با تصویب شورای شهر پایتخت؛
اعضای شورای شهر تهران با تصویب طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیر مجاز و ایمن سازی حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی»، پایش وضعیت ایمنی این حصارها را نظام‌مند و ساعت کاری کارگاه‌های ساختمانی را ساماندهی کردند.
کد خبر: ۹۵۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 04 April 2021

 

به گزارش تابناک تهران، محمد سالاری روز یکشنبه در دویست و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر به تشریح طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیر مجاز و ایمن سازی حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی» پرداخت و اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندان مجاور کارگاه‌های ساختمانی و کاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی، شهرداری تهران مکلف شد تا نسبت به تعیین روز کاری و ساعات کارگاه ساختمانی برای گروه‌های مختلف ساختمانی اقدام کند.

وی افزود: موضوع ساماندهی کارگاه‌های ساختمانی و حصار کارگاهی یکی از مشکلات و چالش‌های عمده سطح محلات و مناطق شهر تهران و همواره مورد دغدغه شهروندان تهرانی است.

سالاری یادآورشد: متاسفانه بسیاری از افرادی که در حال ساخت و ساز در محلات شهر هستند، مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و مباحث مربوط به آن را رعایت نمی کنند و با وجود اینکه در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در خصوص رعایت ایمنی عابران و مجاوران کارگاه ساختمانی کارگاه های ساختمانی ضوابطی را داریم، شهرداری تهران نظامات مورد نظر این مبحث را به صورت کامل و دقیق تاکنون عملیاتی نکرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح اظهار داشت: ماده یکم این طرح در راستای اجرای بند ۱۲-۲-۲ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان صدور مجوزهای لازم برای مواردی از جمله تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی، انبارکردن مصالح، استقرار ماشین‌آلات ساختمانی و یا انجام عملیات ساختمانی که موجب مسدود یا محدود شدن موقت پیاده‌رو یا معابر و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی می‌شود برای مدت معین را پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: در ماده دوم طرح نیز متقاضی صدور پروانه ساختمان‌های گروه (ج) که بزرگ مقیاس ۶ تا ۱۰ طبقه و مساحت ۲ تا ۵ هزار متر مربعی و گروه (د) یعنی ساختمان‌های بیش ۱۰ طبقه و بیش از ۵ هزار متر مربع ملزم به ارایه طرح تجهیزکارگاه ساختمانی شامل نقشه حصار کارگاهی و برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه به شهرداری شده اند. که مبنای نظارت توسط شهرداری ناحیه مربوطه است.

سالاری خاطرنشان کرد: استفاده از فضای پیاده‌رو به عنوان محل تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی که موجب اشغال موقت پیاده‌رو یا معابر و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی می‌شود مبتنی بر درخواست مالک خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: استفاده محدود و موقت از پیاده‌رو و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی حداکثر تا ۵۰ درصد پیاده‌رو مشروط بر آن که بیش از ۲ متر از عرض پیاده‌رو اشغال نشود، خواهد بود.

وی تاکید کرد: مالکان مکلف به رعایت همه الزامات ایمنی مندرج در مباحث مقررات ملی ساختمان هستند و در زمان ثبت شروع عملیات ساختمانی نسبت به صدور مجوز تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی با مدت معین باید اقدام کنند.

سالاری اضافه کرد: بهای خدمات تعیین شده به هنگام ثبت شروع عملیات ساختمانی محاسبه و دریافت می‌شود و شهرداری تهران(معاونت شهرسازی و معماری) حداکثر ظرف مدت یک ماه دستورالعمل اجرایی این مصوبه را تهیه و جهت اجرا ابلاغ می کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: مساله ای که در اینجا وجود دارد، این است که اکثر پیاده‌روهای شهر تهران یک متری هستند و اگر ۵۰ درصد پیاده رو را برای آن ها در نظر بگیریم، عملا امکان تجهیز کارگاه وجود ندارد لذا لازم است کل پیاده رو برای آن ها در نظر گرفته شود.

سالاری در ادامه گفت: از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه شورا، همه کارگاه‌های ساختمانی دارای پروانه ساختمانی مشمول این مصوبه هستند و برای آن دسته از ساختمان‌هایی که عملیات ساختمانی آنها پیش از ابلاغ این مصوبه آغاز شده و مهلت مقرر در این مصوبه مبنی بر تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی برای آنها به اتمام رسیده است، مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصارکارگاهی با رعایت همه الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر سه ماه خواهند بود.

وی افزود: مالکان برای مهلت سه ماهه به ازای هر ماه محدود کردن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می کنند و در خصوص ساختمان‌های گروه (ج) و (د) نیز مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصارکارگاهی با رعایت تمامی الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر یک سال هستند و برای این مهلت به ازای هر ماه محدود کردن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره اهمیت جلوگیری از ایجاد حصار حفاظتی موقت کارگاهی رها شده در شهر اظهار داشت: در پایان مدت معین شده در مجوزهای صادره، مالک یا مالکان موظف به جمع‏ آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی، دپوی مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت همه الزامات ایمنی هستند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: چنانچه در موعد مقرر اقدام لازم به عمل نیایید شهرداری‌ تهران مکلف است به طور مستقیم نسبت به جمع آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت تمامی الزامات ایمنی اقدام کند و در صورت جمع آوری نشدن حصار کارگاهی و محدود نمودن پیاده رو جریمه ای مشخص شده است.

سالاری با اشاره به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان در خصوص مزاحمت‌های کارگاه‌های ساختمانی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندان مجاور کارگاه‌های ساختمانی و کاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی، شهرداری تهران ملزم به تعیین روزکاری و ساعات کارگاه ساختمانی برای گروه‌های مختلف ساختمانی با همکاری دستگاه‌های ذیربط شد.

وی ادامه داد: همه درآمدهای حاصل از این مصوبه در حساب جداگانه واریز و به منظور اصلاح، مناسب‌سازی و ایمن‌سازی پیاده‌روهای سطح شهر تهران در بودجه سنواتی پیش‌بینی و هزینه خواهد شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شهرداری ناحیه کنترل میدانی مستمر بر رعایت الزامات ایمنی، زیست‌محیطی و بهداشتی محدوده کارگاه‌ ساختمانی و پایش انطباق موارد مندرج در مجوز صادره با وضع موجود را از طریق سامانه‌های مرتبط ثبت و بارگذاری بر عهده خواهد داشت و نظارت عالیه برعهده معاونت شهرسازی و معماری خواهد بود.

سالاری با اشاره به اهمیت پایش ایمنی وضعیت سد معبر کارگاه های ساختمانی اضافه کرد: به منظور پایش ایمنی وضعیت سد معبر ساختمانی و ایمنسازی حصارکارگاهی، ایجاد سامانه برخط ایمنی کارگاه‌های ساختمانی با دسترسی برای عموم شهروندان شکل می گیرد که هشدارهای کنترلی لازم به صورت مستمر قابل تولید و رصد باشد.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص شفاف سازی افزود: مجوزهای صادره حصارکارگاهی پلاک‌های در حال ساخت، اخطارهای ابلاغ شده و مهلت باقیمانده مجاز برای جمع‌آوری حصارکارگاهی برای هر پلاک ثبتی بر روی نقشه شهر تهران در سامانه «تهران من» منتشر خواهد شد.

این عضو شورای شهر افزود: برای ساختمان هایی که ساخت آن ها قبل از ابلاغ مصوبه آغاز شده و سال‌های سال است که دارای حصار کارگاهی رها شده هستند و به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند، شهرداری تهران ضمن اخطار به مالکان ظرف سه ماه نسبت به جمع‌آوری حصارکارگاهی اقدام کند و اگر اقدام نشد از آنها نیز بهای خدمات حداکثری دریافت شود.

در پایان، این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار