مدیر صندوق کارآفرینی امید همدان با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ صندوق خرد محلی در سطح کشور توسط صندوق کارآفرینی و با مشارکت وزارت جهادکشاورزی تأمین اعتبار و راه‌اندازی شده است گفت: صندوق‌های خرد محلی در استان همدان از سال ۹۶ راه اندازی شده که اکنون ۱۰۱ صندوق خردمحلی فعال است که بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت شده است.
کد خبر: ۹۸۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ 20 July 2021

مدیر صندوق کارآفرینی امید همدان با حضور در جمع رسانه‌ها به بیان ارائه گزارش عملکردی از این صندوق پرداخت و گفت: این صندوق از اوایل دهه هفتاد در راستای حمایت از اشتغال روستایی، پرداخت تسهیلات ازدواج و ... آغاز به فعالیت کرده است که در دولت نهم و دهم به صندوق مهر امام رضا (ع) تغییر نام داد و اکنون نیز در دولت تدبیر و امید به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ محسن افروخته با بیان اینکه بالاترین رکن صندوق کارآفرینی امید، هئیت امنا و هیات مدیره می‌باشد، افزود: همچنین با حکم رئیس جمهور مدیر عامل این صندوق منصوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: مهمترین رسالت صندوق کارآفرینی امید حمایت از کسب و کار‌های خرد و کوچک است که در بحث اشتغال و درآمدزایی بسیار حائز اهمیت خواهد بود و صندوق تنها منابع مالی در اختیار افراد قرار نمی‌دهد بلکه مجموعه‌ای از خدمات مالی با هدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید به صورت ذاتی به دنبال تقویت تولید داخلی و حمایت از کسب و کار‌های کوچک و زودبازده است و اگر افرادی طرح‌های اشتغالزایی داشته باشند تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیریم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید همدان در مورد نرخ تسهیلات نیز گفت: در طول ۳۰ سال گذشته که از فعالیت صندوق کارآفرینی امید سپری می‌شود اعطای تسهیلات به صورت قرض الحسنه و با کارمزد ۴‌% بوده که تاکنون توانسته با همین کارمزد مذکور خود را ابقاء و خدمات مالی را به مردم اعطاء کند.
 
افروخته ابراز داشت: اشتغال پایدار روستایی و طرح‌های مشارکتی در روستا‌ها نیز از دیگر طرح‌های در حال اجراست که از سوی منابع مشترک صندوق کارآفرینی امید و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
 
انعقاد بیش از ۲۰ مورد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی و دولتی / راه اندازی بیش از ۱۰۱ صندوق خردمحلی / در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد

وی گفت: تسهیلات برای مناطق روستایی طبق قانون اشتغال روستایی در سال ۹۶ که در مجلس مصوب شد برای روستا‌های مرزی با نرخ کارمزد ۴ درصد، برای روستا‌های غیرمرزی و شهر‌ها با نرخ ۶ درصد پرداخت شود که میزان تسهیلات در روستا‌ها تا سقف ۴ میلیارد تومان برای یک بنگاه تأمین مالی می‌شود.
 
وی از انعقاد بیش از ۲۰ مورد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی و دولتی در راستای حمایت از کسب و کار‌ها در استان همدان خبرداد و اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان ورزش و جوانان، تاکسیرانی، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری، شهرداری، راه و شهرسازی، کار، تعاون و رفاه، بهزیستی، بنیاد علوی، جهادکشاورزی، پارک علم و فناوری و اداره کل فناوری استان، بسیج و... از جمله دستگاه‌هایی هستند که با آنان تفاهم نامه‌ای منعقد شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید همدان با بیان اینکه در حال حاضر عملکرد این صندوق نسبت به گذشته متمایز شده است، گفت: در گذشته تسهیلات پرداختی صندوق ۱۰۰ میلیون تومان بوده و اکنون تا سقف ۴ میلیارد تومان بسته به نیاز و توجیه مالی و اقتصادی طرح‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به یک هزار و ۱۶۰ طرح تسهیلات پرداخت شده که پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۴۵۰ فرصت شغلی را ایجاد نماید. 

افروخته افزود: با استفاده از منابع مشترک با معاونت اشتغال وزارت کار، طرح‌های تعاون و طرح‌های دانش‌بنیان و پیش‌ران که به توسعه منطقه‌ای و ملی کمک می‌کند در اولویت پرداخت تسهیلات هستند.

وی در ادامه به سه استراتژی اصلی صندوق یعنی روستای بدون بیکار، هر روستا یک محصول و صندوق‌های خرد محلی اشاره کرد و اذعان داشت که ساده‌ترین نوع ضمانت در صندوق‌های خرد محلی اخذ می‌شود.
 
انعقاد بیش از ۲۰ مورد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی و دولتی / راه اندازی بیش از ۱۰۱ صندوق خردمحلی / در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد
 
وی عنوان کرد: روستای گشانی از توابع تویسرکان، روستای داویجان از توابع ملایر و روستای ورکانه از توابع شهرستان همدان به عنوان روستا‌های بدون بیکار شناسایی شده و صندوق برنامه‌های لازم در آن‌ها را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ صندوق خرد محلی در سطح کشور توسط صندوق کارآفرینی و با مشارکت وزارت جهادکشاورزی تأمین اعتبار و راه‌اندازی شده است، گفت: صندوق‌های خرد محلی در استان همدان از سال ۹۶ راه اندازی شده که اکنون ۱۰۱ صندوق خردمحلی فعال است که بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت شده است.

وی بیان داشت: در طی سال‌های گذشته و در راستای استراتژی‌های صندوق، روستا‌های کردآباد (پوشاک)، زاغه شهرستان بهار (کیف)، ماهیان رزن (قطعات لاستیکی خودرو)، کاج قروه درجزین (قاب عکس و قاب آئینه)، یسرلو (پوشاک)، ورقستان رزن (موزائیک)، خوشه چرم همدان و سفال و سرامیک از تسهیلات بهره‌مند شدند.

وی ابراز داشت: صندوق‌های خردمحلی با مشارکت زنان روستایی و با هدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای زنان روستایی است که تسهیلات بسیار روان و قرض الحسنه به همراه آموزش‌های مختلف برای راه اندازی و ادامه فعالیت این صندوق‌ها توسط صندوق کارآفرینی امید صورت گرفته است.

افروخته با عنوان اینکه عمده مشکل ما در حوزه صنایع دستی و هنر، موضوع فروش محصولات است، عنوان کرد: روزی تولید هنر بود و اندک افرادی می‌توانستند در زمینه ارائه محصولات باکیفیت کار کنند؛ ولی امروزه تولید دیگر هنر نیست بلکه هنر در بازار فروش محدود و محصور شده است. 

وی با یادآوری اینکه تجربه موفقی در حمایت از صنایع دستی در زمینه مبل و منبت داریم، بیان کرد: برای شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت و برای شهرستان تویسرکان و شهر ملی منبت گلریز اقداماتی انجام و طی دو سال اخیر از دو خوشه مذکور حمایت‌های مناسبی به عمل آمد.

مدیرصندوق کارآفرینی امید همدان در ادامه با بیان اینکه در راستای حمایت از دو خوشه ذکر شده در سال‌های گذشته اقدامات انجام شده موجب شد قریب به بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر کشور برای خرید به مبل ملایر و تویسرکان مراجعه کنند، گفت: در راستای تسهیل خرید متقاضیان با هماهنگی اتحادیه‌های استان‌ها تامین اعتبار صورت گرفت.

افروخته در این زمینه گفت: در این راستا، افرادی که دارای صلاحیت بودند و توان تحویل کالای باکیفیت در موعد مقرر را داشتند، شناسایی و برای آن‌ها افتتاح حساب صورت گرفت و از طریق شهرستانی که محل اقامتشان بود، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت دریافت کردند. 

وی با بیان اینکه خریداران مبل با مراجعه به فروشنده‌ها پیش فاکتور ارائه می‌کردند، ولی بقیه کار در شهرستان محل اقامتشان انجام می‌شد، یادآوری کرد: ما اصلا فکر نمی‌کردیم که از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، اردبیل و حتی از خراسان شمالی و بجنورد، برای خرید مبل منبت به شهرستان‌های ملایر و تویسرکان مراجعه کنند، اما از همه استان‌ها برای خرید مبل به استان همدان مراجعه می‌کردند و به صورت حضوری و غیرحضوری برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید همدان اضافه کرد: این روند، تجربه بسیار خوبی برای ما بود که از دیگر استان‌ها برای خرید مبل مراجعه کنند و این اقدام به نوبه خود حمایت از فعالین این عرصه محسوب می‌شد.

وی اظهار کرد: طرح‎های مورد مشمول حمایت صندوق کارآفرینی امید زودبازده است و سریع به نتیجه می‌‎رسد.

وی بابیان اینکه جایگاه کشور ایران در حوزه کسب و کار مناسب نیست، افزود:‌از بین ۱۹۰ کشور، ایران رتبه ۱۲۷ را در شاخص سهولت بدست آورده است که این مهم به دلیل کمبود اعتبارات نیست و علت آن موانع دیگری است که برای فرصت‌های شغلی است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار