رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان بوشهر :
تابناک-رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان بوشهر گفت: در سه ماه سوم سال جاری هفت میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار از بندرهای این استان به خارج کشور صادر شد.
کد خبر: ۹۲۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 04 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک، احمد رجایی اظهار داشت: در سه ماه سوم سال جاری هفت میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار از بندرهای این استان به خارج کشور صادر شد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان بوشهر افزود: این میزان صادرات از پایانه‌های استان بوشهر در مقایسه با سه ماه دوم امسال که پنج میلیون و ۹۱۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار بود افزون بر ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی اعلام کرد: در مجموع حجم صادرات این استان در ۹ ماه امسال ۱۸ میلیون و ۹۵۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار است.

رجایی ادامه داد: محصولات پتروشیمی بیشترین میزان صادرات استان بوشهر را با ۱۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۳ میلیون دلار به خود اختصاص داده است و ارزش سایر کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی صادر شده در این بازه زمانی بالغ‌بر ۱۶۱ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: بیشتر صادرات غیرنفتی استان بوشهر از پایانه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت‌گرفته است و پس از آن پایانه‌های بندر بوشهر، کنگان و دیر به ترتیب بیشترین میزان صادرات به کشورهای هدف را داشته‌اند.

رجایی عنوان کرد: بوتان و پروپان، متانول، پلی‌اتیلن، کود اوره کشاورزی، استایرن، میعانات گازی و سیمان به ترتیب بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بیشترین صادرات از این استان به مقصد کشور چین به ارزش دو میلیارد و ۹۲۰ دلار صورت‌گرفته است و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با ۴۹۳ میلیون دلار، ترکیه با ۱۷۳ میلیون دلار و سنگاپور، قطر، هند، افغانستان و برزیل قرار دارند.

وی در ارتباط با صادرات از پایانه صادراتی بندر دیر گفت: ۱۹۵ هزار تن از صادرات استان بوشهر از بندر دیر، به مقصد قطر صورت‌گرفته است که ارزش آن به ۵۶ میلیون دلار می‌رسد و بیشتر دربرگیرنده محصولات کشاورزی است.

رجایی اعلام کرد: حجم صادرات از بندر دیر به کشور قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۶ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: صادرات از مبادی گمرک‌های استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی یک درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیرساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد.

رجایی افزود: کمبود شدید کانتینرهای یخچالی یکی دیگر از مواردی است که کمبود آن در استان بوشهر به شدت احساس می‌شود و لازم است بخش خصوصی این استان با مساعدت بخش دولتی در این زمینه اقدامات لازم به عمل آورند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: بالا بودن هزینه حمل‌ونقل نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه صادرات این استان است که اعطای یارانه حمل به کالاهای صادراتی می‌تواند یکی از راهکارهای بهبود آن باشد.

وی یادآور شد: شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مرزی از سوی کشورهای هدف صادرات از دیگر مواردی است که در سال جاری سبب افت میزان صادرات شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار