شاید در اقوام شما هم افرادی باشند که با یکدیگر نسبت نزدیک مانند خواهر و برادری دارند اما به دلیل بحث ارث و میراث سال هاست که با یکدیگر قهر هستند و رابطه ای با هم ندارند. زمانی انسان ها بخاطر ارثیه ای که حق همه شان بوده با یکدیگر به اختلاف می خورند معمولا دلیل اصلی دعواهایشان این است که یکی از آن ها بیش از آنچه را که حقش بوده برای خودش تصاحب کرده است.
کد خبر: ۹۵۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲ 05 April 2021

به گزارش تابناک مازندران،  به محض فوت شخص باید بازماندگان وی جهت تقسیم ارث مشخص شوند. ممکن است که متوفی در زمان حیات خویش چیزی مانند قطعه ای زمین، خانه و ... را به یکی از بازماندگان هبه (هدیه) کرده باشد که بحث آن از ارثیه جداست و مشمول تقسیم اموال نمی شود، زیرا آن ملک معلوم و به نام شخص دیگری سند خورده است. در مورد بقیه اموال باید از راه قانونی جهت انتقال اقدام شود که به آن انحصار وراثت می گویند. انحصار وراثت شامل یک سری قوانین است که در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

 

اقدامات قانونی جهت انتقال اموال از متوفی به بازماندگان و شرایط انحصار وراثت

 

جهت انتقال اموال متوفی یک سری اقدامات قانونی باید انجام شود، مجموعه این اقدامات خلاصه می شود در انحصار وراثت، یعنی به نام زدن اموالی از شخص فوت شدهبه نام خودمان. انتقال اموال از شخص مرده به بازمانده کار آسانی نیست و تابع اقداماتی است که در ذیل بیشتر توضیح می دهیم؛

 

گواهی انحصار وراثت را چگونه و با چه شرایطی دریافت کنیم؟

 

اقداماتی که جهت دریافت گواهی انحصار وراثت باید انجام دهید از این قرار است؛

 

مراجعه به ثبت احوال و همراه داشتن گواهی فوت و شناسنامه متوفی.
تحویل به مسئول مربوطه در ثبت احوال.
مسئول ثبت احوال پس از ابطال شناسنامه متوفی برای شما گواهی فوت را صادر می کند.
تنظیم یک درخواست مبنی بر انتقال وراثت
تهیه کپی از شناسنامه تمامی وراث به همراه اصل شناسنامه خود درخواست کننده و سپس تحویل به دادگاه

 

در چه مواردی می توانیم از وکیل انحصار وراثت استفاده کنیم؟

 

همیشه کارهای قانونی مشکلات و سختی های خاص خود را دارد، خصوصا کار انحصار وراثت که یک عمل عادی نیست، زیرا خیلی کم پیش می آید که شخصی فوت کند و اموالش به عنوان ارث به ما برسد و ما به عنوان وارث مجبور شویم که درخواست انحصار وراثت دهیم. شاید هم برای عده زیادی اصلا هرگز این شرایط پیش نیاید که به عنوان نماینده سایر وراث درخواست انحصار وراثت تنظیم کنند و به دادگاه تحویل دهند. ما نیازمند شخصی هستیم که شرایط قانونی انحصار وراثت را کامل بداند و به جای همه وراث به دادگاه برود وکیل به عنوان نماینده قانونی وراث این وظیفه را به عهده می گیرد.

 

هزینه وکیل برای انحصار وراثت به چه صورت است؟

 

بسته به اینکه اموال شخصمتوفی چه میزان است و شرایط انتقال اموالش چگونه است، پرونده های حقوقی انحصار وراثت تفاوت دارند. زمانی که یک وکیل را برای انحصار وراثت نماینده خود قرار می­دهیم تا کارهای قانونی انتقال اموال متوفی برایما را انجام دهد باید فکر دستمزدش نیز باشیم زیرا دستمزد وکیل انحصار وراثت کم نیست.

 

چگونگی به ارث رسیدن اموال بر اساس نسبتی که با متوفی دارید

 

مادر: اگر دارای فرزند باشد یک ششم از اموال متوفی به وی می رسد اما اگر فرزندی نداشته باشد، یک سوم را به ارث می برد.

 

زوج: اینگونه نیست که فقط زوجه از زوج ارث ببرد بلکه اگر زوجه قبل از زوج از دنیا برود واموالی داشته باشد اگر صاحب فرزند باشد یک چهارم و اگر فرزندی نداشته باشد یک دوم از اموال زوجه به زوج می رسد.

 

زوجه: در صورت داشتن فرزند یک هشتم و اگر فرزندی نداشته باشد یک چهارم اموال زوج به وی می رسد.

 

شرایط ارث بردن همسر موقت

 

در عقد موقت در صورتی که یکی از زوجین از دنیا برود هیچیک از دیگری ارث نمی برد. طبق ماده 864 قانون مدنی شرط ارث بردن زوجین ازدواج دائم آن هاست. البتهاگر زوجین در ازدواج موقت صاحب فرزند شوند شرایط ارث بردن فرزند همانند فرزند ازدواج دائم می باشد.

 

طبق قانون، وراث به چند دسته تقسیم می شوند؟

 

دسته اول فامیل درجه یک: همسر، پدرو مادر، فرزند و نوادگان

دسته دوم فامیل درجه دو: پدربزرگ و مادر بزرگ، خواهر و برادر

دسته سوم فامیل درجه سه: عمه، عمو، دایی و خاله

 

سخن پایانی

 

انتقال اموال از متوفی به افرادی که نسبت سببی یا نسبی دارند انجام می شود اما در صورت شرایط زیر همین افراد نیز ممکن است بنا به شرایطی مانند کفر، قتل، لعان، زنا و برده بودن از ارث محروم شوند و مشمول ارث نشوند. طبق قانون، دختر نصف پسر ارث می برد.

نواندیش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار