجام پاپ اسمیر هر سه سال)با پاپ اسمیر تنها( و در صورت انجام پاپ اسمیر همراه با تستhpv هر ۵ سال یکبار توصیه می شود. خوشبختانه عفونتhpv در ۹۰ درصد افراد گذرا و پس از یک تا دوسال برطرف می‌شود. اما در صورت وجود فاکتورهایی مانند مصرف سیگار و قلیان و رفتارهای پر خطر جنسی بیماری پا برجا می ماند یکی از واقعیت‌های مهمی که در مورد سرطان دهانه رحم مطرح است، ارتباط این سرطان با عامل عفونت‌زای زگیل تناسلی یا HPV است. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که تمام زگیل‌های تناسلی سرطان‌زا نیستند. حدود 100 نوع HPV وجود دارد که حدود 40 نوع آن می‌تواند در سیستم تناسلی ایجاد عفونت کند و حدود 14 نوع آن پرخطر و دیگر زگیل‌ها کم‌خطر هستند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

این فلوشیپ انکولوژی زنان تصریح کرد: ارتباط بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم اثبات شده است. سرطان دهانه رحم معمولا با علائمی مانند عفونت‌ها، ضایعه و زخم همراه است. یکی از علائم مهم این بیماری ترشحات زیاد واژینال است که علی‌رغم درمان‌های مختلف، قابل علاج نیست و بیمار همچنان شاکی است. مورد دیگر خونریزی در پی نزدیکی است که یکی از علامت‌های هشدار دهنده بسیار جدی به شمار می‌رود که فرد می‌تواند با این علامت‌ها به پزشک مراجعه کند. همچنین در مراحل دیگر که بیماری پیشرفت داشته و ممکن است بیمار با علائم اداری، کلیوی و... به پزشک مراجعه داشته باشد.
وی عنوان کرد: ما در سه مرحله می‌توانیم این پیشگیری را برای سرطان دهانه رحم انجام دهیم و مرحله اول بحث واکسیناسیون HPV است تا پس از تزریق از بروز عفونت‌ها جلوگیری کنیم. این واکسن‌ در بسیاری از کشورها جزو برنامه واکسیناسیون ملی است و دختران جوان زیر 15 سال واکسینه می‌شوند. زمانی که این واکسیناسیون را انجام دهیم حتی افرادی که این واکسن را دریافت نکردند کمتر به عفونت مبتلا می‌شوند.

حسن‌زاده مفرد خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما واکسیناسیون به صورت ملی نیست و این افراد هستند که مراجعه می‌کنند. همچنین در کشورهای در حال‌توسعه و جهان سوم ممکن است این واکسیناسیون انجام نشود و بهتر است که اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا واکسیناسیون برای دختران انجام شود. دومین مرحله، پیشگیری غربالگری و تشخیص زودهنگام است که با انجام پاپ اسمیر و تست HPV برای افراد بدون علامت انجام می‌شود تا پس از تشخیص بیماری، درمان به موقعی برای بیماران در نظر گرفته شود. سومین اقدام پیشگیرانه، بیمارانی هستند که علائم سرطان دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند و بیماری تشخیص داده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر بیماری علامت داشت حتما باید به پزشک مراجعه داشته باشد و ممکن است تست و آزمایش به تنهایی موثر نباشد زیرا بیمارانی هستند که نتایج تست نرمالی دارند اما در معاینه مشخص می‌شود مبتلا به سرطان دهانه رحم هستند. اگر افراد در پاپ اسمیر مشکلی نداشتند اما در زمان نزدیکی دچار خون‌ریزی هستند حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است به سرطان مبتلا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار