مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی:
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس استان گفت: هیچ‌یک از دانش‌آموزان اتباع خارجی برای ثبت‌نام، پشت درب مدارس نخواهند ماند.
کد خبر: ۹۷۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ 13 July 2021

به گزارش تابناک رضوی، قاسمعلی خدابنده گفت: دانش‌آموزانی که مدارک اقامتی معتبر ندارند، برای ثبت‌نام در مدارس باید در ابتدا به اداره اتباع مراجعه کرده و پس از اخذ تعهد و دریافت نامه‌های مربوطه، برای ادامه روند اداری به آموزش و پرورش مراجعه داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی، اظهار کرد: فرآیندهای اجرایی و مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع همانند روال اداری و قانونی سال گذشته است. امسال مراحل ثبت‌نام دانش آموزان اتباع همانند سایر دانش‌آموزان ایرانی انجام می‌شود بنابراین اگر مشکلی در فرآیند ثبت‌نام در سامانه‌های پادا و سیدا وجود داشته باشد، اشکال سیستمی است که به‌زودی مرتفع خواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که هیچ دانش‌آموزی برای ثبت‌نام پشت در مدارس نخواهد ماند، بیان کرد:‌ ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباعی که مدارک هویتی کاملی اعم از گذرنامه و روادید معتبر، گذرنامه خانوادگی، دفترچه پناهندگی، کارت آمایش ۱۵ یا ۱۶، کارت هویت ۱۴ یا ۱۵، برگه تردد و دفترچه اقامت ویژه دانش‌آموزان اتباع داشته باشند بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد، البته دانش‌آموزانی که مدارک اقامتی معتبری ندارند، می‌توانند پس از مراجعه به اداره اتباع و اخذ تعهد و با توجه به دستورالعمل‌های اداره اتباع، پس از دریافت نامه‌های مربوطه، برای ادامه روند اداری به آموزش و پرورش مراجعه کنند. تلاش ما بر این است که مسیر دریافت نامه‌ها و مراحل ثبت‌نام تسهیل شود تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند.

خدابنده افزود: تعداد کلیه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم اتباع که در سال تحصیلی گذشته به آموزش و پرورش استان مراجعه کرده‌اند، حدود ۶۰ هزار نفر است که در مدارس ثبت‌نام شده‌اند. دانش‌آموزان اتباع می‌توانند بدون هیچ منعی در کنار سایر دانش‌آموزان ایرانی تحصیل کنند؛ سال گذشته حدود ۹۰۰ دانش‌آموز افغان در مدرسه‌ای در منطقه تبادکان که بیش از هزار دانش‌آموز داشت تحصیل کردند و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی هم برای آنها به‌وجود نیامده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص محدودیت‌های ثبت‌نام برای اتباع خارجی متقاضی رشته‌های هنرستانی تصریح کرد: محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس استان نداریم مگر در رشته‌های خاص شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. البته پیش‌تر اطلاع‌رسانی در خصوص این رشته‌ها انجام شده است. دانش‌آموزان اتباع متقاضی ثبت‌نام در هنرستان‌ها به شرط داشتن ظرفیت در مدارس، می‌توانند در تمامی رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ثبت‌نام کنند؛ در هنرستان‌هایی که ظرفیت خالی داشته باشیم محدودیت جذب نخواهیم داشت و در رشته‌های پرطرفدار تا ۳۰ درصد ظرفیت به دانش‌آموزان اتباع تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس به‌صورت رایگان انجام می‌شود، ادامه داد: اتباع برای تحصیل مبلغی را تحت عنوان شهریه به مدارس پرداخت نمی‌کنند. البته تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد نیز در تهیه کتب درسی و هزینه‌های بیمه دانش‌آموزی و سایر هزینه‌های تحصیلی به این دانش‌آموزان کمک می‌کنند، همچنین دانش‌آموزان اعم از ایرانی و یا اتباع خارجی می‌توانند مبلغی را تحت عنوان کمک به مدرسه پرداخت کنند که صرف موارد فوق برنامه می‌شود و پرداخت آن کاملا اختیاری است.

خدابنده فزود: دانش‌آموزان متقاضی ثبت‌نام در پایه اول دبستان و یا نوآموزان ثبت‌نام‌گر در پیش‌دبستانی، باید در سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir مراجعه کرده و جهت سنجش صحت سلامت و آمادگی تحصیلی نوبت‌گیری کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص ارزشیابی و اعتبارسنجی مدارک تحصیلی دانش‌آموزانی که در کشور خودشان تحصیل کرده‌اند و اکنون متقاضی ادامه تحصیل در مدارس ایران هستند، گفت: این دانش‌آموزان در صورت داشتن مدارک تحصیلی معتبر می‌توانند با مراجعه به مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به آدرس تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، پس از تطبیق مدرک در پایه بالاتر ادامه تحصیل دهند. همچنین اگر دانش آموزی مدرک تحصیلی قابل ارائه نداشته و یا نتواند به مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور واقع در تهران مراجعه کند، می‌تواند همراه با امتحانات شهریور ماه دانش‌آموزان مدارس استان آزمون تعیین سطح بدهد، دانش‌آموزان ابتدایی نیز در هر زمان از سال تحصیلی می‌توانند در مدارس تعیین سطح شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار