مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با خشک شدن زاینده رود، پرندگان مهاجر در گستره طبیعت پخش می‌شوند و مجاورت آن‌ها با پرندگان آزاد پرواز، به راحتی می‌تواند ویروس آنفلوانزا را به پرندگان دیگر منتقل کند و در نتیجه حجم زیادی از این ویروس منتشر می‌شود.
کد خبر: ۹۳۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳ 18 January 2021

شهرام موحدی افزود: در چند سال گذشته تاکنون در حوزه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با واکسیناسیون تمام گله‌های طیور تخمگذار و بوقلمون، امنیت زیستی و همچنین رعایت شدید دستورالعمل‌های بهداشتی این بیماری در استان اصفهان کنترل شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به معنای کنترل این ویروس در طبیعت نیست، افزود: این ویروس در طبیعت در حال چرخش است و با توجه به عبور پرندگان مهاجر از راه‌های هوایی کشورمان و تغذیه آن‌ها در کنار آبگیرها، حوضچه‌های کشاورزی، حوضچه‌های تصفیه آب و فاضلاب، استخر‌های پرورش ماهی احتمال انتشار این ویروس وجود دارد.
موحدی گفت: اگر هر واحد مرغ تخم گذار، پرورش بوقلمون و مرغ گوشتی، شترمرغ کوچکترین اهمال را در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشد، این ویروس وارد مرغداری‌های آن‌ها شده و تلفات سنگینی به بار خواهد آورد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر چند واحد پرورشی در استان خراسان جنوبی درگیر این ویروس شده که اقدامات بسیار مناسبی برای کنترل آن در حال انجام است، گفت: هنوز هیچ مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است.
موحدی افزود: افراد باید از در اختیار قرار دادن لاشه پرندگان مرده برای حیوانات وحش همچون سگ و گربه به شدت خودداری کنند، به دلیل اینکه ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگا نبه وسیله این حیوانات و حتی موش، مگس و پشه‌ها قابل انتشار است.
وی گفت: از نیروی انتظامی خواسته ایم که با کنترل راه‌های مواصلاتی استان از تردد خودرو حمل دامی شامل مرغ زنده و گوشت مرغ بدون داشتن گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی خودداری کند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: واکسیناسیون پرندگان سد نفوذ ناپذیری برای مقابله با این ویروس نیست بلکه در حد خود می‌تواند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را کنترل کند.
موحدی با اشاره به اینکه افراد از خرید تخم بلدرچین، کبک و ... بدون داشتن این گواهی بهداشت و سلامت دامپزشکی خودداری کنند گفت: تمام تخم پرندگان باید در زمان خرید گواهی بهداشتی و سلامت دامپزشکی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار