درگیری اصلاحات با دولت، نشان از تغییر رویکرد این جریان برای انتخابات ۱۴۰۰ دارد.
کد خبر: ۹۳۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 27 January 2021

به گزارش تابناک سمنان «باید از رئیس جمهور اجاره‌ای توبه کنیم.» این مهم‌ترین جمله‌ از صحبت‌های صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در سخنرانی خود در ششمین مجمع عمومی این حزب بود. صحبت‌هایی که در بخش‌های دیگر آن، صادق خرازی مشکلات امروز جریان اصلاحات را به دنبال استفاده از نامزد‌های اجاره‌ای دانست.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

چندی روزی از صحبت‌های خرازی نگذشته بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نسبت به صحبت‌های خرازی واکنش نشان داد و گفت: آن‌ها با نگاهی به گذشته ببینند قبل از این دولت چه شرایطی داشتند و فعالیت‌های آن‌ها در چه حدی بود. این دولت همفکران آن‌ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به کار گرفت و امروز به جای تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و الان که زمان انتخابات شده در پی یک سری حرف‌های بی پایه و اساس هستند.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از مسوولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۲ بودم، یادم می‌آید او (صادق خرازی) در هیچ جای ستاد نقشی نداشت. نخست بیاید اثبات کند برای روی کار آمدن رئیس جمهور چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است؛ ضمن اینکه محمدرضا عارف تا روز سه شنبه قبل از رای‌گیری نامزد جریان اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

واعظی همچنین در ادامه گفت: آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری میان رای روحانی و عارف را نشان می‌داد؛ به طوری که روحانی جزو نفرات اول و دوم بود. بر همین اساس خودشان و بیشتر از همه سید محمدخاتمی و دوستان آن‌ها تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای گفت: هر قدر آقای واعظی قسم بخورد که اصلاح طلبان، مرحوم هاشمی و سید محمد خاتمی هیچ نقشی در پیروزی حسن روحانی نداشتند و خود اصلاح‌طلبان هم این را بگویند، اما افکار عمومی و جوانان و مردمی که با اعتماد به اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رأی دادند، این را نمی‌پذیرند.

خرازی در پاسخ به حرف واعظی که گفته بود که این دولت همفکران آن‌ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به کار گرفته است گفت: مشکل دولت همین نگاه آقای واعظی است. این که فکر می‌کنند دولت ملک شخصی ایشان و همفکرانشان است و به جای شایسته‌سالاری، مسئولیت‌های دولت را به عنوان هدیه و لطف به این و آن تقسیم می‌کنند. نتیجه این شده است که باند بازی و قبیله‌گرایی و رفاقت با آقای واعظی و اعضای ستادشان، جایگزین شایسته سالاری در دولت شد و ناکارآمدی و ناهماهنگی به خصوص در حوزه اقتصادی اولین نتیجه آن سوءمدیریت بود، در نتیجه کشور قربانی سهم خواهی حلقه کوچک آقای واعظی و دوستانشان شد.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

صحبت‌های واعظی اصلاح طلبان را هم رنجور کرد و واکنش‌هایی از سوی آنان به دنبال داشت.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به صحبت‌های واعظی گفت: کم لطفی‌های دولت نسبت به متحدان خود کم نبوده و این گونه نبوده که حامیان دولت، یک طرفه دولت را ترک کرده باشند. وقتی دولت اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شود و دوستان خود را تنها می‌گذارد، طبیعی است که تنها می‌ماند و این اجتناب ناپذیر است.

محمد سالاری عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم در پاسخ رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: همگان اذعان دارند که جریان اصلاحات حامی اصلی حسن روحانی در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود، اما در عین حال کم‌ترین نقش را در دولت تدبیر و امید بر عهده داشت و این گونه حاشیه سازی‌ها با روش‌های غیر اخلاقی نمی‌تواند سرپوشی بر حقایق موجود و توجیهی برای مسببان وضعیت بحرانی و تاسف آور کنونی کشور باشد.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

سید محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات هم در جواب واعظی گفت: واقعا همه اصلاح طلبان باید از آقای واعظی تشکر کنند؛ بار چندمی است که می گوید روحانی اصلاح طلب نبوده و اصلاح طلبان برای رای آوردن روحانی هیچ تلاش نکرده اند؛ می‌گوید تازه چندین پست استانداری و معاونت وزیر به اصلاح طلبان هم داده که باید تشکر کنند؛ من به بحث نمک نشناسی کاری ندارم؛ اما توجه اصولگرایان را که تمام تلاششان این است روحانی را اصلاح طلب جا بزنند، به این سخنان رئیس دفتر محترم جلب می‌کنم.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

 

اما اگر کمی به صحبت‌ها و رفتار اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توجه کنیم می‌بینیم که این روز‌ها تقریبا بخش زیادی از جریان دوم خرداد به دنبال مبرا کردن خود از دولت روحانی و ناکارآمدی‌های آن هستند.

حسین کمالی دبیرکل حزب اصلاح طلب اسلامی کار در این باره گفت: حسن روحانی شخصیتی اصولگرا است، اما از نوع معتدل آن و اقدامات او نمی‌تواند بیانگر نظر و خواست اصلاح طلبان باشد، اصلاح طلبان در آن زمان تلاش کردند تا فردی را تایید کنند که بتواند آرای لازم را کسب کرده و مملکت را در آرامش و امنیت قرار داده و در جهت حفظ نظام تلاش کند و در آن دوران روحانی را برگزیدند، هنوز هم بسیاری از اصلاح طلبان بر این باورند که امکان انتخاب بهتری را نداشته اند و انتخاب‌شان صحیح بوده است.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

احمد مازنی عضو لیست امید مجلس دهم و فعال سیاسی اصلاح طلب هم اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که روحانی اصولگراست، اما در آن دوره شرایط ائتلاف با اصولگرایان را نداشت به همین دلیل در سال ۹۲ با اصلاح طلبان ائتلاف کرد. محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران سازندگی هم درباره اصولگرا بودن روحانی پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که روحانی اصولگراست، اما عملکردش اصلاح‌طلبانه است.

اما چرایی این رفتار و صحبت‌های اصلاح طلبان را می‌توانیم از دل این جریان در صحبت‌های بهزاد نبوی تئوریسین کهنه کار این جریان پیدا کنیم.

او جایی در پاسخ به رفتار متناقض اصلاح طلبان در انتقاد از دولت، این رفتار را سیاسی دانست و گفت: اصلاح‌طلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد می‌کنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدی‌اند که اخلاقی نیست.

تغییر تاکتیک اصلاحات ۱۴۰۰ در زمین پاستور/ بازی ۱۴۰۰ در زمین پاستور به نفع جریان دوم خرداد

لطف الله فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم با اشاره به انتقادات اصلاح طلبان به دولت گفت: جریان دوم خرداد با انتقاد به حسن روحانی، به دنبال ایجاد فضای جدید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم و حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی، شاید سه ضلع مثلثی باشند که حیات و ممات اصلاح طلبان را به خود گره زده است و این جریان برای زنده نگه داشتن گفتمان خود نیاز مبرمی به تغییر رویکرد دارد؛ به نحوی که گذشته خود را انکار کند و این رود را برعکس جریان مسیری که تاکنون آمده است، شنا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار