معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید صیاد شیرازی و شهدای ارتش جمهوری اسلامی گفت: صیاد شیرازی نمونه و الگوی رفیع مجاهدت و دلدادگی ارتشی‌های سرافراز در دفاع از خاک و امنیت ایران و انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۹۵۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 10 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«حسین خوش‌اقبال» به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی این شهید والامقام را عامل وحدت در بین نیروهای مسلح دانست و افزود: ایجاد قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در دوران جنگ تحمیلی موجب هماهنگی و انسجام نیروها در جبهه شد.

وی با اشاره به نقش آفرینی ماندگار شهید صیاد در عملیات مرصاد نیز اظهار داشت: دلاوری و اخلاص این شهید عامل مهمی در هدایت نیروهای ارتش و شکست منافقین در عملیات مرصاد بود و کرمانشاهی ها هیچ گاه صیاد و نقش آفرینی ارتش در مرصاد را از خاطر نخواهند برد.

خوش اقبال در ادامه به علاقه قلبی مردم استان کرمانشاه به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: ارتش جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و بحران‌های طبیعی زلزله و سیل در استان فدایی مردم بوده و ایثارگرانه و دلاورانه خدمت رسانی کرده است.

وی نقش ارتش جمهوری اسلامی در کنار دیگر نیروهای حافظ امنیت را عامل تداوم آرامش پایدار در استان دانست و اظهار داشت: با همراهی و هماهنگی ارتش و اعضای شورای تامین در استان، اشرافیت اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی بسیار خوبی تحقق یافته که امنیتی پایدار در استان را رقم زده است.

به گزارش ایرنا؛ امیرسپهبد شهید علی صیاد شیرازی، در سال ۱۳۲۳ شمسی در کبود گنبد از توابع شهرستان درگز در شمال خراسان، در خانواده ای مذهبی دیده بر این دنیای خاکی گشود. پس از پایان آخرین سال دوره متوسطه در دبیرستان امیر کبیر تهران، در سال ۱۳۴۳ وارد دانشکده افسری شد و سه سال بعد، پس از اخذ درجه لیسانس، از دانشگاه افسری فارغ التحصیل شده و برای به پایان رسانیدن دوره مقدماتی توپ خانه، عازم اصفهان گردید.

در سال ۱۳۵۱ پس از اتمام آموزش زبان انگلیسی در تهران، به دلیل لیاقت ها و دقت هایش در کار، برای تکمیل تخصص های توپ خانه، از طرف ارتش، عازم آمریکا شد تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند. او پس از بازگشت از آمریکا، به عنوان استاد در مرکز آموزش توپ خانه اصفهان به تدریس پرداخت.

شهید صیاد شیرازی پس از آن که به دلیل مخالفت هایش با بنی صدر، درجات تشویقی اش توسط وی لغو و از مسؤولیت عملیات غرب کشور بر کنار شد، با دعوت شهید کلاهدوز، در سپاه پاسداران مشغول خدمت شد و تا برکناری بنی صدر، به مدت چهار ماه در معاونت طرح و عملیات سپاه انجام وظیفه کرد. او پس از انتخاب شهید رجایی به سمت ریاست جمهوری، دوباره با درجه سرهنگی به ارتش فراخوانده شد و قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور را تشکیل داد و به پاک سازی شهرهای بوکان و اشنویه پرداخت.

شهید صیاد شیرازی در ردیف اولین فرماندهانی بود که وارد کردستان شد و شهید دکتر چمران را در حل بحران پدید آمده در غرب کشور، یاری نمود. طرح هایی که باعث شکستن محاصره شهرهای سنندج، پادگان مریوان، بانه و سقز شد، از طرح هایی بود که شهید در آن ها دخالت اساسی داشت و آن گاه که این طرح ها با موفقیت به پایان رسید، با ارتقای درجه با درجه سرهنگی، به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.

بدین ترتیب، لشکرهای ۲۸ کردستان، کرمانشاه، تیپ ۲۳ نیروهای مخصوص، بخشی از لشکر ۱۶، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز نیروهای انتظامی کردستان، همگی تحت فرماندهی وی قرار گرفت.

پس از شهادت سرلشکر فلاحی در سال ۱۳۶۰، با حکم امام خمینی رحمه الله به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد. صیاد در سال ۱۳۶۸، به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و با موافقت مقام معظم رهبری، به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.

در دوران دفاع مقدس در عملیات های مختلفی شرکت جست که از آن جمله می توان به عملیات های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، مطلع‌الفجر، محرم، والفجر ۱، ۲، ۳، ۴ و ۸ و ۹، خیبر، بدر و قادر اشاره کرد.

امیر شهید علی صیاد شیرازی، حدیث دلدادگی را با شکوه و جاودانگی تمام، پس از سال ها جست وجوی شیرین شهادت، سرانجام در صبح روز ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ شمسی، مصادف با ۲۳ ذیحجه ۱۴۱۹ قمری، به نمایش گذاشت. وی که بیست سال در پی صید گران بهای شهادت، دشت و دمن و شرق و غرب کشور از پاوه تا چزابه و فاو را طی کرده بود، سرانجام در کمند زلف یار گرفتار آمد و جام عشق لایزال الهی را مستانه سرکشید و با تن پوشی از یاس و ارغوان راهی بهشت شد و امروز، همه شکوفه های بهاری، از داغ سترگ شقایق در سوز و گدازند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار