تورم و گرانی،‌ دو عبارت نام آشنا در زندگی مردم ایران است که امسال پررنگ تر از هر دوره ای ظاهر شد تا جایی که مردم در آستانه سال جدید حتی قدرت خرید اقلام مورد نیاز خود را نداشتند. در این شرایط مجلس با احضار وزرای صمت و کشاورزی به بررسی مشکلات بازار شب عید پرداخت.
کد خبر: ۹۵۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۱ 20 March 2021

به گزارش تابناک قم،‌ با ادامه دار شدن گرانی ها و کاهش قدرت خرید مردم، کمیسیون‌های صنایع و معادن، کشاورزی و اقتصادی مجلس نشست فوق العاده ای جهت بررسی مشکلات بازار شب عید برگزار کردند تا شاید بتوان قدری مردم را از سرگردانی از هزار توی افزایش قیمت ها نجات داد.

عمده دغدغه نمایندگان مجلس، کمبود مرغ و صف های طولانی تشکیل شده آن هم در شرایط شیوع کرونای انگلیسی است؛‌عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن از گلایه مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی سخن گفت و افزود: تشکیل صف برای خرید برخی کالاها مانند مرغ گلایه های بسیاری ایجاد کرده که باید با برنامه ریزی مناسب، این مشکلات را برطرف کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری شود.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نیز بر لزوم انجام اقدامات کوتاه مدت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تاکید کرد.

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی این راهکار را ارائه داد که «باید عرضه مرغ منجمد تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد منتها ما موافق واردات 50 هزار تنی مرغ نیستیم بلکه اگر 1500 تومان قیمت مصوب افزایش پیدا کند تولیدکنندگان به راحتی می توانند این میزان را تامین کنند.»

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در پاسخ به این انتقادات گفت:« به اصرار وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده مرغ را از کشتارگاه تحویل گرفته و به دست مصرف کننده برسانیم البته برای تنظیم بازار مقرر شده که 50 هزار تن مرغ وارد کشور شود.»

کاظم خاوازی وزیر کشاورزی نیز با این توضیح که « در زمینه تولید میوه، تخم مرغ و گوشت مشکلی وجود ندارد»‌،گفت: «در زمینه تولید مرغ، طی 3 ماه گذشته هیچ عاما تاثیرگذاری نداشته و براساس برنامه ستاد تنظیم بازار، مرغ تولید شده است. اگر عاملی تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد متوجه آن می شویم لذا افزایش قیمت مرغ با میزان تولید آن ارتباطی ندارد. بسیاری از واحدهای بزرگ در حال جمع آوری و احتکار مرغ هستند زیرا تصور می کردند ارز 4200 تومانی حذف می‌شود.»

در جمع بندی این جلسه،‌محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صف های طولانی خرید مرع در بسیاری از استان های کشور گفت:‌این مشکلات نتیجه ضعف مدیریت و بی عملی است. مشکل مرغ، نمادی از مشکلات متعدد در زنجیره تولید تا توزیع است.

او ادامه داد:اگر برای تامین گوشت قرمز، صفی دیده نمی شود بدان دلیل است که مردم دیگر نمی توانند گوشت قرمز تهیه کنند، اکنون هم خانواده ها از خرید گوشت مرغ محروم شده اند.البته گرانی در سایر کالاهای اساسی نیز وجود دارد اما افزایش قیمت مرغ به نمادی تبدیل شده پس حداقل دولت در این 100 روز آخر نشان دهد که می تواند بازار مرغ را مدیریت کند نه اینکه مردم از 6 صبح با وجود ویروس کرونا در صف بایستند و نتوانند آن را خریداری کنند.

رئیس مجلس این موضوع را بیان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت توزیع را پذیرفته و جهاد کشاورزی نیز وعده داده کمبود کالایی در کشور وجود نداشته باشد و کالا به دست مردم برسد پس باید تا 15 فروردین با دقت وضعیت بازار را کنترل کنیم که شرایط تا ماه مبارک رمضان تداوم داشته باشد.

در این بین دیوان محاسبات نیز از احضار وزرای جهاد کشاورزی و صمت به دادسرای دیوان محاسبات سخن گفت تا آن ها درباره علل ناهماهنگی‌ها و بروز مشکلات معیشتی برای مردم و ترک فعل در این زمینه پاسخگو باشند.

علت این احضار،‌ مشکلات به وجودآمده در روزهای پایانی سال و گرانی برخی اقلام غذایی از جمله گوشت مرغ و محصولات کشاورزی بیان شده است، ‌این تصمیم پس از برگزاری جلسه بررسی مشکلات بازار، تولید، توزیع و افزایش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم به ریاست دادستان دیوان محاسبات کشور با معاونان دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و صمت و مدیرعامل سازمان شهرداری تهران گرفته شد.

البته دولتی ها درباره علت گرانی ‌های شب عید خصوصاً در اقلام خوراکی نظر دیگری داشته و دلیل آن را مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی بیان می کنند؛ادعایی که ‌امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس آن را رد کرد و فرافکنی دولت دانست.

او توضیح داد: وقتی نرخ ارز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، طبیعی است که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی کشور به صورت قانونی یا قاچاق صادر شده و قیمت تمام شده محصولات غذایی وارداتی نظیر روغن نیز به شدت زیاد شود پس اول باید گریبان کسانی را گرفت که طبق اعتراف خودشان ارز را جهت تامین مالی دولتشان گران نگه داشته‌اند. کسانی که حاضر نشدند هزینه‌هایشان را مدیریت کرده و با کم کردن معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی، مالیات عادلانه و شفافی نظیر مالیات بر مجموع درآمد را جایگزین مالیات تورمی فعلی کنند. آنچه موجب گرانی است عملکرد این افراد است و حالا می‌خواهند مجلس را به دلیل مخالفت برحق و صحیحش با تشکیل مجدد رانت‌خانه‌ی وزارت بازرگانی مقصر کوتاهی‌ها و خطاهای راهبردی خود جلوه دهند.

بدیهی است که ریشه یابی علت گرانی‌های اخیر و کمبود برخی اقلام خوراکی مانند مرغ و روغن اهمیت زیادی دارد اما مهمتر از آن وجود عزم جدی برای تامین کالاها و کاهش قیمت آن است تا شاهد تشکیل صف ها و وضعیتی نباشیم که اصلا در شان مردم ایران نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار