مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، با اشاره به ۱۲ هزار مورد بازدید از سایت‌های استان در راستای کنترل بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان و اخذ ۳ هزار مورد نمونه از طیور بومی، صنعتی و حیات وحش بدین منظور، گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۹۳۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 17 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،حسین حیدری وظیفه ذاتی دامپزشکی را در دو عنوان تعریف کرد و اظهار داشت: پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری مشترک و همچنین نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی به عنوان دو ماموریت اصلی دامپزشکی در دستور کار است.

وی ادامه داد: در کنار همین مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک شیوع بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان را داریم این بیماری یک بیماری ویروسی است که همه ساله با شروع فصل سرما، مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد پرواز به مناطق جنوبی قاره انتقال پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: برای مقابله با شیوع این بیماری در دامپزشکی کارهای درون سازمانی در قالب فعال کردن کشیک‌ها به صورت تمام وقت و برگزاری جلسات متعدد صورت گرفته و برنامه‌های سازمان‌های متولی این امر با مساعدت و دستور استاندار، معاون سیاسی استاندار، مدیر کل دفتر امور اجتماعی آماده شده است.

وی اضافه کرد:در سطح روستاها، حیات وحش و مرغداری‌های صنعتی پروسه برخورد با این بیماری متفاوت است، تا الان براساس برنامه پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی، با محیط زیست از حدود ۲۳ سایت از تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها، سراب‌ها، چشمه‌ها و سدها بازدیدهای میدانی مشترک داشته‌ایم.

حیدری با اشاره به ۱۲ هزار مورد بازدید بدین منظور، گفت: تاکنون ۳ هزار مورد نمونه از طیور بومی، صنعتی و حیات وحش اخذ شده که خوشبختانه تا به امروز در استان با این رصدها، پایش‌ها، کنترل و مراقبت‌ها که توسط همکاران در سطح شهرستان‌ها و استان صورت گرفته هیچ مورد مثبتی از بیماری مذکور در مرغداری‌های صنعتی و طیور بومی مشاهده نشده است.

وی یکی از آفت‌ها و بلاهای انتقال این بیماری عرضه مرغ زنده دانست و گفت: براساس قانون اکیپ مشترکی از فرمانداری، دستور مقام قضایی، نیروی انتظامی، اصناف، شهرداری سد معبر اجرائیات، تعزیرات، محیط زیست پیگیر کشتارهای غیرمجاز و عرضه خارج از کشتار مجاز دام و طیور هستند.

حیدری افزود: دامی که در کشتارگاه کشت می‌شود از لحاظ شرعی و بهداشتی کاملا مورد تایید است، اما برخورد با موضوع کشتار غیرمجاز کار گروهی و تیمی است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که مردم از این نوع کشتارها به خاطر قیمت ارزان استقبال نکنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار