در دیدار قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با مهندسان حرمین کاظمین(ع) عنوان شد؛
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با جمعی از مهندسان طرح بازسازی و توسعه حرمین شریفین کاظمین گفت: همه مخارجی که برای ساخت و سازها در حرم مطهر رضوی پرداخت شده، از محل درآمدهای موقوفات بوده و هیچ کمکی از ناحیه دولت صورت نگرفته است.
کد خبر: ۹۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 22 September 2015
مهندس عزیزیان افزود: ایران اسلامی نیز خصوصاً در ترویج معارف ائمه معصومین و به ویژه شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد و کشورهایی همچون عراق، لبنان و بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کانون ترویج معارف اسلامی می شناسند.
وی با اشاره به توسعه حرم مطهر رضوی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تولیت این نهاد به آیت الله واعظ طبسی واگذار شد، مطالعاتی در خصوص توسعه فضاهای زیارتی متناسب با نیاز زائران صورت گرفت و با پیگیری و برنامه ریزی دقیق، زیربنای حرم مطهر از 120 هزار مترمربع به بیش از یک میلیون مترمربع رسید.
عزیزیان افزود: آرامش امروز زائران در تشرف به حرم مطهر، مرهون تلاش شبانه‌روزی مدیران آستان قدس رضوی و توسعه به‌جا و شایسته حرم مطهر در کنار پیش بینی فضاهایی همچون اماکن فرهنگی، زیارتی، صحن ها، رواق ها، پارکینگ ها، وضوخانه‌ها و ... است.
وی بیان داشت: خدمات حرم مطهر از مسائل رفاهی، امنیتی، بهداشت، سلامت و آرامش زائران گرفته تا جلوه‌های بصری و نماهای زیبا شامل کاشی‌کاری، آینه‌کاری، گچ‌بری، سنگ‌کاری و ... همه حاصل یک نگاه جامع و به کارگیری دانش و تخصص است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که امروز حدود 30 هزار نفر در حرم مطهر به زائران خدمت می‌کنند تا زائران با خیالی آسوده و به‌دور از دغدغه‌های دنیای مادی به زیارت بپردازند، افزود: یادآوری این نکته ضروری است که همه مخارجی که برای ساخت و سازها در حرم مطهر رضوی پرداخت شده، از محل درآمدهای موقوفات بوده و هیچ کمکی از ناحیه دولت صورت نگرفته است.
عزیزیان با بیان این مطلب که علاقه‌مند بودیم در ساخت و ساز عتبات عالیات مشارکت کنیم، اظهار داشت: مدعی هستیم حجم کاری که در توسعه این آستان مقدس در نیمه اول دهه 80 اتفاق افتاده، بی‌نظیر است و ساخت فضاهای زیارتی در شرایط بحرانی و سخت به لحاظ همجواری با بناهای قدیمی، تردد شبانه روزی زائران و محدودیت استفاده از ماشین آلات ساختمانی و مانند آن، کم نظیر است.
وی با بیان این‌که کار انجام شده در توسعه حرم مطهر رضوی در قالب محاسبات مهندسی و ریاضی نمی‌گنجد و قطعاً با عنایت حضرت رضا علیه السلام همراه بوده است، تصریح کرد: اهمیت این مسئله وقتی مشخص می‌شود که زیربنای حرم مطهر رضوی با زیربنای سایر مشاهد مشرفه ائمه معصومین علیهم السلام در کشورهای مشابه مقایسه شود، و این توسعه به دلیل تملک اراضی اطراف، وجود بناهای قدیمی و تردد دائمی زائران به سختی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای ستاد عتبات می تواند با سرعت بیشتری انجام شود، افزود: تجربه‌ای که در مجموعه آستان قدس رضوی بدست آمده، می تواند در توسعه سایر اماکن متبرکه مورد استفاده قرار گیرد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی تشکیلات آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: این آستان دارای تشکیلاتی مُعظم و موقوفات متعددی است که در بخش های فرهنگی، اماکن متبرکه و اقتصادی در حال فعالیت است.
در حوزه اقتصادی که اقدامات آن با رویکرد پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، فعالیت‌های متنوعی همچون باغداری، کشاورزی، دام‌داری، عمران و ساختمان، ماشین سازی، سدسازی، راه سازی، فرآورده های لبنی، کنسرو، نان و ... وجود دارد که موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم آورده است.
وی افزود: بخش دیگری از فعالیت‌های این نهاد در حوزه حرم مطهر در زمینه امور فرهنگی صورت می‌گیرد که شامل ارایه خدمات رفاهی به زایرین و فعالیتهایی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ دینی است. برنامه‌های پژوهشی آموزشی در حوزه علوم قرآن و حدیث، ترویج معارف رضوی، برگزاری باشکوه نمازهای جماعت، برگزاری برنامه‌های متنوع برای زائران خارجی و ... در کنار خدمات رفاهی  به صورت شبانه روزی ارایه می شود و علاقه‌مند هستیم که در این بخش‌ها تعاملات لازم با سایر اماکن متبرکه در کشور عراق داشته باشیم.
در این دیدار دکتر محمد رضا چلبی مشاور فنی تولیت آستان مقدس کاظمین علیهما السلام گفت: مدت زمانی که صرف توسعه کرده‌اید، برای بخش مهندسی معنای زیادی دارد. ما ارقامی که دادید را درک می‌کنیم و شیوه اجرا و نحوه مدیریت کردن زوار قابل تحسین است.
وی با اعلام این مطلب که معماری حرم امام رضا و حرم کاظمین علیهم السلام قرابت وجود دارد، افزود: آرزو داریم در بازسازی کاظمین از تجربیات و توانمندی‌های این آستان بهره مند شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار