معاون استاندار تهران اعلام کرد:
معاون استاندار تهران گفت: با توجه به مصرف بی‌رویه و تداوم برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی، تهران در معرض خطرات ناشی از کم‌آبی و فرونشست قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۴۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ 24 February 2021

 

به گزارش تابناک تهران به نقل از وزارت نیرو، عبدالرضا چراغعلی در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان تهران، اظهار داشت: متوسط ارتفاع بارش در استان تهران ۲۸۰ میلی‌متر است که اندکی بالاتر از میانگین کشوری محسوب می‌شود.

وی میزان سرانه آب مصرفی استان تهران را حدود ۳۵۵ مترمکعب در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به جمعیت مستقر در استان و منابع آب موجود، این میزان سرانه بسیار پایین بوده و استان تهران دومین استان فقیر کشور از نظر منابع آبی محسوب می‌شود.

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه استان تهران سالانه به‌طور میانگین ۲۰۰ میلی‌متر پایین می‌رود، گفت: نتیجه این فرونشست‌ها در بلندمدت تخریب ابنیه‌ها و زیرساخت‌ها است.

وی رشد اقتصادی، توسعه فعالیت‌های صنعتی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش تولید پسماند را از مهمترین رخدادهای اجتماعی و اقتصادی چند سال اخیر نام برد و افزود: افزایش سیلاب‌های مخرب، افزایش نسبی درجه حرارت و تبخیر و تعرق، ذوب سریع برف، افزایش بی‌رویه مصرف منابع آب و بحران آب از نتایج این رخدادهاست.

چراغعلی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه منابع آب زیرزمینی باعث ایجاد چالش‌های بسیاری برای استان شده است، گفت: افت کیفیت مخازن آب زیرزمینی و شور شدن منابع آبی و خاک، کاهش پتانسیل و ظرفیت آبخوان‌ها و بروز مشکلات تأمین آب در بخش‌های مختلف مصرف بویژه شرب، فرونشست زمین و تخریب ابنیه و زیرساخت‌های شهری و روستایی و تخریب اراضی کشاورزی و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی از جمله تبعات مصرف بی‌رویه منابع آب زیرزمینی است.

معاون استاندار با تاکید بر لزوم تعامل همه دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مصرف آب، خاطرنشان کرد: بالا بودن سطح تحصیلات بهره برداران منابع آب، امکان جایگزینی پساب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و همکاری دستگاه قضائی و انتظامی از پتانسیل‌های خوب موجود در استان است که از آنها می‌توان جهت صیانت از منابع آب استفاده کرد.

همچنین یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در این جلسه با بیان اینکه منابع آب در دسترس استان حدود ۴۸۵۴ میلیون متر مکعب است، گفت: متأسفانه حدود ۸۶.۵ درصد از این منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد که همین موضوع استان را در معرض بحران شدید آبی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردها فقط باید ۴۰ درصد منابع آب در دسترس مورد استفاده قرار گیرد تا خللی از نظر تأمین آب به وجود نیاید، گفت: مصرف ۴۰ تا ۶۰ درصد منابع نشانگر وجود تنش آبی و مصرف بیش از ۶۰ درصد بیانگر بحران آبی است که این رقم اکنون در استان تهران افزون بر ۸۶.۵ درصد است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار