مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ممنوع بودن شکار هرگونه پرنده مهاجر آبزی، کنار آبزی و وحشی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 14 January 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حسن اکبری روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به شروع فصل سرما و به دلیل مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، شکار هرگونه از پرندگان مهاجر و وحشی در خراسان جنوبی ممنوع است.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل گزارش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خراسان جنوبی و احتمال شیوع این بیماری از طریق پرندگان مهاجر و وحشی، هرگونه شکار پرنده ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از عموم مردم نیز خواست در صورت مشاهده پرندگان مهاجر و وحشی تلف شده از تماس با این پرندگان به جد خودداری کنند و بلافاصله مراتب را به صورت حضوری یا تلفنی به نزدیکترین واحد محیط زیست یا دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از این بیماری در استان گفت: حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بر مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های پرندگان کنترل و نظارت دقیق داشته است و انتظار دارد شکارچیان به هشدارهای داده شده در این خصوص توجه جدی کنند.

اکبری افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان وحشی به زیستگاه‌های آبی استان از جمله تالاب کجی نمکزار نهبندان، نیزار خور، سدها و حاشیه رودخانه‌ها، احتمال آلودگی و خطرات ناشی از بیماری آنفلوآنزا و جود دارد که بی‌تفاوتی شکارچیان به این موضوع ممکن است عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تمامی پرندگان حتی مرغ و خروس‌های محلی را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد که لازم است صاحبان مرغداری‌ها و اماکن دام و طیور نسبت به رعایت موارد بهداشتی محل نگهداری به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری توجه بهتر و بیشتری داشته و به هیچ وجه لاشه یا زائدات مرغ را در فضای باز رهاسازی نکنند زیرا موجب جلب پرندگان شکاری یا دانه‌خوار شده و احتمال انتقال آلودگی به اطراف واحد را افزایش می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی پرندگان است که پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی می‌توانند بدون اینکه مبتلا شوند ویروس را با خود جابه‌جا کنند و مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ، حساس به این بیماری هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی با داشتن رودخانه، سد، تالاب و پهنه‌های آبی هر سال به صورت موقت میزبان تعدادی از پرندگان مهاجر است بنابراین تمامی سدها و آبگیرهایی که احتمال وجود پرندگان مهاجر در آنها می‌رود مورد پایش مداوم قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده پرندگان تلف شده نیز بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی برای انجام اقدامات لازم، گزارش می‌شود.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۲ هفته قبل در سه واحد مرغداری تخمگذار شهرستان‌های بیرجند و خوسف گزارش شد و بنابر اعلام مسوولان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، سه کانون مثبت این بیماری معدوم‌سازی و مهار شد.

عملیات واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز با توجه به بروز این بیماری در خراسان جنوبی، به طور گسترده در مرغداری‌های تخمگذار استان آغاز شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار