کد خبر: ۹۴۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 08 March 2021

یادداشت اختصاصی_تابناک رضوی

اول: معنای شهر اسلامی فراتر از دیده شدن گنبدها و مناره های مساجد یا نشانه های دینی و اسلامی است.اگر چه در شهر اسلامی و در جغرافیای محله، مسجد مرکز محله است.

دوم: برای شهر اسلامی سوالات متعدد ومتنوعی طرح می شود. آیا شهر اسلامی قابل تحقق است؟ مشخصات وویژگی های آن چگونه است؟ آیا شهر اسلامی پیشینه ی تاریخی دارد؟شهر اسلامی شهر توسعه است یا شهر پیشرفته؟
سوم: آیا شهرهای اسلامی تقلیدی از شهرهای شرقی است؟ آیا در کشورهای اسلامی شهر اسلامی عینی شده است تا بتوان به عنوان الگویی در جهان اسلام آن را تکثیر کرد؟
چهارم : سرمایه گذاری ، برنامه ریزی ، حمل و نقل ، شهرسازی ، سرگرمی و نشاط وشادابی ، ارتباطات اجتماعی ، محله محوری و ده ها مولفه ی امروز شهرهای بزرگ و کوچک، در شهراسلامی چه جایگاهی دارند؟
پنجم : آیا آسیب های امروز در محیط زیست شهری، تخریب منابع طبیعی، بی قراری در زندگی اجتماعی ، آلودگی های صوتی، بصری، آلاینده ها، آسیبهای اجتماعی، هویت، مهاجرت ، بافت ناایمن مسکونی حاصل توجه نکردن به مبانی و اصول شهر اسلامی است؟
ششم: آیا در زمینه شهراسلامی فقط ضعف در مبانی ، الگو، قانون ، عزم راسخ داریم یا گاهی از طرح موضوع آن نیز خجالت هم می کشیم؟
هفتم: شهرسازی اسلامی را چه قدر در برنامه های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت لحاظ کرده ایم و مهم تر برای تحقق عملیاتی آن تا چه میزان توانسته ایم شاخص های ارزیابی تدوین و تولید کنیم؟
هشتم: نظام مهندسی و کارآمدی آن تا چه میزان در تحقق کالبدی شهر اسلامی موثر است؟ ویژگی های انسانی شهر اسلامی چگونه در ساختارها قابل تحقق است؟
نهم: آیا مشهد می تواند در افق 1400 تا 1440 آغاز گر شهر اسلامی ، شهر امن ، شهر پیشرفته ( معنوی و مادی) مبتنی بر آرمان شهر رضوی باشد؟!
دهم: نقش همه ما در تحقق محله اسلامی و شهر اسلامی چیست؟ معرفی منابع علمی و سئوال ، گفت و گو و نقد، به فراگیر شدن این موضوع کمک خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار