معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی:
معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی، فعال بودن 113 شورای مساجد مشهد و توسعه شهرستانی آن را سند راهبردی دستگاه قضا برشمرد و گفت: افزایش شعب سفیران ضامن آهو، موجب ختم 60 پرونده قتل عمد به صلح و سازش و کسب رتبه سوم کشوری شد.
کد خبر: ۹۷۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 18 July 2021

به گزارش تابناک رضوی، محمود رفسنجانی در آیین آغاز به کار همیاران شورا‌های حل اختلاف شهرستان تربت‌جام، بیان کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف به‌عنوان یک‌نهاد متکی بر مردم در رفع خصومت‌ها از طریق میانجیگری یکی از راهبردهای اصلی دستگاه قضا در کاستن ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا در زمان آیت‌الله شاهرودی بر مبنای صلح و سازش بود.

معان قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان با اشاره به گذشت ۱۸ سال از عمر شوراهای حل اختلاف، افزود: با آمدن آیت‌الله رئیسی به دستگاه قضا قانون اصلاح شوراهای حل اختلاف از طریق دولت به مجلس ارجاع که پس از تصویب مجلس و ۱۸ موردایراد شورای نگهبان مجدداً در مجلس بررسی و به ۶ مورد رسید که باروی کار آمدن دولت جدید با هماهنگی قوا ۶ مورد باقی‌مانده هم به تائید و شاهد تحول در عملکرد شوراهای حل اختلاف باشیم.

فعال بودن 113 شورای مساجد در شهر مشهد و توسعه آن در شهرستان‌ها

وی بابیان اینکه 40 سال مسیر را اشتباه رفتیم و از ظرفیت‌ و جایگاه مساجد به‌عنوان پایگاه مردمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ایجاد صلح و سازش و کاهش پرونده به دستگاه قضا استفاده نکردیم، خاطرنشان کرد: در سال قبل با پیشنهاد دستگاه قضایی استان ۱۲۰ مسجد در سطح شهر مشهد به‌عنوان پایگاه مردمی انتخاب و اکنون در ۱۱۳ مسجد، شورای فعال داریم که ۶۵ درصد پرونده‌های وارده را صلح و سازش می‌کنند و درحال‌توسعه این پایگاه‌های مردمی در شهرستان‌ها استان هستیم.

رفسنجانی سند توسعه راهبردی دستگاه قضا را ظرفیت‌سازی مردم در ایجاد صلح و سازش دانست و تصریح کرد: سند توسعه راهبردی دستگاه قضایی در زمان آقای رئیسی تنظیم‌شده که رویکرد رئیس جدید قوه هم بیشتر استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی همانند سفیران ضامن آهو، طلایه‌داران صلح، مصلحان قضایی با حداکثر بهره در ایجاد صلح و سازش است.

ختم ۶۰ پرونده قتل عمد به صلح و سازش

وی رفسنجانی با اعلام شروع به کار همیاران شوراهای حل اختلاف در تربت‌جام، بیان کرد: طرح همیاران شوراهای حل اختلاف از استان خراسان رضوی شروع و در حال گسترش در سراسر کشور است و کلیه پرونده‌های جرائم قابل‌گذشت و بیش از ۷۰ درصد پرونده دادسرا نیز به همیاران ارجاع می‌شود.

معاون قضایی دادگستری استان با اشاره به افزایش شعب سفیران ضامن آهو از سه‌به‌هشت شعبه از خدام امام رضا (ع) که پرونده‌های قتل عمد را پیگیرند، ابراز کرد: این افزایش موجب ختم 60 پرونده قتل عمد به صلح و سازش و کسب رتبه سوم کشوری شد.

وی یادآور شد: هرکجا وکیل در پرونده‌ها مداخله کرده روند صلح و سازش با مشکل روبرو شده است بنابراین همیاران شوراهای حل اختلاف اجازه ورود وکیل به پرونده‌ها ندهند اگر دخالت بدهند صلح و سازش به مشکل برخورد می‌کند.

۱۲۵۰ پروندۀ صلحی و سازشی در تربت‌جام
در ادامه رئیس دادگستری تربت‌جام با اشاره به مزایای شروع به کار همیاران شوراهای حل اختلاف در این شهرستان گفت: فعالیت همیاران شوراهای حل اختلاف موجب تحول اساسی درروند رسیدگی بهتر، کاربردی‌تر، مطلوب‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر، کم‌هزینه‌تر، داوری بهتر، سرعت و دقت بیشتر در صدور رأی و درنهایت ختم پرونده به صلح و سازش است.

عارفی نیا جلب مشارکت مردمی در رسیدگی به پرونده‌ها و ایجاد صلح و سازش را برابر مقررات بین‌المللی و کشور اسلامی ایران موردتوجه دانست و تصریح کرد: با توجه به بافت قومی و مذهبی این شهرستان مرزی در سال گذشته ۱۲۵0 پرونده به میزان 70 درصد در شوراها به صلح و سازش منتهی شد که در ۴ ماهه اول سال جاری نیز ۵۰ درصد این روند افزایش‌یافته است.

بیشترین صدور شناسنامه اتباع خارجی در تربت‌جام؟!

امام‌جمعه تربت‌جام با اشاره به مؤلفه‌های تمدن اسلامی، حفظ استقلال دستگاه قضایی از افتخارات نظام اسلامی برشمرد و گفت: با همه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همه سم‌پاشی‌ها اگر مردم در انتخابات اخیر با علم و آگاهی رئیس قوه قضائیه را بارأی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور برمی‌گزینند، نشانگر حفظ استقلال و دست‌پاکی مدیران این قوه است.

حجت‌الاسلام میرزا حسین معتمدی فر افزود: ساختمان دادگستری با توجه به حجم گسترده مراجعین و شرایط کرونایی در شأن مردم تربت‌جام نیست و آنچه مهم است حفظ مرزهای هویتی و امنیتی است.

وی با اشاره به اینکه چرا تربت‌جام بیشترین صدور شناسنامه را برای اتباع داشته باشد و همۀ دستگاه‌ها ملزم شوند در حفظ هویت همانند دستگاه قضایی محکم برخورد کنند، اضافه کرد: خوشبختانه دستگاه قضایی تربت‌جام با زمین‌خواران و مرتع خواران هم محکم و به‌خوبی برخورد کرده که نیازمند کمک و همراهی همه دستگاه‌ها است.

امام‌جمعه تربت‌جام در پایان به تسلط و تصمیم‌گیری افراد مسئله‌دار بر جوانان، کسب آمد میلیونی وکلا از بغل مردم در پرونده‌ها، آمار تکان‌دهنده روزانه و سقط‌جنین در طلاق کشور و منطقه هشدار داد.

گفتنی است: آیین آغاز به کار همیاران شورا‌های حل اختلاف تربت‌جام با حضور معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان، امامان جمعه، مسئولان قضایی، اعضای شورای تأمین، شوراهای حل اختلاف و مصلحان قضایی این شهرستان برگزار شد.
.
گزارش: مهدی حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار