علی گلستانی نژاد-فعال فرهنگی
کد خبر: ۹۳۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 30 January 2021

تابناک رضوی: همیشه در گفت‌وگوهای مردم و مسئولان از مشکلات سخن به میان آمده و شاید به ظرفیت‌های ویژه مردم محلات توجهی نشده است. مشکلات و ظرفیت‌ها دو کلید واژه‌ای است که باید در کنار هم دیده شوند. بنا به تجربه هر مشکل توسط یک یا چند ظرفیت حل خواهد شد. حل برخی مشکلات با ظرفیت خود اهالی و همکاری مردمی حل‌شدنی است اما برخی مشکلات باید با توان و ظرفیت اداره‌های دولتی یا خصوصی پیگیری شود.در کنار مشکلات باید به ظرفیت‌های پنهان‌شده در واحدهای همسایگی نیز نگاه ویژه‌ای داشت. برخی مشکلات سال ها به‌دلیل نبود گفت‌وگوهای صمیمی بین مردم و مسئولین معطل مانده‌اند. گاهی با همفکری و ریشه‌یابی با کمک مردم محلی به این نتیجه می‌رسیم که حل مشکل به‌دست اداره یا فردی خاص است. گاهی هم به این نتیجه می‌رسیم که با احیای مسئولیت اجتماعی افراد یا فعال کردن ظرفیت‌های محله مشکلات حل می‌شوند. اما کلید اصلی رسیدن به این راه‌حل‌ها تقویت همدلی و گفت‌وگوی صمیمی بین مردم و مسئولین است و معجزه همدلی، حل همین مشکلات با کمک ظرفیت‌های محلی است.

عدم حضور مدیران در بین مردم برای فرار از پاسخگویی، به بی اعتمادی بیشتر بین مردم و مدیریت شهری دامن خواهد زد. بازدید های پشت شیشه ای ماشینی از وضعیت مردم نه تنها کمکی به شناسایی مشکلات مردمی نمی کند . بلکه باعث برداشت اطلاعات نادرست از وضعیت جامعه نیز می شود. گاهی مدیری با همین بازدید های ماشینی و تصمیم هایی بالا به پایین طرح هایی را برای مردم برنامه ریزی کرده اند که اتفاقا باعث نارضایتی های مردمی شده است. برگزاری جلسات مدیران با اهالی، بازدید های میدانی همراه مردم از محلات و از نزدیک شنیده شدن مردم کمترین کاریست که می تواند مردم را با مدیریت شهری همراه کند. وقتی مردم احساس کنند مدیری در کنار ان ها، هم قدم با ان ها مشکلات را لمس و برای ان ها چاره اندیشی می کند. زوایای پنهان مشکلات شهری به مرور شفاف تر شده و مردم برای حل مشکلات شهرشان چاره اندیشی خواهند کرد.
پشت میز نشینی برخی مدیران و کارشناسان ارگان ها و ادارات خدمت رسان افتی است که در سال های اخیر مردم را از رسیدن به خدمت محروم کرده است. ارتباط با مردم در هر دوره و زمانی حتی در دوران کرونا از طرق مختلفی امکان پذیر خواهد بود. چه بازدید حضوری و نشست مردمی باشد و چه گفتگوی زنده با مردم یا نوشتن یادداشتی خطاب به مردم محلی توسط مدیران منطقه ای میتواند به نزدیک شدن مردم و مسئولین کمک بسیاری کند.

برچسب ها: مردم ، محلات ، تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار