اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 19 بهمن توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۳۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹ 07 February 2021

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 19 بهمن  ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 19 بهمن بشرح زیر است:

کشف70 هزار لیتر سموم کشاورزی احتکارشده در ساری

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 70 هزار لیتر انواع سموم کشاورزي احتکاری به ارزش 166 میلیارد و 648 میلیون ریال در شهرستان "ساری" خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار "مرتضی میرزایی" با اعلام این خبر، اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر احتکار سموم کشاورزي در یکی از روستاهای حومه شهرستان ساری، موضوع در دستور کار پليس امنيت اقتصادي قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی انبار دپو کشف شد و کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی در حضور کارشناسان ادارات صمت و جهاد کشاورزي استان نسبت به بازرسی از آن اقدام کردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: در بازرسی از این انبار بیش از 70 هزار و 555 لیتر انواع سموم کشاورزي که سال گذشته با ارز دولتي خريداري شده بود، کشف شد.

سردار میرزایی با اشاره به اینکه ارزش کالای مکشوفه برابر اعلام کارشناسان 166 میلیارد و 648 میلیون ریال برآورد شده، افزود: این انبار با هماهنگي مرجع قضائی پلمب و تحقیقات در این خصوص کماکان ادامه دارد.

فرمانده انتظامی استان مازندران، همکاري و هم پوشاني اطلاعاتي في مابين پليس و ساير سازمان هاي متولي و دستگاه قضائي براي برخورد مقتدرانه و پيشگيرانه با عرضه خارج از شبکه نهاده هاي کشاورزي و دپو و فروش آن با نرخ آزاد را یکی از راهکارهای پیشگیری از احتکار کالا برشمرد.#


--------------------------------------------------------------


کشف تجهیزات تولید ارز دیجیتال درسوادکوه شمالی

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف تجهیزات استخراج ارز دیجیتال به ارزشی بالغ بر 15 میلیارد ریال در شهرستان سوادکوه شمالی خبر داد.

سرهنگ سید موسی حسینی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: به منظور برخورد با مفسدان اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و ارز ، طرح تشدید و مبارزه با قاچاق به عنوان یکی از مهمترین اولویت های ماموریتی، در دستور کار یگان های اجرایی و عملیاتی استان قرار گرفت.

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران، افزود: در اجرای این طرح، ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان سوادکوه شمالی با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی یکی از مخلان امنیت اقتصادی در آن شهرستان شدند.

سرهنگ حسینی، تصریح کرد: پس از هماهنگی های قضائی ماموران در عملیاتی غافلگیرانه متهم را که با مقاصد سودجویانه اقدام به نصب و بهره برداری از دستگاه های تولید ارز دیجیتال در کارگاه تولیدی خود در یکی از شهرک صنعتی آن شهرستان کرده بود دستگیر کردند.

وی از کشف 54 دستگاه تجهیزات مربوط به تولید ارز دیجیتال در بازدید از محل مورد نظر خبر داد و اظهار داشت: برابر نظر کارشناسان ارزش سیستم ها و تجهیزات کشف شده بالغ بر 15 ميليارد ريال برآورد شده است.

جانشین انتظامی استان مازندران در خاتمه با بیان این که پدیده قاچاق و هرگونه فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود، اظهار داشت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.


--------------------------------------------------------------


کشف 70 تن آرد قاچاق در بابلسر

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مازندران از کشف 70 تن آرد قاچاق و خارج از شبکه توزیع در شهرستان بابلسر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "محمد محمدپور" در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر این که افرادی در شهرستان بابلسر با خرید آرد خبازی از کارخانجات آرد با قیمت دولتی، ضمن قاچاق آن به خارج از کشور، اقدام به عرضه آن به نرخ آزاد در بازار می کنند، موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای این ماموریت، کار آگاهان با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهمان را شناسایی و با هماهنگی های قضائی در عملیاتی غافلگیرانه آنان را دستگیر کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان، تصریح کرد: با همکاری کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از انبار متهمان در مجموع 70 تن آرد خبازي خارج از شبکه توزیع کشف شد.

سرهنگ محمدپور با بیان این که کارشناسان ارزش کالای کشف شده را بیش از یک میلیارد و 600 میلیون ریال عنوان کردند، اظهار داشت: در این راستا 2 نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

وی در خاتمه با اشاره به این که هدف از احتکار و قاچاق کالا ضربه به اقتصاد کشور، منفعت طلبی و سوء استفاده از نیازمندی های عمومی است، از مردم خواست در صورت شناسایی محتکران و عاملان ایجاد ناامنی جامعه، مراتب را به مراجع قضائی و انتظامی اطلاع دهند.


---------------------------


عامل افیونی در چالوس دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از شناسایی ودستگیری یک عامل افیونی با کشف 22کیلوگرم مواد مخدر در چالوس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ علی اکبر خسروی در تشریح جزئیات این خبر بیان داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان چالوس در پی دریافت خبری مبنی بر قاچاق مواد مخدر در محور کندوان موضوع را با انجام اقدامات پلیسی به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی با اشاره به شناسایی خودروی سواری حامل مواد مخدر ، تصریح کرد: ماموران پلیس چالوس و پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در اقدامی غافلگیرانه خودروی حامل مواد مخدر را توقیف و در بازرسی دقیق از آن 22 کیلوگرم مواد مخدر از نوع حشیش را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس ضمن بیان دستگیری یک عامل تهیه و توزیع مواد مخدر خاطر نشان کرد:ماموران پلیس در این عملیات یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی کردند.

سرهنگ خسروی افزود:مواد مخدر تهدیدی علیه سلامت ،امنیت وآرامش جامعه وبستر ساز بسیاری از بزهکاریهای اجتماعی است بنابراین شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت افراد فرصت طلب و سوداگران مرگ موضوع را در کمترین فرصت ممکن به پلیس 110 اطلاع دهند.


--------------------------------------------------------------


پرده بر داری از راز 10 فقره سرقت منزل در نکا

فرمانده انتظامی شهرستان نکا از دستگیری سارق منزل و کشف10 فقره سرقت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "قاسم عزیزی " در بیان جزئیات این خبر گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت منزل و با توجه به اهمیت موضوع، پرونده ای ویژه تشکیل و در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا ماموران پلیس آگاهی این شهرستان با انجام اقدامات پلیسی، یک سارق سابقه دار را شناسایی و پس از هماهنگی قضایی وی را دستگیر کردند.

سرهنگ "عزیزی" خاطر نشان کرد: سارق دستگیر شده تاکنون به 10 فقره سرقت اعتراف نمود که متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی ارجاع گردید.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا در خاتمه به شهروندان عزیز توصیه کرد: هشدار هاي پليس را در خصوص پيشگيري از سرقت جدي گرفته و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک مراتب را سريعا به پليس110 اطلاع دهند .


--------------------------------------------------------------


کلاهبردار میلیاردی دردام پلیس تنکابن

فرمانده نتظامی شهرستان تنکابن از دستگیری یک متهم به جرم کلاهبرداری به مبلغ 3میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ " غلامحسین شعبانی " در تشریح این خبر اظهار داشت :ماموران آگاهی تنکابن در پی دریافت چند فقره پرونده مبنی بر کلاهبرداری مجموعا به مبلغ 3میلیارد ریال موضوع را با انجام اقدامات فنی به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

وی از شناسایی کلاهبردار حرفه ای خبر داد و افزود:ماموران پلیس آگاهی پس از هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه متهم را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن ضمن بیان اعتراف متهم به کلاهبرداری 3میلیارد ریالی در بازجویی های فنی ماموران پلیس آگاهی تصریح کرد: متهم با دایر نمودن موسسه کار یابی و تنظیم قرداد استخدام سوری برای متقاضیان کار در قبال دریافت مبالغی وجه نقد به عنوان راننده خودرو ،اقدام به کلاهبرداری از آنان نمود.

سرهنگ شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.


--------------------------------------------------------------


دستگیری کلاهبردار زن با وعده ازدواج در بابل

ماموران پلیس آگاهی بابل زنی که با وعده ازدواج به قربانی خود 800میلیون ریال از وی کلاهبرداری کرده بود را دستگیر کردند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، ماموران پلیس آگاهی شهرستان بابل در پی دریافت یک فقره پرونده مبنی بر کلاهبرداری توسط زنی جوان با وعده ازدواج به ارزش 800 میلیون ریال مراتب را با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی در دستور کار خود قرار دادند.

ماموران آگاهی بابل با تلاش بی وقفه و استفاده از شگردهای پلیسی مخفیگاه متهم را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی وی را در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کردند.

گفتنی است: متهم که بلافاصله پس از دستگیری منکر هرگونه ارتکاب به جرمی بود، در بازجویی های فنی ماموران آگاهی به کلاهبرداری از شاکی با جعل سند و فریب وی با وعده ازدواج اعتراف کرد.


--------------------------------------------------------------


کشف 2 تن چوب جنگلي قاچاق در محمودآباد

ماموران انتظامی شهرستان محمودآباد از کشف 2 تن چوب جنگلی قاچاق و دستگیری یک قاچاقچی فرصت طلب خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، ماموران انتظامی محمودآباد در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز چوب های جنگلی توسط یکی از قاچاقچیان حرفه ای و فرصت طلب بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

ماموران انتظامی محمودآباد با بررسی های همه جانبه و تحقیقات پلیسی یک دستگاه خودروی نیسان را در حال جابجایی چوبهای جنگلی که به صورت غیر مجاز از جنگل های شهرستان محمودآباد برداشت شده بودند ، را شناسایی و توقیف کردند.

گفتنی است: ماموران انتظامی در بازرسی از خودروی توقیفی 2تن چوب جنگلی قاچاق را کشف و یک قاچاقچی را دستگیر کردند.

شایان ذکر است: قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي را در پي داشته و شهروندان در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از چوب مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند.


--------------------------------------------------------------


کشف 35 تن چوب جنگلي قاچاق در سوادکوه

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه از کشف35 تن چوب جنگلي قاچاق به ارزش تقریبی 700میلیون ریال پس از توقیف 4دستگاه خودرو خبر داد.

سرهنگ عبدالله اکبری در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس در تشريح جزئيات اين خبر بیان داشت: ماموران انتظامی در راستاي اجراي طرح مبارزه با قاچاق كالا ،در پی دریافت خبری مبنی بر فعالیت افرادی در زمینه قطع درختان جنگلی در پاسی از شب و دپوی آن در مکانی خاص ، بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصريح كرد: ماموران انتظامی با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی قاچاقچیان چوب را در حال جابجایی چوبهایی که به صورت غیر مجاز از جنگلهای شهرستان سوادکوه برداشت شده بود ، شناسایی کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه با اشاره به هماهنگی قضائی افزود: ماموران انتظامی در اجرای این عملیات سه دستگاه کامیون و یک دستگاه خودروی نیسان را توقیف و در بازرسی از آن 35 تن انواع چوب جنگلی قاچاق را کشف کردند.

سرهنگ اکبری با اشاره دستگیری 4 قاچاقچی چوب در این عملیات و ارزش 700میلیون ریالی چوب های قاچاق کشف شده بر اساس نظر کارشناسان اذعان داشت: با توجه به آسیب های زیست محیطی فراونی که قطع بی رویه درختان جنگلی به همراه دارد،شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف در مورد قاچاق چوب، موضوع را به سرعت با پلیس 110 در میان بگذارند.


--------------------------------------------------------------


بررسی دلایل احتکار در ایران

از نظر روانشناسی برخی از رفتارها حتی احتکار و تهیه بی رویه برخی از کالاها نتیجه یادگیری و یا ذخیره اطلاعات در ذهن ناهوشیار افراد در پی چندین نسل می باشد.

این روزها خبرهای زیادی در خصوص گرانی بسیاری از کالاها به ویژه کالای اساسی به گوش می رسد، خبرهایی که دلیل اصلی افزایش تقاضا در بازار بوده و سبب تشکیل صفوف طولانی برای تهیه این کالاها می شود، صفوفی که برای افراد با پایگاه اجتماعی و اقتصادی متوسط به پایین و به ویژه اقشار فقیر خبر خوبی نبوده و می تواند سخت و وحشتناک باشد.

بعضا در رسانه ها به ویژه در صدا و سیما با گزارش هایی مواجه می شویم که حکایت از برخورد ادارات ذی ربط با احتکار و انبار کردن مواد غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان دارد.

افزایش بی رویه تورم و قیمت کالاها از دو سال قبل تا حال به حدی است که بسیاری از شهروندان عملا اقدام به خرید و انبار کردن اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم با هدف فروش آن به قیمت بالاتر کردند. خیلی ها در فکر خرید زمین و خانه هستند، بسیاری نیز در پی تهیه چندین خودرو و سکه و ارز به امید گرانی این اجناس و فروش آنها در آینده بوده و بسیاری نیز در مسیر انبار کردن مواد غذایی قرار دارند. خیلی ها نیز با حضور در بورس به فکر سوداگری هستند.

این افراد غافل از این می باشند که تقاضای بیش از نیاز کالاهای اساسی در پی شایعه کمبود آن چه تاثیری بر سرنوشت کسانی که توان انبار کردن مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت روزانه ندارند، خواهد داشت.

شایعه های مختلف در مورد گرانی ها، احتکار کالاهای اساسی با هدف سوداگری و کم فروشی و گران فروشی و حتی تهیه بیش از نیاز اجناس و کالای اساسی باعث فشار بر قشر ضعیف، افزایش تورم و افزایش آسیب های اجتماعی مثل ترویج بی بندوباری، تهیه و توزیع مواد مخدر، خرید و فروش اجناس قاچاق، افزایش جرایمی مثل سرقت، زورگیری، رباخواری و ...را به همراه خواهد داشت.

صرف نظر از اینکه این رفتار افراد سوداگر چه تاثیری بر جامعه و به ویژه اقشار ضعیف و آسیب پذیر دارد، می خواهیم دلیل اصلی احتکار و هجوم قشر عظیمی از هموطنانمان به سمت صفوف کالاهای اساسی مثل صف مرغ، روغن، برنج و ... را مورد یک بررسی ساده قرار دهیم.

احتکار کنندگان را باید به دو گروه تقسیم کرد:

گروهی که صرفا به دنبال منفعت بوده و به چیز دیگری فکر نمی کنند. این گروه تنها چیزی که به ذهن شان خطور می کند سود بیشتر بوده و برایشان هیچ مهم نسیت که برای دیگران به ویژه قشر ضعیف ج


امعه چه اتفاقی خواهد افتاد. این گروه به دلیل فعالیت های اقتصادی، موقعیت اجتماعی و نفوذ در سیستم اداری از توان خرید بسیار بالایی برخوردار می باشند، قدرت مانور بالایی در احتکار اجناس داشته و در فرصتی مناسب با عرضه اجناس احتکار شده خود سود فراوانی را به جیب می زنند.

اما گروه دیگر، افرادی هستند که به ترس از قحطی و یا افزایش بی رویه قیمت این کالاها اقدام به خرید و انبار اجناس برای مدت معینی و صرفا جهت مصرف خود می کنند، مدتی که بیانگر نیاز بیش از اندازه آنها می باشد.

این افراد به نظر خود به اندازه نیازشان کالا تهیه می کنند، و این گونه رفتار خود را توجیه می کنند، اما به عواقب رفتار خود فکر نمی کنند. شاید به این فکر می باشند که خود و اعضای خانواده خود را از خطر قحطی نجات می دهند.

اما گروه دیگری را جدای از این دو گروه باید تعریف کرد:

افرادی هستند که با توجه به اینکه توان انبار کردن اجناس مصرفی شان را داشته و اقدامی در این زمینه نمی کنند، در کنار این گروه کسانی هستند که توان خریدشان پایین می باشد و نمی توانند اجناس را احتکار کنند.

دو گروه نخست در هر صورت باعث فشار به جامعه می شوند.

اما چرا ما ایرانیان با اینکه دستورات غنی دینی و احکام مخکم و روشنی در مورد عدم احتکار کالای اساسی و مورد نیاز مردم را داریم، اقدام به چنین اعمال ناپسندی می کنیم؟ کاری که غیر قانونی بوده و برای آن مجازات تعیین شده است.

تحلیل روانشناختی

"لئو ویوتسکی" روانشناس روسی معتقد است که گاهی یک رفتار در یک خانواده از طریق یادگیری طی چندین نسل سینه به سینه به نسل های بعد انتقال پیدا می کند، گویا اینکه این رفتار در یک خانواده بزرگ موروثی شده است.

برخی دیگر از روانشناسان نیز معتقد هستند که رفتار موروثی بوده و یک ویژگی از نسلی به نسل دیگر از طریق ژنتیک انتقال پیدا می کند، گویا اینکه اجداد انسان های فعلی در گذشته های دور اطلاعاتی را در ذهن خود ذخیره کرده که این اطلاعات از طریق ژن به نسل های بعدی انتقال پیدا کرده است.

نگاهی به تاریخچه قحطی، احتکار و گرسنگی در ایران

از جمله دیگر حوادث هولناک که منجر به احتکار کالای اساسی و مورد نیاز مردم می شد، قحطی در طول تاریخ بوده است.در گذشته های دور جنگ ها و محاصره کردن شهرهای بزرگ قحطی و گرسنگی های شدیدی را برای مردم به همراه داشت، در این اقدام وقتی قدرت مرکزی ضعیف بوده و مردم امید خود را از دست می دادند، خانواده ها به ویژه زنان و کودکان بسیاری بر اثر گرسنگی مردند و اشرافیان و اشراف زادگان به ترس از قحطی اقدام به خودکشی و یا کشتن اعضای خانواده خود می کردند.

نمونه آن زمان محاصره اصفهان توسط محمود افغان بعد از مرگ نادرشاه افشار می باشد، شدت گرسنگی در این زمان به اندازه ای بود که مردم هرچهارپایی را که در خیابان ها می دیدند شکار کرده و آن را می خوردند. دزدی و سرقت از نانوایی ها و مغازه ها در این شهرها بسیار بالا بود.خیلی ها در این زمان به ویژه از طبقات اجتماعی بالای جامعه به ترس از گرسنگی شدید و مرگ خود و یا اعضای خانواده شان، احتکار مواد غذایی را بهترین راه نجات می دانستند.

از سال 1296 تا 1298 هجری شمسی(1917 تا 1919) قحطی شدیدی در ایران رخ داد که جان بسیاری را گرفت. مصادف با جنگ جهانی نخست اشغال ایران توسط نیروهای روسی و انگلیسی از شمال و جنوب شکل گرفته و درگیری های داخلی، قحطی و مالاریا حدود یک الی 3 میلیون ایرانی را به کام مرگ فرستاد. ایران که در آن زمان تحت حکمرانی احمدشاه قاجار بود، دارای حدود 9 میلیون جمعیت بوده است، آمار کشته شدکان بر اثر قحطی در آن زمان به اندازه ای بود که برخی از آمار کشته شدن 50 درصد از جمعیت کل کشور گزارش داده اند.

در این زمان خرید گندم سیستان و بلوچستان از جنوب توسط انگلیس و بسته شدن راه های ارتباطی با خراسان توسط روسیه و فلج شدن سیستم حمل و نقل داخلی با به کارگیری چهارپایان توسط نظامیان روس و انگلیس قحطی را در این زمان تشدید کرد.

استفاده بیگانگان از چهارپایان سیستم حمل و نقل آن زمان را برای نقل و انتقال مواد غذایی برای مناطق آسیب دیده فلج کرده بود و غارتگری و راه زنی برای فرار از مرگ ناشی از گرسنگی بیداد می کرد و این رویداد بر مشکلات مردم می افزود.

گزارشی دیگر حکایت از مرگ 10درصد از جمعیت مردم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار دارد، در سال های 1249 تا 1250 هجری شمسی (1870-1871 میلادی) جمعیت کشور حدود 10 میلیون نفر گزارش شد. بر اساس یافته های تاریخی در سال 1873 میلادی بر اثر بلای وبا و قحطی جمعیت ایران به 6 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

در این زمان شهرهای بزرگ کشور مثل مشهد، اصفهان و یزد حدود یک سوم جمعیت خود را بر اثر شدت گرسنگی از دست دادند.

ناصرالدین شاه به جای حضور در مملکت و رسیدگی به امورات مملکتی و اقتصادی مردم در این زمان به سفر کربلا رفته بود، به همین دلیل مردم گرسنه شعر اعتراضی ای با شرح ذیل سر می دادند.

"شاه کج کلا، رفته کربلا،گشته بی بلا، نان شده گران، یک من یک قران، یک من یک قران، ما شدیم اسیر، از دست وزیر، از دست وزیر."

در این زمان قیمت نان تا 16 برابر افزایش یافت، شورش در برخی از شهرهای بزرگ ایران مردم را آزار می داد. شدت قحطی به اندازه ای بود که مردم حتی به خوردن علف، گوشت حیوانات بارکش، سگ، گربه و حتی مردار می پرداختند. در برخی نقاط بچه دزدی، اغفال زنان برای کشتن آنان و متاسفانه حتی خوردن اعضای بدن انسان مرده نیز گزارش شده است.

از این موارد اتفاق در تاریخ کم نیست، اما در همه این موارد احتکار در کنار حمله دشمن، خیانت به وطن و بیماری های حاد قرار داشته است و این یعنی احتکار کننده نیز دشمن مردم و کشور بوده و با رفتار خود هیزم در آتش دشمن می ریخته است.

با این وجود به نظر می رسد پاسخ سوال مان که چرا بسیاری از ما ایرانی ها به محض شنیدن اینکه مثلا برنج در بازار کم شد ویا با قحطی احتمالی روغن و یا هر نوع کالای اساسی دیگری مواجه شده ایم، بجای همدردی با هموطنانی که احتمالا نان شب خود را با هزاران زحمت تهیه کرده و یا افرادی که فرزندانشان شب را از گرسنگی با شکم خالی به رخت خواب می روند، چنین اقدامات ناسنجیده ای را انجام می دهیم، اقدامی که با موازین اخلاقی و اعتقادات دینی مان مطابقت نداشته و حتی با وجدان ما نیز هم خوانی ندارد.

اما یک سوال:

آیا با وجود همه امکانات و در عصر صنعتی فعلی، پیشرفت کشور در زمینه تولیدات کشاورزی، استقلال کشور و عدم وجود بیگانگان هنوز احتمال قحطی و گرسنگی باید متصور باشد؟

گویا بسیاری از ما ایرانی ها شرطی شده ایم، به گونه ای که انگار در دل بحرانی مثل محاصره پایتخت توسط محمود افغان قرار داریم و یا جنگ جهانی دیگری ما را تهدید می کند، اما نه همه جا آرام است و ما خوشبخت هستیم.

ولی متاسفانه بسیاری از مردم ما هنوز بر این باورند که قحطی تمام کشور و وجودمان را فرا خواهد گرفت، بیمارگونه به فکر فرار از گرسنگی شدید و رهایی از گرانی و قحطی می باشند. انگار در خوابی سنگین هستند و نمی بینند که اشتباه می کنند.

اکنون باید در ذهن ناهوشیار خود سفری کرده و بسیاری از اطلاعات غلط آن را پاک کرد.

 

منابع و ماخذ:

1-آوری،پیتر،کاویل همیلی و چارلز ولویل،ترجمه مرتضی ثاقب فر،تاریخ ایران به روایت کمبریج،(دوره افشاریه،زند و قاجار)انتشارات جامی،1388.

2-افشار،ایرج،چهل سال تاریخ ایران،ج2،نشر اساطیر،1374،ص719.

3-دیوان بیگی حسین بن رضاعلی،خاطرات دیوان بیگی،(میرزا حسن خان)از سالهای 1275 تا 1317 قمری(کردستان و طهران)؛ج1،به کوشش ایرج افشار و محمدرسول دریا گشت،نشر اساطیر،1382،صص 68 و 71.

قاسم گرجی، اطلاع رسانی پلیس مازندران.

 

--------------------------------------------------------------


عواقب ازدواج و آشنایی های اینترنتی

اينترنتي شدن روابط اجتماعي در جامعه امروز ايران بيان کننده اين واقعيت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنياي مجازي به طرز ناباورانه اي در حال تبديل شدن به فرهنگ است ولی...

امروزه همه ما استفاده از وسايل ارتباطي مدرن چون اينترنت، شبکه هاي مجازی را جزء لاينفک زندگي خود مي دانیم، دنياي جديد نيز شيوه نوين را براي زندگي مي طلبد و از همين رو زندگي نسل جديد با نسل گذشته متفاوت شده است به طوري که بسياري از افراد ترجيح مي دهند امور روزمره و گاه ضروري زندگي خود از جمله ازدواج و تجارت را از طريق اينترنت پيگيري کنند.

اينترنتي شدن روابط اجتماعي در جامعه امروز ايران بيان کننده اين واقعيت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنياي مجازي به طرز ناباورانه اي در حال تبديل شدن به فرهنگي پذيرفته شده است در صورتی که اين گونه فعاليت ها موقعيتي سوء براي انجام انواع کلاهبرداري ها، مزاحمت ها و هتک حيثيت هموطنان از طريق فريب و دسترسي به اطلاعات شخصي و خانوادگي آنان و نقض حريم خصوصي افراد به ويژه بانوان فراهم مي سازد.

توجه داشته باشید که اينترنت و فضاي مجازي ممکن است در نگاه اول راهي آسان براي همسريابي تلقي مي شود ولي واقعيت آن است که فضاي نامطمئن مجازي مي تواند فرصتي را براي سوءاستفاده کنندگان نيز فراهم کند تا با دام افکني، به کلاهبرداري و فريب و آسيب به متقاضيان اين خدمات اقدام کنند.

بدین جهت، لازم است که والدين گرامي ضمن همراهي با فرزندان خود در فضاي مجازي آگاهي و دانش لازم را به ويژه به فرزندان خود بدهند تا احتمال آسيب را در اين فضا براي خانواده و اطرافيان خود به حداقل برسانند.

یکی از مشکلات اساسی ازدواج اینترنتی این است که پسران در چنین ازدواجی حاضر به قبول مسئولیت نیستند و در نهایت این زنان هستند که از این شیوه ازدواج آسیب می‌بینند.

زوجین در این سبک از ازدواج نسبت به یکدیگر شناخت کافی ندارند و معمولا اطلاعات نادرستی را در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی و موقعیت مالی خود به یکدیگر ارایه م

masoud pashna, [۰۷.۰۲.۲۱ ۱۶:۴۵]
ی‌کنند، افراد در زندگی زناشویی خود با حقایقی روبرو می‌شوند که آن‌ها را دچار مشکلاتی از قبیل شکست عاطفی، افسردگی، واکنش های هیجانی، جدایی و غیره می‌کند، چراکه آن‌ها بعد از ازدواج به یکباره با اطلاعات و رفتارهای متفاوتی از شریک زندگی خود مواجه می‌شوند که کاملا با اطلاعاتی که در گذشته به وسیله فضای مجازی از آن‌ها کسب کرده بودند مغایر است.

در حال حاضر متاسفانه بسیاری از دختران جوان شیوه همسریابی اینترنتی را برای ازدواج و انتخاب همسر آینده برمی‌گزینند، این در حالی است که بیشتر پسرها با نگرش سرگرمی وارد فضای مجازی می‌‌شوند و با ارایه اطلاعات نادرست از خود احساسات دختران را به بازی می‌گیرند و آن ها را وارد زندگی پر تنشی می‌کنند که هیچ سرانجام خوشی ندارد.

آمار ها نشان می دهد ازدواج‌های به سبک اینترنتی از اعتبار لازم برخوردار نیستند و همواره با درجاتی از دروغ همراه هستند، چرا که در این شیوه برخی افراد سودجو به دلیل ناشناس بودن و دیده نشدن، اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در برخی موارد برای اخاذی و کلاهبرداری با احساسات آن‌ها بازی می‌کنند.

دختران و پسران جوان باید در انتخاب شیوه های همسریابی دقت کنند و برای جلوگیری از شکست و افسردگی در زندگی زناشویی از مشاور و راهنمای خانواده استفاده کنند تا بتوانند با شناخت و آگاهی بیشتری برای ازدواج گام بردارند.

برخی مشکلات وسوء استفاده هایی که در اینگونه سایت ها انجام می شود عبارتند از :

*با توجه به اينکه براي عضويت ويژه در اين سايت ها نياز به واريز پول به حساب مديران سايت ها مي باشد در بيشتر مواقع مديران به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نکرده و پول واريز شده آنان را به سرقت مي برند.

* جوانان عزیز بدون اطلاع و هماهنگی خانواده ها وارد فضای مجازی برای امر مهم ازدواج نشوند.

*اين سايت ها مي توانند اطلاعات وارده را در اختيار افراد غير مجاز قرار دهند.

*در اين سايت ها اعضا مي توانند با جلب اعتماد سايرين اقدام به سوء استفاده از تصاوير و اطلاعات خصوصي و اخاذي از آنها کنند.

*در فضای مجازی نباید بطور یقین به مشخصات افراد و عکس های پروفایل آنان اعتماد کرد.

*در ارتباط با دیگران تحت هیچ شرایطی اطلاعات ریز و خصوصی خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهید.

*با توجه به اينکه مديران سايت ها به تمامي اطلاعات وارد شده توسط کاربر"نام و نام خانوادگي، کد ملي، آدرس، شماره تماس و ..." دسترسي دارند و مي توانند از کاربران خود سوء استفاده کنند.

تهیه وتنظیم : زری نوائی- مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 11 جویبار


--------------------------------------------------------------


چگونه به شادی و نشاط برسیم

شادی و نشاط به عنوان یکی از نیازهای اساسی به زندگی معنا می بخشد و موجب افزایش سلامت روحی و روانی و افزایش توانایی افراد می شود.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش نشاط اجتماعی، می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.شادی و نشاط اجتماعی و حضور آن در یک جامعه از منظر علوم و افراد متخصص حوزه‌های مختلف، از نشانه‌های یک جامعه سالم است.

وقتی نشاط و شادی از یک جامعه رخت بربندد، جامعه دچار بروز اختلالاتی مانند افسردگی، کم رمقی،بی حالی، انحرافات مختلف فردی، جمعی، فرهنگی و... می‌شود. بسیاری از افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان در این برهه حساس با وجود برخی از مشکلات و شرایط کرونایی بر این باورند که شاد نیستند و زندگی و آینده برای آنان مفهوم ندارد؛ در حالی که شادی و نشاط جزئی از فطرت انسان به شمار می‌رود.

بیشتر افراد در طول روز کاملا در محاصره‌ انواع احساسات قرار گرفته و به ذهن‌ خود به‌اندازه‌ کافی توجه نمی‌کنند و از این رو برای کاهش اضطراب و نگرانی نیاز است با تسلط بر اعصاب،‌ تنفس عمیق و تمرکز بر ذهن‌،‌ خود را از زندان خود ساخته یا فشارهای بیرونی نجات داده و در رسیدن به موفقیت گام های محکم‌تری برداشت.

به طور مثال فردی خطایی می کند و برای جبران اشتباه خود روانه زندان می شود، اما سخت‌تر از آن زندگی فردی است که از درون خود را زندانی کرده، به این معنا که از درون خود را اسیر بدبینی، خشم و غرور کرده و ناامیدی را در خود جای داده است.افراد ناامید ادامه راه و زندگی خود را تیره و تار می بینند.

برخی با نظر منفی به موضوعات نگاه می کنند و در پی ناامید کردن دیگران هستند.افراد دچار خیال پردازی و توهم ناخواسته دارای روحیات افسرده،‌ اضطراب و اختلالات روحی و رفتاری هستند.این گروه از افراد حالتی افسرده و مضطرب دارند و تا زمان رهایی از این زندان خودساخته، هیچگاه روی شادی و خوشبختی را نخواهند دید.

یکی از عوامل مهم که آرامش و شادی را از خانواده سلب می‌کند "مقایسه‌ اجتماعی" است، یعنی ما تمام زمان خود را صرف آن کنیم که دیگران چه توانایی‌هایی دارند که ما نداریم؟ دیگران چه چیزهایی را در

masoud pashna, [۰۷.۰۲.۲۱ ۱۶:۴۵]
زندگی‌شان دارند که ما از فقدان آن رنج می‌بریم؟! این در حالی است که خود دارای توانمندی‌هایی فراوان و داشته‌هایی هستیم که اطرافیان آن را به خوبی احساس می‌کنند.

در واقع خوشبختی هر فرد در نزدیکی او است، فقط باید با دید مثبت به آن نگاه کرد. به عبارتی باید تلاش کنیم که مشکلات زندگی مانند مسایل اقتصادی، همه فکر و ذهن افراد را در تمامی لحظات زندگی اشغال نکند و در اندازه متعادل به افکار مثبت نیز توجه داشته و روحیه امید را درون خود تقویت کنند.

از طرفی، با ساده تر کردن رسوم زندگی و حفظ استانداردها می توان به راحتی از مدرنیزه و تجمل گرایی که این روزها گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته دور شد. چراکه برای حفظ و رسیدن به زندگی تجملی نه تنها شادی و نشاط واقعی در زندگی به‌ وجود نخواهد آمد، بلکه بهای سنگینی باید برای آن پرداخت و به راحتی فرصت سالم زیستن را از خود و اعضای خانواده و در نهایت جامعه سلب می کنیم.

احساس مسئولیت و متعهدبودن به وظایف، رمز دیگر سالم زیستن و موفقیت در امور زندگی است و تا زمانی که افراد جامعه توجه داشته باشند در اموری که به آنان سپرده شده باید به نحو مطلوب آن را به انجام رسانند، برآیند و نتیجه این کوشش و تلاش، احساس رضایت است و این رضایتمندی آرامش و آسایش و روحیه مضاعف برای ادامه زندگی بانشاط و پرتحرک را به دنبال خواهد داشت.

همچنین گوش دادن به موسیقی می تواند تأثیرات مختلفی از جمله ایجاد نشاط و شادی یا آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد و گاهی نیز باعث تخلیه هیجانات شما شود.

تهیه و تنظیم: کارمند خریدخدمت مطهره مهدوی ـ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ـ مددکار اجتماعی کلانتری 13 سوادکوه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار