نماهنگ «دهه هشتادیا» در حالی توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی تولید و منتشر شده که با وجود جدید بودن محتوا نمی‌تواند روایت‌گر سبک زندگی نوجوانان و جوانان دهه هشتادی باشد؛ چراکه دارای نواقص بسیاری است.
کد خبر: ۹۹۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ 11 September 2021

تابناک رضوی: چند روز پیش تیزر نماهنگی تحت عنوان «دهه هشتادیا» با صدای گروه سرود وصال و با حضور عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر و علی‌رام نورایی، با محتوای عزاداری امام حسین(ع) در فضای مجازی منتشر شد. تیزری که به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و پیش از منتشر شدن نسخه اصلی آن مورد انتقاد و هجمه رسانه‌ای بسیار شدید از سوی قشر مذهبی و هیاتی جامعه قرار گرفت. این هجمه رسانه‌ای باعث شد که تهیه‌کننده اثر یعنی مرکز آوای انقلاب اسلامی (ماوا) که یکی از مراکز زیرمجموعه سازمان رسانه‌ای اوج است، به سرعت نسخه اصلی این نماهنگ را منتشر کند، اما با انتشار این نسخه، نه تنها از انتقادات کاسته نشد، بلکه موضع‌گیری‌ها شدیدتر شد و حتی به جایی رسید که خانه مداحان با انتقاد از این نماهنگ بیانیه صادر کرد. اما دلیل این انتقادات چه بود؟

در بیانیه‌ای که خانه مداحان در انتقاد از این نماهنگ منتشر کرد به چند نکته مانند استفاده از شعر سخیف، استفاده از پوشش و فضاسازی نامناسب با ایام عزاداری توسط بازیگران نماهنگ و استفاده از موسیقی مناسب با ایام شادی اشاره کرده بود و بسیاری از شاعران، مداحان و فعالان فضای مجازی که در موضع منتقد این اثر قرار گرفته بودند در کل آن را نامناسب ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) دانسته و می‌گفتند که هیچ‌کس با دیدن چنین نماهنگی به یاد امام حسین(ع) و ایام عزا نخواهد افتاد و ترویج چنین رویکردی در بین نوجوانان و جوانان اشتباه است.

با این حال نکته مهم دیگری که در انتقاد به نماهنگ «دهه هشتادیا» وجود دارد این است که این اثر به هیچ عنوان نمی‌تواند روایت‌گر نوع سبک‌ زندگی نوجوان و جوانان دهه هشتادی باشد و حتی بازیگرانی که از آن‌ها به عنوان نوجوانان دهه هشتادی در این نماهنگ استفاده شده شباهتی به دهه هشتادی‌های امروز ما ندارند، بلکه بیشتر به دهه نودی‌ها آن‌ هم بخشی از آن‌ها که جزو طبقه مرفه جامعه هستند شبیه است. نوجوانانی که با دستمال گردن و لباس‌های شیک در گیم‌نت مشغول بازی هستند و به فکر این هستند که کنسرت برگزار کنند و سلبریتی‌ها در کنسرت آن‌ها حضور پیدا کنند.

باید به سازندگان این اثر گفت تا بدانند که اکثر جوانان دهه هشتادی ما امروز افرادی هستند که یا وارد دانشگاه شده‌اند و یا در مقاطع دوره اول و دوم دبیرستان مشغول به تحصیل هستند و اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای به سبک زندگی آن‌ها در جامعه به ویژه در مناسبت‌هایی مانند ایام محرم و صفر داشته باشیم، باید گفت که حداقل نوع ظاهر و رفتار آن‌ها متفاوت با آن چیزی است که در این نماهنگ نشان داده شده است.

نماهنگ «دهه هشتادیا» نوجوانان را افراد غرق در فضای مجازی نشان داده، به طوری که وقتی می‌خواهند از عشق خود به امام حسین(ع) تعریف کنند، نهایت حرفشان در شعر این است که «عکس کربلات پروفایل اینستامه»! و هنگامی که می‌خواهند از دشمنان اهل‌بیت(ع) بیزاری بجویند در شعر خطاب به امام حسین(ع) می‌گویند که «دشمنای تو رو بلاک کردم». البته که نوآوری در محتوا بسیار اتفاق خوبی است، اما باید حواسمان باشد که نمک آن را در حد و اندازه‌ای در غذایمان بریزیم که آن را شور نکند و مخاطب دفع نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار