نشست تخصصی کارگروه ملی زعفران به‌منظور تفویض وظایف اعضای کارگروه زعفران باتوجه‌به نزدیکی فصل برداشت این محصول استراتژیک در سالن جلسات معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹ 12 July 2021

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط‌عمومی اوسک، ظهر دوشنبه 21 تیرماه، نشست تخصصی کارگروه ملی زعفران با حضور حسین زینلی، مجری طرح ملی گیاهان دارویی، محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالایی ایران، احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک و سایر معاونین و کارشناسان ستادی و بخش خصوص به‌منظور تفویض وظایف اعضای کارگروه زعفران باتوجه‌به نزدیکی فصل برداشت این محصول استراتژیک در سالن جلسات معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
در این نشست حسین زینلی با اشاره به چهار کمیته تشکیل شده در ذیل کارگروه ملی زعفران، تصریح کرد: به‌منظور انجام اقدامات تخصصی چهار کمیته تولید، فرآوری و بسته‌بندی، تحقیق و توسعه و بازار و تجارت ذیل کارگروه ملی زعفران تشکیل شده تا هر یک از این کمیته‌ها به‌صورت تخصصی در حوزه‌ها و وظایف سپرده شده اقدام نمایند.
در ادامه این نشست، محمدرضا اورانی با بیان این موضوع که بهره‌گیری از تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌های مکانیزه در کاشت، داشت، برداشت و نیز جداسازی کلاله زعفران از اهمیت بالایی برخوردار هستند، عنوان کرد: متوسط سطح تولید در استان 4 کیلوگرم است و باید راندمان در واحد سطح افزایش یابد.
وی ادامه داد: به‌منظور خرید مستقیم محصول کشاورز توسط تاجران و صادرکنندگان، باید تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.
در بخش دیگری از این نشست، جواد فلاح با بیان اینکه زعفران ایرانی هم‌اکنون در بازار جهانی قیمت‌پذیر است، عنوان کرد: باتوجه‌به میزان تولید و سهم صادرات زعفران ایرانی در بازار جهانی، ایران باید قیمت‌گذار این محصول در جهان باشد.
وی گفت: به‌منظور توانمندسازی اقتصادی کشاورزان و زعفران‌کاران با همکاری برخی از بانک‌های عامل، اعطای وام به پشتوانه توثیق زعفران در حال انجام بوده تا مانع کاهش قیمت این محصول در بازار شود.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالایی ایران با اشاره به برگزاری نشست هماهنگی، استانداردسازی و ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان زعفران و سازمان بورس کالا در خراسان رضوی، ابراز کرد: باتوجه‌به اتحاد ایجاد شده میان صادرکنندگان و فعالان حوزه زعفران کشور در تلاش هستیم تا با استانداردسازی و شفافیت، قیمت این محصول ارزشمند را در بازار داخلی و نیز بازارهای جهانی به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.
در پایان این دیدار، احسان مصطفوی نیز ضمن بیان ساختار و مزیت‌های وجودی سازمان جهانی اوسک، آمادگی کامل این سازمان را جهت همکاری با کارگروه ملی زعفران و کمیته‌های تخصصی ذیل آن اعلام کرده و تصریح کرد: این سازمان نهایت همکاری خود را با کارگروه ملی زعفران به کار بسته و تلاش می‌کند با ایجاد هم‌افزایی میان مسئولان و فعالان حوزه زعفران کشور، طلای سرخ ایران را به جایگاه اصلی خود برساند.

برچسب ها: زعفران ، تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار