مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی یکی از مگاپروژه هایی است که در دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی به ثمر رسیده و اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۶۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷ 01 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«فریبرز نجفی مهر» در نشست انعقاد تفاهم نامه سازمان بسیج حقوقدانان و دفاتر تسهیل گری برای ارائه خدمات حقوقی رایگان به مردم مناطق حاشیه نشین، اظهار داشت: در سرشماری سال ۹۵ ، جمعیت حاشیه نشین کشور را حدود ۱۱ میلیون نفر برآورد نموده اند که این حجم و تراکم جمعیتی در مناطقی که فاقد زیرساخت‌های مناسب می باشند و همچنین با کمبودها و محرومیت های مختلف مواجهند، همواره در معرضِ مشکلات و آسیب های اجتماعی گوناگون بوده‌اند .

وی افزود: متاسفانه به دلیل پراکنده کاری و عدم انسجام فعالیت‌ها و برنامه های ادارات و سازمان های خدمت رسان و نیز عدم عدالت در توزیع امکانات شهری، هنوز این مناطق از یک شرایط مناسب و استاندارد برای سکونت شهروندان مظلوم و کم بضاعت دیارمان برخوردار نشده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اعضای شورای اجتماعی کشور با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این نشست وزیر کشور و اعضای شورای اجتماعی گزارشی از وضعیت ناخوشایند و نامناسب مناطق حاشیه‌ای را خدمت ایشان ارائه کردند و معظم له نیز با دغدغه مندی و دلسوزی فراوان ، دستور دادند حوزه حاشیه نشینی در کنار دیگر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و خودکشی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی تعریف شود و وزارت کشور در کنار ستاد بازآفرینی شهری تدابیری برای بهبود وضعیت این محلات بیاندیشد.

وی افزود: پس از دستور رهبر معظم انقلاب، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در برخی استانها تشکیل شدند و اکنون در ۲۳۵ محله در سطح کشور این دفاتر فعال هستند و حدود هزار محله دیگر نیز شناسایی شده اند که در ادامه، این دفاتر در آن‌ها هم استقرار پیدا خواهند کرد.

نجفی مهر عنوان کرد: با توجه به برآیندهای کارشناسی در سطح استان، سه شهرستان هرسین، اسلام آباد و کرمانشاه به عنوان پایلوت استقرار دفاتر تسهیلگری انتخاب شدند و دفاتر در سطح این سه شهر راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیل گری با رویکردی اجتماع محور و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کارشناس، به ظرفیت شناسی و احصاء پتانسیل ها و مشکلات و معضلات محلات پرداخته‌ و زمینه را برای فعالیت بابرنامه ادارات فراهم می نمایند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون واقعیت های زیر پوستی محلات حاشیه نشین برای مدیران دستگاه‌های اجرایی مشخص است در ادامه عنوان کرد: دفاتر تسهیلگری پایگاه داده‌هایشان را در ابعاد مختلف به روز کرده اند و برنامه ریزی های لازم را برای حل این مشکلات و معضلات ارائه می دهند و اصلح ترین مشاور برای نهادهای خدمت رسان و دستگاه های اجرایی محسوب میگردند.

نجفی مهر عنوان کرد: دفاتر تسهیلگری با شناسایی و سازماندهی معتمدین محلی، مطالبه‌گری را به شکل منظم و مدنی آموزش می دهند و به گونه ای پیش میروند که ساکنین این سکونت گاه ها ، مشکلات را با مشارکت و همفکری و همراهی همدیگر مرتفع کنند و یک ارتباط مناسب و منطقی با دستگاه های دولتی برقرار کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه از یک سابقه مدنی بسیار خوب برخوردار است و قرار است در قالب یک تفاهم نامه از تخصص این عزیزان برای ارائه مشاوره های حقوقی به مردم این محلات و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی حقوق شهروندی بهره بگیریم و سواد حقوقی ساکنان محلات حاشیه نشین را ارتقاء دهیم و آن ها را با حقوق طبیعی خود آشنا نماییم.

وی تاکید کرد: این مجموعه بدون هیچگونه چشمداشت مادی دفاتر تسهیلگری را در پیمودن این مسیر یاری می دهد.

نجفی مهر تاکید کرد: امیدوارم در آینده نیز دیگر نهادها و تشکل های صنفی به این عرصه ورود پیدا کنند و بخشی از وظایف بخش دولتی را بر عهده بگیرند و بتوانند به مردم خدمات ماندگاری ارائه دهند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آن در کلانشهر کرمانشاه ساکن است.

در این کلانشهر پنج دفتر تسهیل گری ور نقاط حاشیه ای شهر مستقر شده است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار