ب رغم فشار طالبان بر مقامات تاشکند؛
گروهی از خلبانان افغانی که ماه میلادی گذشته در پی تسلط طالبان بر کابل و سقوط دولت «اشرف غنی» به خاک ازبکستان گریخته بودند، روز یکشنبه خاک این کشور را به مقصد امارات متحده عربی ترک کردند.
کد خبر: ۹۹۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 13 September 2021

به گزارش تابناک رضوی به نقل از رویترز، گروهی از خلبانهای افغانی تعلیم دیده توسط ارتش آمریکا و پرسنل نیروی هوایی افغانستان که ماه میلادی گذشته در پی سقوط شهر کابل به خاک ازبکستان گریخته و در اردوگاهی در این کشور بسر می بردند، روز یکشنبه عازم امارات متحده عربی شدند.

یکی از این خلبانهای افغان که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که نخستین گروه در ابتدا عازم امارات متحده عربی می شود و قرار است که عملیات انتقال این خلبانان افغان به خارج از خاک ازبکستان در چندین مرحله انجام شود؛ عملیاتی که از روز یکشنبه آغاز شده و ظرف یکی دو روز آینده ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نخستین منبع خبری است که آغاز خروج این خلبانان افغان از ازبکستان را گزارش می کند. این در حالی است که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و هیأت نمایندگی ازبکستان در سازمان ملل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

رویترز پیش از این نیز با اشاره به تشدید نگرانیها در اردوگاهی که محل اسکان این خلبانان بود، مدعی شد که این خلبانان افغان نگران آن هستند که به افغانستان برگردانده شده و به دست طالبان کشته شوند. در مقابل، گروه طالبان اعلام کرده که قصد ندارد دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

هنوز روشن نیست که بر سر ۴۶ فروند هواپیمای متعلق به نیروی هوایی افغانستان- از جمله هواپیماهای سبکِ تهاجمی «اِی -۲۹» و بالگردهای «یو اچ -۶۰ بلک هاوک» - که توسط این خلبانان افغان در فرار به ازبکستان مورد استفاده قرار گرفته، چه آمده است.

گفتنی است که مقامات کنونی و پیشین ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفته اند که طالبان برای تحویل هواپیماهای مزبور و خلبانان و پرسنل نیروی هوایی گریخته از افغانستان، دولت تاشکند را تحت فشار گذاشته است.

در این میان، «جان هربست» سفیر پیشین ایالات متحده در ازبکستان با تمجید از اقدام آمریکا (!) در خروج از افغانستان به صراحت گفت که ایالات متحده به خلبانان افغان مدیون است.

وی در این باره گفت: «امیدوارم ما هواپیماهایی اعزام کرده باشیم تا مطمئن شویم هواپیمایی که آنها [خلبانان افغان] با آن خارج می شوند به ایالات متحده می رود و مطمئناً به سمت طالبان برنمی گردد».

پیشتر روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اعلام کرده بود که این خلبانان نیروی هوایی افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل در اواسط ماه آگوست (مرداد)، به ازبکستان فرار کردند، به احتمال زیاد به پایگاه نظامی آمریکا در دوحه پایتخت قطر منتقل می‌شوند و در آنجا روند ادامه سفرشان مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار