زلزله به پیشواز زمستان آمد!
همزمان با شب یلدا، زمین مناطقی از تربت جام نصر آباد و صالح آباد خراسان رضوی لرزید  هرچند که بنابر اعلام گروه های ارزیاب هلال احمر این حادثه هیچ گونه تلفات جانی و خسارات جدی نداشت.
کد خبر: ۹۲۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 21 December 2020

به گزارش تابناک رضوی، عقربه های ساعت به روی عدد 22:15 دقیقه یکشنبه ۳۰ آذرماه ١٣٩٩ که رسید درست وسط آواز " آخ تو شب یلدای منی! " خواننده، لرزش زمین در مناطقی از خراسان رضوی باعث لرزش برخی شیشه ها و دیواره منازل این منطقه و به خصوص خانه های کاهگلی و فرسوده روستایی شد.

 

هنوز جای ترک‌خوردگی دیواره برخی منازل این منطقه از زلزله سه سال پیش باقی‌ست زمانی که در ١۶ فروردین ٩۶ زمین لرزه ای به بزرگی 6/1 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین و به مرکزیت سفید سنگ فریمان به وقوع پیوست که امتداد آن گسل، مناطق روستایی بسیاری از تربت جام و صالح آباد را نیز لرزاند و ٢ کشته و ١٧ مصدوم درپی داشت.

 

خودروی امدادی(پیکاب) جمعیت هلال احمر تربت جام حدود یکربع بعد از زلزله با چهار نیروی ارزیاب امدادی در ساعت 22:30 راهی مناطق زلزله زده می شود؛ مقصد نخست روستای صالح آباد است؛ رادیو جوان ویژه برنامه یلدانه دارد: " امشبو تا صبح بشینیم/روزگارو قشنگتر ببینیم ..."

 

سروش شیدایی، مسئول این گروه ارزیاب از امداد و نجات هلال احمر تربت جام است.

به گفته او جمعیت روستای جهان آباد دارای ۲۵ خانوار شامل ۷۵ نفر ساکن در این روستا می باشد.

گروه ارزیاب امداد و نجات حدود یکساعت پس از زلزله، آژیرکشان و با چراغهای گردانی که رنگهای سرخ زرد و بنفش را بر روی جاده می پاشد، به روستا می رسد.

بخاری ماشین روشن است و از اگزوز ماشین بخار بیرون میزند ... 

از دور روستا نمایان می شود جهان آباد از توابع بخش مرکزی تربت جام است که انگار شب یلدایی حریمش را به آتش کشیده اند!

شعله خروارهایی که اهالی برای گرم شدن دور آن جمع شده اند هر بیست تا سی متری روستا را احاطه کرده است.

انگار ننه سرما سایه سردش را روی چادر یلدای این منطقه کشیده و مردم زلزله زده از کودک و زن و کهنسال پتوپیچیده در اجتماعات هفت، هشت نفره و گاهی تا چهارده پانزده نفره دور آتش جمع شده اند...

 

رادیو " من و عشقم شب یلدا ؛ گرم عشقیم توی سرما ..."

 

به محض ترمز خودروی امدادی هلال احمر چند کودک دوان دوان به استقبال می آیند و سپس والدین و بقیه اهالی که انگار چراغهای ماشین نور امید مضاعفی در دلشان روشن کرده است.

گروه ارزیاب به محض رسیدن، حال و احوال اهالی را جویا می شوند؛ ملالی نیست جز اضطراب و ترس ناشی از زلزله که طبیعی و فراگیر است!

اطمینان از سلامت ساکنان روستا باعث می شود پیش از بازدید از منازل و ابنیه، امدادگران ترجیح می دهند، همانجا و برای آرام‌تر شدن مردم، سرپایی چند نکته آموزشی را درباره پناهگیری و ایمنی اولیه در هنگام زلزله توضیح بدهند و سپس سراغ سرکشی خانه ها و اماکن نگهداری از دام و طیور اهالی بروند.

بازدید در حال اتمام است که نماینده روستا و نمایندگان نیروی انتظامی هم به جمع می پیوندند و گزارش وضعیت به صورت خلاصه همانجا، صورتجلسه می شود!

 

یکی از امدادگران که انگار خیالش از سلامت مردم آسوده شده، نماهنگهای تبریک یلدا را روی گوشیش باز می کند:

" یلدا شده باز دوباره، دل واسه خنده هات بی قراره، امشب تا صبح بشینیم، روزگارو قشنگ‌تر ببینیم... غم ها رو امشب رها کن آرزوهاتو با من صدا کن"

 

این بار انگار نگرانی اهالی از رفتن نیروهای امدادی است چه آنان را ناجی خودشان می پندارند و ... با هماهنگی نیروهای امدادی با کشیک مرکز، مقرر می شود این گروه، به احترام اهالی و برای آرامش و ایمنی بیشتر آنان، شب یلدا را تا صبح همانجا به صبح برسانند و چه شادند مردم از این همراهی و همدلی پای پیتها (قوطیهای بزرگ خالی شده روغن نباتی!) که حالا انگار مهیای بساط چارشنبه سوری شده است!

 

" توی این شب یلدا / غمهات واسه فردا ؛ بیا و اخمو نباش جون همه مردا ..."

 

معاون امداد و نجات خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بلافاصله پس از بروز زلزله چهار و دو دهم ریشتری شب گذشته که در عمق ۱۵ کیلومتری زمین و در ۱۲۸ کیلومتری مشهد به وقوع پیوست، مرکز هماهنگی و کنترل عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گروه‌های ارزیاب امدادی تربت جام را به مناطق زلزله‌زده اعزام کرد.

غلامرضا صیادی با اشاره به این که این زلزله در شهرستان های تایباد، صالح آباد و باخرز نیز احساس شده است، افزود: باتوجه به اینکه زلزله در شعاع گسل سفید سنگ و نصرآباد اتفاق افتاده و در این منطقه ۷۶ روستا دارد با پیگیری و استعلام رییس و مسئول امداد ونجات شهرستان تربت جام با دهیاران و فراخوان و تلاش تیم‌های امدادی خوشبختانه زلزله خسارات جانی و مالی نداشته است.

 

 " آهای خانم یلدا! خوش آمدی بفرما! تو برف و سوز و سرما؛ چه گرم و پرتبی! رسیدی آروم آروم؛ بزن انار و بادوم ... "

 

⭕ همچنین فرماندار شهرستان تربت جام نیز با بیان اینکه کمیته بحران این شهرستان بلافاصله بعد از حادثه تشکیل و به بررسی خسارات زلزله پرداخت که تلفاتی نداشته است 

اما درعین حال درشهرهای صالح آباد و تربت جام ورزشگاهها و اماکن اسکان اضطراری دیشب تا به صبح در حالت آماده باش و آماده میزبانی از مردم در صورت نیاز احتمالی و وقوع شرایط اضطراری بود

مرتضی حمیدی که ریاست ستاد بحران این شهرستان را نیز عهده‌دار است، افزود: براساس هماهنگی صورت گرفته با پایگاه های امدادی جمعیت هلال احمر و همچنین پاسگاه های نیروی انتظامی و دهیاران در منطقه تا این لحظه هیچگونه گزارشی از خسارت های احتمالی اعلام نشده است.

 

 

" تو مثل بارونی، تو دل مهمونی/ تو شب یلدا که نمیشه فردا ... "

 

از سوی دیگر رییس جمعیت هلال احمر تربت جام نیز گفت: از روستاهای آسیب پذیر در مناطق لرزه خیز استعلام به عمل آمده، در شهرستان صالح‌آباد و بخش مرکزی و نصر آباد مشکلی ایجاد نشده و فقط احساس و ترس ناشی از زلزله بوده است.

 

سعید شیری افزود: یک گزارش از روستای جهان آباد داشتیم که پس از بررسی صحت و سقم موضوع خوشبختانه مسئله و مشکل خاص و تخریب جدی جدیدی مشاهده نشد.

 

گوشی رفیقمان به آخرین رمق های شارژش رسیده است: " یلدا، یلدا شب بلنده، گیسوت رو دوباره وا کن / چنان نماند و چنین نخواهد ماند! "

 

نویسنده: حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار