مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی:
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی در نشست تخصصی اندیشه پلاس کانون تاش گفت: شهرداری مشهد شهرآرا را تنها رسانه خود می داند اما به نظر می رسد ماشین چند میلیاردی شهردار سابق بیشتر کارکرد رسانه ای در دور کردن ایشان از مردم داشت تا رسانه شهرداری!
کد خبر: ۹۷۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷ 19 July 2021

به گزارش تابناک رضوی، متن کامل صحبتهای مجتبی محمودی در این نشست تخصصی که به صورت زنده نیز پخش اینترنتی داشت، بشرح زیر است:

_مشارکت پذیری مردم در شهر نیازمند تعاملی عمل کردن مدیران شهری است.
_شهرداری باید جریان آزاد اطلاعات را راه اندازی کرده و اجازه دهند رسانه ها و رسانه نگارها دخیل شده و از مدیران متخصص رسانه ای بخواهددر ایده پرداری کمک کنند.
_بحث هویت شهری و شهروندان در رسانه بسیار مهم است که در مشهد و خطه خورشید به این مبحث پرداخته نشده است، علاوه بر این رسانه ها در این زمینه باید فرهنگسازی نموده و ظرفیت ها و فرصت های ویژه ای را احصا کنند و روی آن کار شود.
_برای داشتن شهر پویا علاوه بر اینکه نیازمند رسانه هایی هستیم که روح آرامش به مخاطبان تزریق کنند، نیازمند مدیرانی هستیم که با عملکرد خود سرمایه اجتماعی را بالا ببرند و در شهر زنده شریان حیاتی شهروندان آن شهر هستند که به شهر هویت و شخصیت می دهند.
_رسانه ها باید زبان گویای مردم و پل ارتباط و حلقه اتصال بین مدیران شهری و شهروندان باشند و گروههای نخبه شهری را درگیر کنند.
_فضای مدیریت شهری تنها شهرداری نیست و نیازمند همراهی رسانه ها است از این منظر شهر فضای گفتگو و سرشار از فرصت ها و ظرفیت های ارتباطی و تعامل است.
_فضای ارتباطی و تفاهمی بین مردم و مدیریت شهری باید برقرار شود که نقش رسانه ها در این راستا اساسی است.
_رسانه یک قدرت است،اینکه مدیری در دوره خود به این نتیجه می رسد که می گوید "سازمان ما لال است" به این معنا است که یک قدرتی را کم دارد، شاید قدرت مالی و قدرت ارتباطی دارد اما قدرت نزدیکی به مردم را ندارد.
_شهرداری مشهد شهرآرا را تنها رسانه خود می داند اما به نظر می رسد ماشین چند میلیاردی شهردارسابق بیشتر کارکرد رسانه ای در دور کردن ایشان از مردم داشت تا رسانه شهرداری
_قطعا در بحث رسانه ها به شهروند خبرنگارها و شهروند رسانه ها نیز باید پرداخته شود.
_راننده تاکسی و اتوبوس های شهر رسانه هستند و نقشی که در ذهنیت زائر و مجاور از مشهد دارند موثر هستند.
_تعریف از رسانه را باید مشخص تر کنیم و گاهی شهرداری رسانه داری کرده و تنها به این که خود یک رسانه داشته باشد، اکتفا کرده است.
_شهرداری هیچ گاه از متخصصان حوزه رسانه در مسائل شهری و در شکل دادن به افکار عمومی و در اقناع مخاطب نظر خواهی نکرده است.
_بسیاری فکر می کنند رسانه صرفا برای بیان است در صورتی که رسانه برای رساندن پیام به مخاطب است و رساندن پیام زمانی است که مخاطب از لحاظ فکری به ما نزدیک شود و با ما به مفاهمه برسد
_اینکه ما در بیلبودها از عددهای بزرگ برای نشان دادن فعالیت ها استفاده کنیم بسیار اشتباه است و بیشتر مردم بعد از دیدن عددهای بزرگتر دید منفی به شهرداری پیدا می کنند.
_بسیاری از اوقات مدیران مشارکت جو نبودند و به سمت اقناع مخاطب ، نزدیک کردن رسانه های خودی و رسانه های صاحب مجوز و صاحب شناسنامه نرفته است و خودش رسانه داری کرده است. رسانه فهمی یعنی مدیری که رسانه را می فهمد و می داند حتی با پارازیت های رسانه ای می تواند هم به مردم نزدیک شود و هم بودجه بگیرد.
_ وی با بیان اینکه ما سه نگاه رسانه باوری، رسانه یاوری و رسانه سواری داریم که افراد رسانه سوار، رسانه را ابزار قدرت می دانند.
_با توجه به اینکه مشهد شهر گفتگو است و مناظره های امام رضا (ع) الگوی جهانی است، باید روا مداری و گفتگو الگو باشد و در سیستم جدید علاوه بر استفاده از افراد متخصص که ارتباط با مخاطب را بفهمند و برایشان مهم باشد، فرایندهای ارتباطی خوب و موثری دیده شود یعنی هم افراد متخصص بیایند و هم فرایندها اصلاح شود.
_ما از دنیای اطلاعات گذشتیم و در دنیای ارتباطات هستیم و در چند سال اخیر سونامی ارتباطات رخ داد و تقریبا تمام مفاهیم ارتباطاتی عوض شده و گردش آزاد و افقی اطلاعات را داریم و حجم زیاد اطلاعات بین مردم رد و بدل می شود.
_شهرآرای الان به شدت موفق تر از دوران شهردارقبلی است و یکی از دلایلی که آن زمان شهرداری از دست اصولگراها خارج شد عملکرد شهرآرای آن زمان بود.
_شهر هوشمند باید مدلهای ارتباطی ویژه خود را داشته باشند ما برای داشتن شهر هوشمند مدل نداریم، مردم حقشان است بدانند پول عوارض آنها کجا می رود و چه اتفاقاتی در بستر شهر می افتد تا گردش آزاد اطلاعات صورت گیرد. شهرداری باید جریان آزاد اطلاعات را راه بیندارد و اجازه دهند رسانه ها و رسانه نگارها دخیل شوند و از مدیران متخصص رسانه ای بخواهد در ایده پرداری کمک کنند.
_شهر هوشمند باید متکی بر خلاقیت باشد و در بحث رسانه ای باید اجازه مشارکت رسانه ها و افراد صاحب رسانه را بدهند و مهمترین ویژگی رسانه ای امروز تعاملی بودن است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار