در مناظره 2 ساعته ترقی و جوادی حصار از فعالان اصول گرا و اصلاح طلب مطرح شد
خانه مطبوعات خراسان رضوی فارغ از هر گونه حمایت از گروه و حزب خاصی برنامه مناظره دو ساعته  با عنوان آزمون 1400  بین دو چهره فعال سیاسی اصلاح طلب "محمدصادق جوادی حصار" و اصول گرا "حمیدرضا ترقی" برگزار کرد.
کد خبر: ۹۷۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ 12 June 2021

تابناک رضوی: خانه مطبوعات خراسان رضوی فارغ از هر گونه حمایت از گروه و حزب خاصی برنامه مناظره دو ساعته  با عنوان آزمون 1400  بین دو چهره فعال سیاسی اصلاح طلب "محمدصادق جوادی حصار" و اصول گرا "حمیدرضا ترقی" در سالن اجتماعات شهید چمران بیمارستان قائم (عج) مشهد برگزار کرد. اولین سوالی  که با هر دو فعال سیاسی مطرح شد این بود که انتخابات چگونه می تواند به عنوان فرصت سازی یا فرصت سوزی باشد؟  ترقی ، در این خصوص گفت: انتخابات با توجه به عنوان شاکله سیاسی کشور  فرصتی را برای مردم فراهم کرده است تا مردم در اداره کشور خود مشارکت کنند، از طرفی انتخابات فرصتی برای نقد روش ها و سیاست هایی است که منتخبان قبلی داشتند.

اگر از فرصت انتخابات استفاده نکنیم...

وی با بیان این که انتخابات فرصتی را برای دشمن فراهم کرده است تا بین جریان های سیاسی، دو قطبی سازی کند و  برای تخریب چهره ها و سیاه نمایی فعالیت های انجام شده استفاده کند تا مردم را از رفتن به پای صندوق های رای منصرف کند، تاکید کرد: اگر بتوانیم از این فرصت خوب استفاده کنیم نظام اسلامی و کشور را به راحتی جلو می بریم، باید اشتباهات را تصحیح کنیم، اگر از فرصت انتخابات استفاده نکنیم دیگر نمی توانیم از کسانی که روی کار آمده اند گلایه کنیم چرا  که افرادی روی کار آمدند که مخالف دیدگاه ما هستند. در ادامه  جوادی حصار، در پاسخ به پرسش یاد شده انتخابات را یکی از مهم ترین جلوه های جمهوریت ایران برشمرد و گفت: وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی باید جمهوری شکل بگیرد تا صفت اسلامی بر آن مترتب شود، آن چه که برای ما اهلیت داشت این است که در جمهوری اسلامی مبنا جمهوری است، این به این منظور است که مردم پدید‌آورنده جمهوری اسلامی بودند، بنابراین نقش اصلی متعلق به مردم است، اگر غیر این باشد به مرور زمان غفلتی صورت می گیرد که ما به بزک کردن ماجرا بیشتر اهمیت می دهیم تا اصل ماجرا. 

در اداره کشور سهیم هستیم

وی تصریح کرد: ما باید در انتخابات کاری کنیم که صاحبان انقلاب بدانند که در اداره کشور سهیم هستند و برای آن ها تصمیم گرفته نمی شود،  جمهوریت و اسلامیت شاکله نظام اسلامی است چرا که مردم این شکل نظام را می خواهند و نمی توان این دو را از هم جدا کرد. جوادی حصار با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران  مبنای اصلی رای مردم است و اگر کسی غیر این روش عمل کند با شکست مواجه خواهد شد، تاکید کرد: در جمهوری اسلامی اساس رأی مردم است و هر شکلی از پوزیشن‌سازی سیاسی که رأی مردم را به حاشیه ببرد محکوم به شکست است، از طرفی در جمهوری اسلامی استقلال و آزادی بدون هم معنا ندارد و حفظ آن ها بر عهده دولت و مردم است. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه صحبت های خود به نظارت استصوابی اشاره کرد و گفت: در اصل نهم قانون اساسی به این اصل در قالب استقلال و آزادی تأکید شده اما تصویب نظارت استصوابی در مجلس این حق در اصل نهم قانون اساسی را به مرور زمان رد کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان ناقض اصل نهم قانون اساسی است. ترقی، در واکنش به صحبت های جوادی حصار گفت: من با حرف های آقای جوادی حصار که نقش مردم را در جمهوری اسلامی بی بدیل دانستند موافقم اما این ها بدون رهبری اتفاق نمی افتاد، آیا مردم بدون رهبری امام(ره) می‌توانستند این انقلاب را به ثمر برسانند؟ بدون رهبری هیچ انقلابی رخ نمی‌دهد، آیا در جمهوری اسلامی رهبری دینی موفق شده است یا غیر دینی؟

در خیلی از کشورها نظارت استصوابی با شاکله خودشان دارند

وی تاکید کرد: موتور محرک مردم اسلامیت مردم بود چرا که مردم گرایش به اسلامیت داشتند، اگر بناست نظام جمهوری اسلامی بر اساس اصل چهارم قانون اساسی که هیچ قانونی مغایر با اسلام وضع نمی‌شود، بر اساس اسلام شکل بگیرد ما چگونه افرادی را باید در کشور برای کار اجرایی انتخاب کنیم؟ ساختن یک تمدن اسلامی را نمی توان دست هر کسی سپرد چرا که در خیلی از کشورها نظارت استصوابی با شاکله خودشان دارند و این نظارت مختص ایران نیست، از طرفی ما نمی توانیم یک بند از قانون اساسی را قبول کنیم چون به نفع ماست و جایی را که به نفع ما نیست قبول نکنیم. حمیدرضا ترقی با طرح این سوال که آیا می توان تمام منابع کشور را به یک نفر که معیارهای لازم را نداشته باشد سپرد ؟ افزود: گذاشتن این معیارها این نیست که حق مردم  را سلب کنیم،قانون اساسی منظومه ای است که باید همه بندهای آن را پذیرفت و شورای نگهبان نیز برخاسته از انتخاب مردم است.

مردم پشت سر امام ایستادند چرا که می‌گفتند میزان رأی مردم است

در ادامه جوادی حصار گفت: درست است که انقلاب اسلامی توسط مردم و رهبری بود ، آیا در انقلاب رهبری دینی فقط امام خمینی (ره) بود؟ ایشان با بیان این که افرادی چون آیت ا... طالقانی هم در کشور بودند افزود: اما مردم پشت سر امام ایستادند چرا که می‌گفتند میزان رأی مردم است و بیش از بقیه نظر مردم را قبول داشتند. وی خطاب به ترقی گفت: آقای ترقی فرمودند مردم باید توسط رهبران دینی هدایت شوند، هدایت دو گونه است، پیامبران می‌گفتند این راه بهشت است و این راه جهنم، اما جایی هدایت این است که دست مردم را می‌گیریم و به جایی که می‌خواهیم می‌بریم! پس آزادی مردم چه می‌شود؟ آیا نظارت استصوابی مخل قانون اساسی نیست؟ اگر آری پس نباید به آن تن دهیم. جوادی حصار ادامه داد: در زمان دولت روحانی و سه سال ابتدایی دولت رشد ۱۲ درصدی شکل گرفت اما عده‌ای برای این که اندک محبوبیتی که جریانات راست داشت از بین نرود زیر میز زدند، کسانی که مذاکره را برای کشور سم می‌دانستند اکنون که فصل برداشت رسیده همه می‌گویند مذاکره چیز خوبی است.

در غرب  ورود به احزاب ضابطه سختی وجود دارد

ترقی گفت: در غرب ورود به احزاب ضابطه سختی وجود دارد، اگر در این خصوص به مبانی سرمایه‌داری در آن حزب اعتقاد نداشته باشد کنار گذاشته می‌شود، از مردم سوال کنید که قانون نظارت استصوابی را قبول دارند یا خیر، اگر بگویید مردم ممکن است اشتباه کرده باشند شاید بگوییم با این تفاسیر ممکن است مردم در انتخابات جمهوری اسلامی و قانون اساسی هم اشتباه کرده باشند، این قابل قبول نیست.البته ترقی در ادامه به عملکرد شورای نگهبان نیز انتقاد کرد و گفت: من به شورای نگهبان هم انتقاد دارم، در مناظرات ریاست جمهوری این همه دروغ می‌گویند و اهانت می‌کنند، این‌ها هنوز رئیس جمهور نشدند، وای به روزی که رئیس جمهور شوند. در ادامه فعال سیاسی اصلاح طلب، دولت روحانی را به عنوان سخت ترین دولت پس از انقلاب یاد کرد و گفت: اگر این دولت ضعیف عمل کرده عوامل آن را پیدا کنید. در پایان مناظره، ترقی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در این مناظره که مطرح کرد چرا از 37 کاندیدای اصلاح طلب شورای شهر 32 نفر رد صلاحیت شده اند؟ گفت: اصلاح‌طلبانی  را که در شورای شهر رد صلاحیت شدند هیئت اجرایی، یعنی فرمانداری همین دولت رد صلاحیت کرده است، وقتی کسی پرونده فساد دارد که نمی‌شود تایید شود. جوادی حصار نیز درباره این بخش از اظهارات (وقتی کسی پرونده فساد دارد که نمی‌شود تایید شود) خطاب به مجری برنامه گفت: به آقای ترقی تذکر بدهید که به کسی تهمت نزند، همه اصلاح طلبان را فرمانداری رد صلاحیت کرده است، حاضرم به فرماندار همین جا زنگ بزنم بگویم، شما از کجا و به چه حقی و با چه سمتی از پرونده افراد مطلع هستید؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار