صالحی:
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: می‌توانیم در هر ساعت بین ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم تولید کنیم، ماهانه ۸ الی ۹ کیلوگرم تولیدخواهیم داشت.
کد خبر: ۹۲۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 05 January 2021

نام گذاری سایت شهید شهریاری را به نام «راکتور تحقیقاتی شهید فخری زاده»

به گزارش تابناک سمنان علی اکبر صالحی رئیس سازمن انرژی اتمی صالحی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت فخری زاده در جمع خبرنگاران گفت: در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیاز‌های مالی قانون در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند، ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم، هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌شود.

صالحی تصریح کرد: ماهانه ۸ الی ۹ کیلوگرم توان تولید اورانیوم داریم تا به ۱۲۰ کیلوی تکلیف شده در قانون برسیم، ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و تصور  می‌کردند که نابود شده است در مدت ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما برای ۵ سال رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت داریم و این ۲۰ درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد، لذا فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی متوقف و کند نشده است.

صالحی افزود: در حال نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲n هستیم و دو آبشار نصب شده و در حال کار هستند، یعنی بیش از ۳۲۰ سانتریفیوژ IR۲n نصب شده و در حال نصب است،  طبق قانون باید ظرف دو سه ماه آینده ۱۰۰۰ دستگاه نصب کنیم که این اقدام زودتر هم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۶ هم تا یکسال آماده خواهد شد و رئیس جمهور هم دستور مقتضی برای تامین مالی این مهم را داده است، مطابق درخواست مجلس درست در محدوده‌های زمانی و حتی زودتر کار پیش می‌رود.

صالحی درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی حدود ۲۰ هزار نیرو با فعالیت‌های گسترده دارد، از ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر که در حال انجام است و بزرگترین صنعتی کشور است که ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد، در اکتشاف و استخراج فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و به طور متوسط تا سه چهار سال قبل چهار الی ۵ تن کیک زرد تولید می‌کردیم که به ۳۰ تن رسیده و امسال تا ۴۰ تن افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: این فعالیت‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شود و ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک و آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های زیادی شده است؛ در ساخت مرکز یون درمانی در البرز که بزرگترین و بی نظیرترین بیمارستان غرب آسیا خواهد بود، پیشرفت خوبی داشته ایم و فقط ۲۰۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و ساختمان آن با ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که شهریور مرحله اول آن بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های سازمان رو به گسترش است و این فعالیت‌ها مستلزم آن است که ما نیروی جوان جذب کنیم، همانطور که تعدادی از نیرو‌ها بازنشسته می‌شویم نیرو‌های جوان وارد می‌شود؛ سالانه چند صد نیروی جدید جذب می‌کنیم تا توازن برقرار باشد، نوید می‌دهم سازمان با قوت و قدرت در حال پیشرفت است و هیچ بخشی از سازمان راکد نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز مراسم چهلمین روز شهادت فخری زاده در سازمان انرژی اتمی با حضور مهمان‌های گرانقدر برگزار شد و طی این مراسم به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار نگین سایت هسته‌ای شهید شهریاری یعنی رآکتور تحقیقاتی تهران را به نام شهید فخری زاده نام گذاری کنیم.

صالحی افزود: شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌گیرند، نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت شده است، اما ما هم به پاس خدمات این عزیز بزرگوار بر خود لازم دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی به نام این شهید عزیز نامگذاری شود که هر وقت در این مرکز کاری انجام دهیم با نام ایشان روبه‌رو شویم و فراموش نکنیم که چه ایثار‌ها و چه از خودگذشتگی‌هایی شهدای ما انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر این خودگذشتگی‌ها و ایثار‌ها مثل شهیدان ما نبودند یقینا جمهوری اسلامی در این جایگاه عزتمند قرار نداشت، ما به پاس خدمات این بزرگان هر آنچه در توان داریم سعی می‌کنیم نامشان را ثبت و ابدی کنیم که کوچکترین کاری است که می‌توانستیم انجام دهیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار