موضوع باغ بودن یا نبودن برخی پلاک‌های ثبتی که در تعدادی از آنها قطع درخت برای تملک اراضی برای ساخت و ساز انجام شده‌است در دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی شد.
کد خبر: ۹۵۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ 13 April 2021

 اعضای شورای شهر تهران در نشست امروز /سه شنبه/ خود به بررسی وضعیت باغ ها و قطع درختان در آنها پرداختند و به باغ بودن یا نبودن آنها رای موافق و در برخی پلاک ثبتی ها رای مخالف دادند تا به استناد این رای، به جریان قطع درختان در آنها رسیدگی شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی تهران به ارائه گزارشی در خصوص پلاک ثبتی ۱۵۷۴/۳۵/۲  با مساحت یک هزار و  ۲۷۲ متر مربع در دزاشیپ منطقه یک شهرداری تهران پرداخت و گفت: سند این ملک در سال ۱۳۶۷ یک قطعه زمین مشجر و مجزا شده از باقی مانده عمارت و زمین متصل به آن بود.

وی افزود: سند تک برگی آن یک قطعه زمین مسکونی بوده و در سال ۱۳۶۸ یک بار رای بر غیر باغ بودن داده و در سال ۹۸ با ۵۰ اصله درخت که همان تعداد درختان سال ۶۸ است، رای بر باغ بودن داده است.

سالاری یادآورشد: با توجه به اینکه ۳۸۰ متر مربع سطح اشتغال دارد، ۵۵ اصله است و کمیسیون شهرسازی چون در سند مالکیت صراحت قید شده است که زمین مشجر است، رای بر باغ بودن داده است.

باغ بودن این پلاک ثبتی با ۱۲ رای موافق تصویب شد.

 در جریان بررسی دستور سوم سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اعلام کرد: نظر این کمیسیون در مورد پلاک ثبتی ۳۴۴۵/۱، این است که با توجه به سند مالکیت مبنی بر یک قطعه باغ و رای کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر باغ بودن است، لذا باغ محسوب می شود.

باغ بودن این پلاک ثبتی با ۱۴ رای موافق ثبت شد.

در دستور چهارم این جلسه، سالاری در ارائه گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی در مورد بررسی باغ بودن یا نبودن پلاک ثبتی ۲/۳۰۳/۲ گفت: مساحت این ملک ۶۵۹ متر مربع در جاده مخصوص کرج منطقه ۲۱ شهرداری تهران با سند یک قطعه و کاربری فضای سبز است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده هفت، یک بار در سال ۸۹ رای بر کاربری فضای سبز بودن این ملک داد و پیشنهاد کرده که شهرداری منطقه نسبت به حفظ فضای سبز نسبت به تملک منطقه اقدام کند.

سالاری اضافه کرد: ۱۵ اصله درخت در این منطقه نیز گزارش شده است و شورای شهر در سال ۹۶، در خصوص آن گفته که ملک مذکر توسط شهرداری منطقه خریداری شود و به عنوان پارک مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: دیوان عدالت اداری در سال ۹۸ اعلام کرده که شورا شهر اختیار تعیین باغ بودن یا نبودن را دارد اما نمی تواند رای بر کاربری یا تملک آن بدهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کاربری این فضا پارک بودن است، افزود: نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن این ملک است.

باغ بودن این پلاک ثبتی با هشت رای موافق تصویب نشد.

دستور پنجم جلسه شورای شهر مربوط به بررسی باغ بودن یا نبودن پلاک ثبتی ۱۰/۸۵۳/۱ مربوط می شد که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در این زمینه گزارش کرد که این ملک ۷۹۲ متر مربعی در آزادگان خرگوش دره منطقه ۲۲ قرار دارد که کاربری آن مسکونی ثبت شده است.

سالاری با بیان اینکه این ملک ۵۷ اصله درخت کسر شده دارد، حد نصاب کسر درختان در املاک مسکونی را ۳۲ اصله برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات رسمی دادگستری، تا سال ۱۳۸۲، ملک به صورت بایر بوده و بر اساس تصاویر هوایی، شهرداری تهران پس از سال ۱۳۸۲، اقدام به کاشت نهال کرده که به مرور زمان هم از بین رفته و جمع شده است.

سالاری اظهارداشت: کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با توجه به اینکه غرس درختان از سوی شهرداری تهران که جای تقدیر دارد و در راستای کمربند سبز کاشته شده است، نظر بر غیر باغ بودن این ملک دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی علت رای مخالف خود را توضیح داد و گفت: این درختان خلاف نظر مالک کاشته شده و از ابتدا باغ نبوده است.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری تهران نیز در ادامه بررسی این پرونده گفت: وظیفه من کاشت درخت است و باید در برابر مردم تهران و پس از آن مسئولان شهری پاسخگو باشم.

مختاری  افزود: درختانی که در کمربند سبز و دیگر مناطق کاشته شده، به همت سازمان فضای سبز بوده است  این ملک نیز در خرگوش دره که جنگل کاری است، قرار دارد.

وی یادآورشد: آن موقع که ما در این ملک درخت کاشتیم، مالکی نداشته، از زمین های بلاتکلیف بوده و سازمان زمین این ها را تملک کرده و قطعه به قطعه واگذار کرده و از زمین های ملی بوده است.

مختاری اظهارداشت: اگر یک مالکی زمینش را برداشت و نابود کرد و درآن درختی وجود ندارد، چه باید کرد؟ به نظرم باید تصرف شود، باغات تهران به همین شیوه نابود شده است.

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری تهران بر لزوم مقابله با تخریب باغات تاکید کرد و گفت: به ازای عمر هر درختی که از بین می رود باید صبر کرد تا دوباره درختی مشابه آن به دست آید از همین رو کاشت درخت در این ملک از نظر شرعی و اخلاقی درست بوده است.

باغ بودن این ملک با هشت رای موافق تصویب نشد.

دستور ششم این جلسه به بررسی باغ بودن یا نبودن پلاک ثبتی ۲/۹۴/۱ پرونده شهرسازی اختصاص داشت که در همین زمینه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گزارش کرد: این ملک در کامرانیه شمالی به مساحت ۵۰۰.۶ متر مربع در منطقه یک قرار دارد و کاربری آن مسکونی تعریف شده است.

سالاری خاطرنشان کرد: کمسیون ماده هفت در سال ۱۳۶۴ با داشتن ۳۴ درخت در این محل، ملک را غیر باغ اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸، ملک را با وجود ۴۰ اصله درخت اعم از سبز و خشک و کسر باغ اعلام کرده است و در وضع موجود ۱۲ اصله درخت دارد.

سالاری نظر کارشناسی و محتوایی کمیسیون را با توجه به اینکه زمانی ۴۰ اصله درخت داشته، باغ اعلام کرد.

باغ بودن این پلاک ثبتی با ۱۶ رای موافق تصویب شد.

در ادامه این جلسه باغ بودن پلاک های ثبتی ۸/۹۱۸۴/۷؛ ۱/۳۲/۱۱، ۱/۳۳/۱۰، ۷/۸۸  و ۷۸۲/۱ بررسی و تصویب شد.

همچنین باغ بودن پلاک ثبتی  ۱۹۱/۸۰ با ۶ رای موافق تصویب نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار