پاندمی ویروس بدون مرز کرونا، همه جوانب مختلف ورزش اعم از اقتصادی، تولیدی، خدماتی و اشتغال را تحت شعاع قرار داد. از باشگاه‌های ورزشی کوچک و بزرگ گرفته تا رقابت‌های ملی و بین‌المللی همگی برای مدتی بسیار طولانی تعطیل شدند، این موضوع ورزش مازندران را نیز با تنشی غیرقابل وصف رو به رو کرده به طوری که به گفته سرپرست معاونت امور ورزش مازندران، اکنون بسیاری از مالکان قصد تغییر کاربری اماکن ورزشی و زمین‌ها را دارند تا سالن ها را به عنوان مثال، به انبار میوه تبدیل کنند.
کد خبر: ۹۳۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 02 February 2021

هیاهوی تماشاگران و کُری خواندن در استادیوم‌ها و سر و صدای ورزش های دست جمعی مردان و زنان در پارک ها حالا دیگر یکسال است که شبیه آرزو شده. پیروزی قاطع ویروس کرونا با ضربات سنگین نه تنها جامعه، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و بهداشت را به زانو درآورد، بلکه ورزش هم در این پیکار ضربه فنی شد.

اما ضربات کرونا ویروس بر ورزش ایران شاید سنگین تر از سایرین بود، مشکلات معیشتی جامعه و رکود اقتصادی کشور از یک سو و کمبود بودجه و تسهیلات حمایتیِ مشخص و درخور از سوی دیگر باعث شد تا ورزش کشور آسیب جدی ببیند.

جمشید تقی زاده، معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان، روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۹۹ در حاشیه مراسم کلنگ زنی گود کشتی قوچان در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت به ورزش و باشگاه‌داران کشور وارد شده است.

اوضاع ورزش مازندران در ایام کرونا

سرپرست معاونت امور ورزش مازندران، محاسبه خسارت های کرونا بر ورزش استان را سخت و مشکل توصیف کرد و گفت: برآورد ریالی مشخصی اعلام نشده اما خسارات بسیار زیاد است چراکه بسیاری از باشگاه های ورزشی استان به دلیل اجاره ای بودن و نیز عدم امکان فعالیت مطابق دستورالعمل ها، ناگزیر تعطیل شده اند.

حسین بریمانی در گفت و گو با ایسنا به بیکاری مربیانی که تنها محل ارتزاق آنان از فعالیت های ورزشی بود اشاره و اظهار کرد: به عنوان نمونه باشگاه های بدنسازی که عمدتا اجاره ای بودند تعطیل و یا حتی ناچار به فروش تجهیزات خود شدند، حتی باشگاه هایی که مالک بوده و اجاره ای نبودند نیز به دلیل تعطیلی رشته های ورزشی آسیب جدی دیدند.

بریمانی با بیان اینکه برخی اماکن نیز به دلیل موقعیت مکانی مناسب باشگاه، مجبور به پرداخت اجاره بها از سرمایه شخصی خود شدند تا سالن مورد نظر از دست ندهند خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از مالکان قصد تغییر کاربری اماکن ورزشی و زمین ها را دارند تا سالن های را مثلا تبدیل به انبار میوه کنند.

سرپرست معاونت امور ورزش استان مازندران رشته های ورزشی مجاز به فعالیت در ایام کرونا را اینگونه برشمرد: فعالیت هایی ورزشی حال حاضر محدود به برخی ورزش های کم برخورد نظیر پینگ پنگ و بدمینتون و ورزش های همگانی است و همچنین تیم هایی نظیر فوتبال و والیبال که در لیگ های برتر کشور با مجوز ستاد کرونا رقابت می کنند.

بریمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آینده ورزش مازندران در شرایط کرونا تاکید کرد: با توجه به اینکه مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک در پیش است و الزام به برگزاری مسابقات سهمیه ای وجود دارد شرایط بسیار سخت بوده که امیدواریم با کاهش ابتلا و با اولویت بندی تیم ها و رشته های ورزشی، فعالیت ها با مجوز ستاد کرونا آغاز شوند.

تسهیلات تخصیصی به ورزش مازندران

حسن ملایی، مسئول کارآفرینی و اشتغال اداره کل ورزش مازندران، تسهیلات ارائه شده دولت جهت کاهش صدمات و خسارات به واحدهای خصوصی در حوزه ورزش را طی ۲ مرحله عنوان و اظهار کرد: در مرحله اول تسهیلاتی در قالب قرض الحسنه با سود ۱۲ درصد به مبالغ ۶ و ۸ و ۱۶ میلیون تومان به ازای هر پرسنل بیمه شده مشغول در اماکن ورزشی منظور شد که ۲۵۰ باشگاه دار از این تسهیلات استفاده کردند.

ملایی در گفت و گو با ایسنا درباره مرحله دوم اعطای تسهیلات گفت: سود این تسهیلات ۱۲ درصد با دوره تنفس ۶ ماهه در بازپرداخت، طی ۲ سال و بدون محدودیت و شرایط مرحله اول است که مورد استقبال باشگاه داران قرار گرفت؛ مطابق جداول مربوط از رشته های انفرادی مانند بدنسازی گرفته تا مجموعه های ورزشی مجاز به دریافت حداقل ۸۰ تا حداکثر ۹۶۰ میلیون تومان تسهیلات هر بنگاه است که بسته به فضای در اختیار مجموعه ها این ارقام متغیر خواهد بود.

بخشی از خسارات برآورد شده به ورزش مازندران

وی درباره برآورد خسارت به ورزش مازندران تصریح کرد: استان دارای ۱۵ مجموعه ورزشی و ۴۸ استخر فعال است که فقط به تاسیسات و زیربنای ورزشی آن ها به ازای هر کدام رقمی معادل یک میلیارد تومان یعنی ۱۵ میلیارد مجموعه های ورزشی و ۴۸ میلیارد تومان به استخرها خسارت وارد شده است.

مسئول کارآفرینی و اشتغال اداره کل ورزش مازندران افزود: با توجه به مجموع ۱۹۴۰ باشگاه ورزشی فعال در استان تا پایان شهریور سال جاری، ورزش مازندران خسارتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان متحمل شده است.

ملایی در رابطه با کاهش درآمدزایی باشگاه های ورزشی استان مازندران در ۷ ماهه ابتدای ظهور کرونا در کشور تاکید کرد: مبلغ ۸۶۴ میلیارد تومان بابت عدم درآمد استخرهای ورزشی استان و رقم ۹۹۰ میلیارد تومان نیز در موضوع زیان درآمد باشگاه های ورزشی تک منظوره یا دو سه منظوره استان، تا پایان شهریور برآورد خسارت محاسبه شده است.

فرصت‌های کرونا برای ورزش

اما فارغ از اختلالات گوناگون کرونا در حوزه ورزش استان و کشور سوال اینجاست که آیا کرونا فقط باعث آسیب به ورزش شد، آیا وقت و مجال مناسبی برای بازسازی زیربنا و تاسیسات ورزشی و افزایش توان تجهیزاتی ورزش فرآهم نیاورد.

یک کارشناس و مدیر تیم ملی فوتسال زیر ۲۰ سال کشور می گوید: از آنجا که ورزش از زندگی جدا نیست بنابراین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت اما بسیاری از کشورهای پیشرفته که دارای امکانات سخت افزاری و ساماندهی مناسبی بودند توانستند تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کنند.

محمود رضا نصیرلو در گفت و گو با ایسنا مباحث آموزش از طریق فضای مجازی و اینترنت را به عنوان یکی از فرصت های کرونا در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: هر چند آموزش و یادگیری عملی و عملیاتی تحت شعاع قرار گرفت و آسیب دید اما شیوه نوینی از آموزش با آمدن وبینارها شکل گرفت که صرفه جویی اقتصادی چشمگیری به ارمغان آورد.

نصیرلو با برشمردن هزینه های مختلف آموزش در شرایط معمول شامل مخارج سفر، اقامت، هتل، پروازها، محل اسکان، تغذیه و حمل و نقل تصریح کرد: اما اکنون با آموزش از طریق فضای اینترنت بسیاری از مشکلات فوق حذف شده و هزینه ها به شدت کاهش پیدا کرده است و این یکی از فرصت های شیوع پاندمی کرونا بود.

داور بین المللی فوتسال لیگ برتر کشور، از برگزاری ۱۶ کلاس وبینار آموزشی غیرحضوری برای داوران فوتسال کشور در دوران کرونا خبر داد و تاکید کرد: پیش از شیوع کرونا در طول سال تنها می توانستیم حداکثر ۳ دوره کلاس آموزشی برای داوران فوتسال لیگ برتر داشته باشیم که تحقق این مهم در دوران کرونا یک فرصت سازی و صرفه جویی اقتصادی با ارزش است.

وی فرصت دیگر دوران کرونا را زمان مقتضی برای بازسازی و اصلاح زیرساختها عنوان کرد و یادآور شد: به دلیل وقفه بوجود آمده در دوران کرونا و تعطیلی باشگاه ها، فرصت لازم فرآهم شد اما وجود برخی محدودیت ها باعث شد که به مباحث اصلاح زیرساخت های ورزشی کمتر توجه شود؛ اما لازم است جامعه جهانی ورزش پس از مهار و کنترل ویروس کرونا، زیرساخت هایی را فرآهم کند تا اتفاقات مشابهی از این دست در آینده، راه حل جایگزین داشته باشد و ورزش مجددا آسیب نبیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار