رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ادعای واشنگتن پست درباره تجهیز ایران به ماهواره پیشرفته روسی / واعظی: تخریب دولت بدعتی نامبارک در سپهر سیاسی کشور است / کنایه های تند عباس عبدی به اظهارات جلیلی درباره تحریم ها و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲ 11 June 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

امام‌جمعه موقت اصفهان: در شرایط کنونی رای ندادن در انتخابات «گناه کبیره» است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در این دورانی که دشمن از همه ابزار خود جهت ترویج مردم به رای ندادن استفاده می‌کند، عمل نکردن به فتوای رهبر معظم انقلاب مصداق گناه کبیره است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید مجتب میردامادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: حضور در انتخابات پیش رو بالاترین اهمیت را برای کشور دارد. باید فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات عملی شود و در شرایط کنونی عمل نکردن به آن، گناه کبیره محسوب می‌شود. وی افزود: مردم با رای خود باید پشتیبانی خود را از رئیس جمهور آینده نشان دهند. متاسفانه دشمن می‌خواهد از گلایه‌ها و مشکلات مردم سواستفاده کند. آنها می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را مقصر نشان دهند. مردم نباید با رای ندادن، دشمن را به اهداف خود برسانند و خون شهیدان را زیر پا بگذارند.

تازه‌ترین برآورد ایسپا: میزان مشارکت در انتخابات تاکنون ۴۱ درصد است

بنا بر اعلام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و دو موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۲۰ نفر). بر این اساس بنا بر آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره ۴۱ درصد محاسبه شده است.  از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز سه شنبه دومین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟»  نتایج نشان می‌دهد ۳۷ درصد از پاسخگویان مناظره دوم را تماشا کردند و در مقابل ۶۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند.

ادعای ماکرون علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانسی خبری مدعی شد برنامه هسته‌ای و موشکی ایران همچنان تهدید محسوب می‌شوند.به نوشته حساب توییتری انگلیسی روزنامه الشرق الاوسط، ماکرون مدعی شد: «برنامه هسته‌ای ایران همچنان یک تهدید محسوب می‌شود. برنامه ساخت موشک بالستیک توسط ایران نیز تهدیدی برای منطقه است».رئیس جمهور فرانسه روز گذشته نیز در کنفرانسی ویدئویی گفت، جایگزینی برای راه‌حل مذاکره شده برای مسائل هسته‌ای ایران وجود ندارد.او در ادامه مدعی شد: «ایران باید شواهد مسئولیت‌پذیری خود در منطقه را نشان دهد.» وی افزود، فرانسه از سال ۲۰۱۸ پیشنهاد تکمیل برجام با به حساب آوردن موضوعاتی که وی آنها را فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران و بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای خواند را مطرح کرده است.ماکرون همچنین در نشست خبری پنجشنبه شب اعلام کرد: «زمان آن رسیده که تحولی عمیق در حضور نظامی ما در منطقه ساحل ایجاد شود».

«اسماعیل هنیه» به ایران می‌آید

روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (جمعه)، به نقل از منابع آگاه خبر داد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ که هم‌اکنون در قاهره به سر می‌برد، به ایران و لبنان سفر خواهد کرد.الاخبار در این خصوص نوشت که رئیس دفتر سیاسی حماس قصد دارد به برخی از کشورهای منطقه سفر کند و هماهنگی‌ها برای سفر به لبنان و ایران را آغاز کرده است.بر اساس این گزارش، اسماعیل هنیه با مقامات دو کشور یادشده و همچنین سران گروه‌های مقاومت فلسطین و رهبری جنبش حزب‌الله لبنان دیدار خواهد کرد.این روزنامه لبنانی احتمال داد که رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همچنین با برخی دیگر از مقامات بلندپایه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر افراد دیدار کند.

انتقاد بانوی اصلاح‌طلب از مناظره‌ها: بیش از این هم نمی‌شد انتظار داشت

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما راهی به جز صندوق رأی نداریم و هیچ راهی به جز پیروزی و به جلو پیش رفتن نداریم و نمی‌توانیم در گذشته بمانیم و باید به سمت جلو حرکت کنیم.زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی دو مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر آن بر میزان مشارکت گفت: به نظر می‌رسد باتصمیمی که شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت‌ها گرفت بیش از این هم نمی‌شد از مناظرات انتظار داشت. ما آنقدر مناظرههای متفاوت را در دوازده دوره قبلی ریاست جمهوری حداقل از آن زمان که شکل مناظره‌ای به خودش گرفته بود دیده بودیم که این دو مناظره هیچ شباهتی به آن‌ها نداشت.وی ادامه داد: گاهی اوقات ما به خاطر ترس از گزیده شدن، ریسمان سیاه و سفید را هم خطر می‌دانیم؛ در نتیجه به خاطر بی‌احترامی‌هایی که دردوره‌های قبل صورت گرفته و رفتارهای نابه جای برخی کاندیداها احساس می‌کنیم باید تا آنجا که ممکن است این فضا را محدود کنیم تا چنین اتفاقاتینیافتد در حالی که برگزار کردن مناظرات به این شکل نه تنها تمایل مخاطب را به شنیدن و دنبال کردن از دست می‌دهد بلکه حتی ممکن است در مشارکتآن‌ها در انتخابات هم تاثیر منفی داشته باشد؛ یعنی کسانی که طراحی کردند به نظرم از نقطه نظر نگرانی‌های احتمالی که می‌توانست به وجود بیایدمناظرات را بسیار محدود کردند.

سید محمد خاتمی مستقلا اظهار نظر نمی‌کند

محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان در دولت روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب هم درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای حمایت از محسن مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی گفت: اصلا خبری از حمایت جبهه اصلاحات از مهر علیزاده یا همتی نیست. در اینکه جبهه کارگزاران اعلام کرده از همتی حمایت می‌کند باید به این نکته توجه کرد که حزب کارگزاران یک حزب از بدنه اصلاح طلبی است و البته کلیه حزب کارگزاران هم از همتی حمایت نکرده‌اند، بلکه فقط دبیرکل حزب کارگزاران از همتی حمایت کرده است.خباز ادامه داد: بر اساس آنچه من اطلاع دارم خاتمی تصمیم حمایت از این دو نامزد را بر عهده جبهه اصلاح طلبان گذاشته است و خودش راسا ورود نخواهد کرد.

روایت باهنر از بسته پستی منافقین برای محتشمی‌پور

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص مرحوم محتشمی پور، گفت: ایشان جزو اولین قربانیان تروریست ها بودند که صهیونیست ها و منافقین در پوشش ارسال یک بسته پستی باعث شدند در یک انفجار دست ایشان جانباز شد و چشمشان آسیب دید اما در همه حال با امام، انقلاب و نهضت همراه بودند.

علم‌الهدی: هرکس ۱۰ نفر که رأی نمی‌دهند را پای صندوق بیاورد

امام‌جمعه مشهد بابیان اینکه دشمنان می‌دانند که اگر انتخابات با مشارکت کم رقم بخورد تمام ایران ضرر می‌کنند، شما عزیزان باید جهاد و سعی کنید کسانی که راضی به رأی دادن نبودند را آماده رأی دادن کنید، گفت: شهدا هستی خود را در این راه داده‌اند و اکنون دشمن می‌خواهد با کاهش مشارکت نظام ما را مسئله‌دار کند و شما باید مردم را توجیه کنید و فعالیت مجاهدانه انجام دهید؛ هرکدام از شما ۱۰ نفر را که رأی نمی‌دهند را پای صندوق رأی بیاورید.

حضور پر رنگ مردم در انتخابات عرصه را بر دشمنان تنگ می کند

نامزد انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان با بیان اینکه رویکرد ما باید جهادی و بن بست شکن باشد گفت: حضور پر رنگ مردم در انتخابات عرصه را بر دشمن تنگ می کند.به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از نخبگان، فعالان و تشکل‌های اجتماعی با حضور در ستاد انتخاباتی اعرافی با وی دیدار و دغدغه های خود را بیان کردند.اعرافی گفت: روحانیت باید فدایی ملت باشد، همه ما تلاش و کار می‌کنیم تا فدایی ملت باشیم. ذات روحانیت توامان با فداکاری، جهاد و عشق خدمت در همه ابعاد به مردم است.عضو شورای نگهبان نخبگان و فعالان اجتماعی را توصیه به مطالعه کتاب «به رنگ صدر» کرد و ادامه داد: این کتاب توسط همسر شهید سید محمد باقر صدر و خواهر امام موسی صدر به رشته تحریر درآمده است. صدر نابغه ای است که از ۱۵ سالگی مجتهد مطلق بوده و در ۲۲ و ۲۳ سالگی کتاب‌های فلسفه وی دنیا را تکان داد. کسی که کتاب «به رنگ صدر» را بخواند متوجه می شود که روحانیت یعنی چه! صدر فضای درون گرای نجف را تغییر داد و برای انقلاب جانفشانی کرد. اگر وی اکنون می بود فضای حال را دگرگون می‌کرد، لذا این اصل هویتی ماست و باید احیا شود.وی افزود: فرصتی که انقلاب اسلامی برای آبادانی، شکوه و اقتدار به وجود آورد به سادگی قابل تکرار نیست، در حال حاضر مفت سنگر ها را از دست می دهیم. همه ما باید از این سرمایه بزرگ صیانت کنیم و خطاهای نقطه ای را از میان برداریم.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید به فکر میلیون ها جوان باشیم تا بتوانیم جریان انقلاب را در درون آن‌ها نافذ کنیم، رویکرد ما باید جهادی و بن بست شکن باشد، زیرا با رویکرد جهادی می توان صحنه را تغییر داد.

جلیلی از همتی گاف گرفت

جلیلی در توئیتی کنایه آمیز جواب اشتباه و طعنه همتی را داد.

 

جلیلی از همتی گاف گرفت / حضور پر رنگ مردم در انتخابات عرصه را بر دشمنان تنگ می کند / علم‌الهدی: هرکس ۱۰ نفر که رأی نمی‌دهند را پای صندوق بیاورد / روایت باهنر از بسته پستی منافقین برای محتشمی‌پور

کنایه های تند عباس عبدی به اظهارات جلیلی درباره تحریم ها

عباس عبدی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در توییتی خطاب به سعید جلیلی که گفته بود تحریم‌ها در برنامه‌های من تاثیری ندارد، نوشت: این یعنی برنامه‌های ایشان از مهمترین متغیر اقتصادی که حجم صادرات و واردات و قیمت ارز و... را تعیین می‌کند مستقل است.او اضافه کرد: این مثل برنامه‌ریزی برای کشاورزی، مستقل از شرایط آب و هوایی است. اصلا برنامه نیست. اتلاف منابع است.

ایران حق رأی خود در سازمان ملل را مجدداً به دست آورد

یک سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد ایران حق رأی خود در مجمع عمومی این سازمان را که به دلیل عدم پرداخت بدهی تعلیق شده بود مجدداً به دست آورده است.خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داده ایران بعد از کمک آمریکا به تسهیل انتقال وجوه بلوکه‌شده در کره جنوبی، حداقل مبلغ مورد نیاز برای برخورداری از حق رأی (حدود ۱۶ میلیون دلار) را پرداخت کرده است.سخنگوی سازمان ملل گفت: «جمهوری اسلامی ایران پرداخت‌های لازم برای کاستن از بدهی‌های معوقه‌اش را انجام داده است.»«مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد این خبر را تأیید کرد. او در توییتر نوشت: «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مردم ما را قط از دارو محروم نکرده است؛ این تحریم‌ها موجب شده‌اند ما توانایی پرداخت بدهی‌های معوقه خود به سازمان ملل را هم نداشته باشیم.»وی در ادامه اضافه کرد: «بعد از ۶ ماه فعالیت در این خصوص، سازمان ملل امروز اعلام کرد این وجوه را دریافت کرده است. تمامی تحریم‌های غیرانسانی باید همین الان رفع شوند.»«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران هفته پیش نامه‌ای درباره معلق شدن حق رأی ایران به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نوشته بود.

واعظی: تخریب دولت بدعتی نامبارک در سپهر سیاسی کشور است

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ‏این حجم از تخریب و تخطئه نسبت به دولتی که -به پشتیبانی ملت- در برابر دشوارترین بحران‌های تاریخ پس از انقلاب ایستادگی کرد، اگرچه در عزم و اراده دولتمردان تاثیری ندارد اما حتما بدعتی نامبارک در سپهر سیاسی کشور است؛ بدعتی که روزی دامن بدعت‌گذاران را هم خواهد گرفت.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«انتخابات تجلی مردم‌سالاری و تبلور اراده مردم در حکمرانی است. زیبنده نیست نامزدهای انتخابات آن را تبدیل به فستیوال سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی نظام تبدیل کنند. مردم مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و همه‌گیری کرونا را می‌دانند، چهار سال اول مسئولیت این دولت را نیز به خوبی یادشان هست.‏نامزدهای انتخابات به جای تخریب دولت و سیاه‌نمایی علیه همه دستاوردهای کشور،‌ شایسته است که برنامه‌ها و دیدگاه‌های واقعی خود را -درباره موضوعاتی همچون ‎برجام، فضای مجازی، زنان، ‎اقوام، ‎اقلیت‌ها و ...- با صداقت به مردم بگویند.‏این حجم از تخریب و تخطئه نسبت به دولتی که -به پشتیبانی ملت- در برابر دشوارترین بحران‌های تاریخ پس از انقلاب ایستادگی کرد، اگرچه در عزم و اراده دولتمردان تاثیری ندارد اما حتما بدعتی نامبارک در سپهر سیاسی کشور است. بدعتی که روزی دامن بدعت‌گذاران را هم خواهد گرفت.»

ادعای واشنگتن پست درباره تجهیز ایران به ماهواره پیشرفته روسی

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکا و خاورمیانه مدعی شد که ایران قرار است یک ماهواره از روسیه دریافت کند که توان ایران را برای گردآوری اطلاعات از اهداف مختلف به طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد و می‌تواند برای اسراییل و آمریکا دردسر ساز باشد.این روزنامه در گزارشی نوشت: طبق اظهارات مقامات فعلی آمریکا و برخی مقامات در خاورمیانه، روسیه در حال آماده‌ شدن برای ارائه نوع پیشرفتی از سامانه ماهواره‌ای به ایران است که برای جمع آوری داده با اهداف بالقوه نظامی در خاورمیانه و فراتر از آن، توان بی‌سابقه‌ای به تهران خواهد داد.واشنگتن پست ادامه داد: به گفته این مقامات، برنامه مذکور، یک ماهواره Kanopus-V ساخت روسیه به ایران خواهد داد که مجهز به دوربین‌هایی با دقت بسیار بالا است و این امکان را به ایران می‌دهد که به شکل مداوم تاسیسات مختلف از پالایشگاه‌های نفتی خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی اسراییل گرفته تا پادگان‌های عراقی که نظامیان آمریکایی را در خود جایی داده را رصد کند و به گردآوری اطلاعات با دقت بالا بپردازد. آن‌ها همچنین گفتند که پرتاب این ماهواره ممکن است ظرف چند ماه انجام شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار