رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند امیر سیاری: پادگان‌ها امن‌ترین مراکز مقابله با کرونا هستند / اعطای نشان فداکاری به چهار تن از فرماندهان شهید ارتش / حذف قسمت توهین بهاره رهنما به مردم لر در «شام ایرانی» از پلتفرم‌ها و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱ 07 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حذف قسمت توهین بهاره رهنما به مردم لر در «شام ایرانی» از پلتفرم‌ها


پیرو انتشار قسمت جدید سریال «شام ایرانی» در رسانه‌های صوت و تصویر که در آن به یکی از اقوام اصیل ایرانی توهین شده بود، ساترا به محض دریافت گزارش مردمی از سوی کاربران نسبت به بررسی مورد مذکور اقدام کرد. با بررسی صورت‌گرفته، مشخص شد مورد ذکر شده در تضاد آشکار با فصل «احترام به فرهنگ و اقوام کشور» در ضوابط محتوایی است. به همین جهت با دستور ساترا، این بخش از همه رسانه‌های رسمی منتشرکننده حذف شد./ایلنا

ضرغامی: برای انتخابات ۱۴۰۰ خودم را آماده کرده‌ام


ضرغامی: دولت بعد، دولت ۱۴۰۰، باید دولتی باشد که یکی از اهداف و شعارهایش جوانی بدنه  دولت باشد. ما تعداد زیادی پست مهم در کشور داریم غیر اینکه خود کابینه خیلی مهم است. دولت آینده باید بیاید که زمینه انتقال قدرت را به جوانان فراهم کند.وی ادامه داد: تصورم این است  که سال ۱۴۰۰، سال پایان رفتار‌های قیم‌مآبانه و پایان عمر پدرخوانده‌ها است. در سال ۱۴۰۰ بچه‌های انقلابی برای دولت به صحنه می‌آیند و فکر می‌کنم که دیگر رفتارهای قیم‌مآبانه فرصت بازیگری پیدا نمی‌کنند. عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: من فکر می‌کنم در انتخابات دو مینی‌بوس نامزد داریم. در رابطه با بنده هم، من خودم را آماده کردم و هر وقت شرایط اقتضا کند وارد کار خواهم شد. این‌که در مقطع ثبت‌نام چه اتفاقی خواهد افتاد معلوم نیست و اگر بنده احساس وظیفه بکنم وارد خواهم شد و آمادگی آن را دارم.

توصیف رئیس کمیسیون امنیت ملی از مصوبه ضد برجامی مجلس


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس مجلس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات ایران را در اختیار دشمن قرار می‌دهد و در مراحل مختلف امانت داری را رعایت نمی‌کند. مجتبی ذوالنوری در واکنش به افشای گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت: مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم، چشم اسفندیار آنها را کور کرد و به نوعی دست دشمن برای اقدامات جاسوسانه را بست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بازرسان آژانس بعضاً جاسوسان غرب هستند که در پوشش نماینده آژانس بین‌الملل انرژی اتمی، اطلاعات محرمانه ایران را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی دشمن قرار می‌دهند یا در مقاطعی شاهد بودیم اطلاعات ما بر خلاف قوانین بین‌المللی رسانه‌ای می‌شد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر آژانس در جریان بازرسی‌های خود از تاسیسات هسته‌ای، اطلاعاتی به دست می‌آورد، قرار نیست آنها را عمومی کند بلکه این نهاد بین‌المللی باید امانت دار باشد.

تکذیب خبر برگزاری جلسه فوری هیات رئیسه مجلس خبرگان


شبکه خبر اعلام کرد: امروز تصویری ساختگی از زیرنویس شبکه خبر با موضوع جلسه مجلس خبرگان رهبری در شبکه های اجتماعی فضای مجازی دست به دست می شود. این تصویر جعلی است و خبر آن تکذیب می شود.

انتقاد جمهوری اسلامی از بودجه نهادهای دینی


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، برای شورای عالی حوزه علمیه قم، چند مؤسسه حوزوی، چند مؤسسه تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و چند مجمع بین‌المللی بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است. با اختصاص دادن بودجه‌های دولتی به مراکز دینی، فرهنگ کشور را از مردمی بودن به سوی وابستگی سوق می‌دهید و این وابستگی‌ها بزرگ‌ترین ضربه را به فرهنگ وارد می‌کند. در حوزه علمیه، نهادهایی مانند شورای عالی و تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی با نام‌ها و عناوین مختلف، از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و همین وابستگی موجب فاصله گرفتن آنها از مردم شده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی از مؤسساتی است که ردیف بودجه دارد و حیاتش به آن وابسته است. هم تبلیغات، هم تحقیقات و هم تحصیلات دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پول مردم انجام می‌شدند و خروجی حوزه‌های علمیه نیز بسیار مثبت و کارآمد و مؤثر بود. امروز که این دستگاه‌ها از پستان دولت ارتزاق می‌کنند، نه از آن خروجی سابق خبری هست و نه ارتباط مستحکمی با مردم دارند. این، ظلم بزرگی به حوزه علمیه و فرهنگی دینی است. مهم‌تر اینکه در اصل لزوم ادامه کار بعضی از این دستگاه‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی تردیدهای اساسی وجود دارد. منظور این نیست که یکسره و بطور مطلق به بودجه مؤسسات دینی با نگاه منفی بنگریم و آنها را قطع کنیم. استثناهایی از قبیل مؤسسات آموزشی و مجامعی همچون مجمع‌التقریب وجود دارند که استفاده آنها از بودجه دولتی امری طبیعی است. بقیه را باید به دامن مردم برگردانیم و مطمئن باشیم که مردم برای تأمین بودجه نهادهای دینی آمادگی کامل دارند؛ ضمن اینکه مردمی بودن بودجه‌های نهادهای دینی آنها را از آفات وابسته به دولت بودن حفظ می‌کند و راه را بر بسیاری از خطرها و تهدیدها می‌بندد. اعداد و ارقام مهم نیستند، اصل وابستگی خطرناک است.

آشتی قطر و عربستان نزدیک است؟

با سفر جرد کوشنر، مشاور رییس جمهور آمریکا به منطقه و میانجی گری مقامات کویت به نظر می رسد از سطح تنش در روابط عربستان و قطر کاسته شده و نشانه هایی از نزدیک بودن پایان بحران محاصره قطر به چشم می خورد. گزارشی در این باره را با ترجمه آخرین خبر تماشا کنید.

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب: انتخابات یک سال به تعویق بیفتد یا...

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر امکان تعویق برگزاری انتخابات ۱۴۰۰وجود ندارد، این انتخابات الکترونیکی برگزار شود.علی محمد نمازی در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به فراخوان وزارت کشور برای بررسی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط همه گیری بیماری کرونا، اظهار کرد: انتخابات در کشور ما در یک روز و با حضور فیزیکی رای دهندگان برگزار می شود اما در شرایط بیماری کرونا دیگر امکان برگزاری چنین انتخابات فراهم نیست. وی ادامه داد: از سویی وقت و تجربه برای برگزاری انتخابات به شیوه پیشرفته مثل انتخابات آمریکا هم فراهم نیست. زمان برای فراهم کردن زیرساخت های چنین انتخابات و آموزش مجریان آن محدود است و امکان برگزاری انتخابات پستی یا اینکه برگه رای از قبل در اختیار رای دهندگان قرار گیرد و در روز رای گیری افراد فقط رای خود را در صندوق بیندازند، وجود ندارد. این فعال سیاسی با بیان اینکه در گذشته بارها گفته شده بود که باید انتخابات الکترونیکی برگزار شود، به‌ این مساله توجه نشد، خاطرنشان کرد: جدا از اخذ رای، شمارش آرا به شیوه فعلی نیز در شرایط کرونا امکان پذیر نیست، زیرا فاصله لازم میان افراد رعایت نمی شود. اگر افراد هم در زمان شمارش آرا، از هم فاصله داشته باشند، ممکن است صحت شمارش آرا قابل اعتماد نباشد.نمازی ادامه داد: به نظر می رسد بهتر است در این شرایط انتخابات یک سال به تعویق بیفتد تا شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود؛ اما اگر این امکان وجود ندارد، اخذ در رای در حوزه های بالای دویست هزار نفر در دور روز برگزار شده و شمارش آرا هم الکترونیکی شود تا افراد نقشی در شمارش آرا نداشته باشند. محل های بزرگ تری هم برای شعب اخذ رای در نظر گرفته شود.

پاسخی به شایعات درباره سلامتی رهبر انقلاب

مهدی فضائلی در واکنش به شایعات بی‌اساس ضد انقلاب نوشت: به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان، حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول هستند.مهدی فضائلی، معاون موسسه فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی به شایعات بی اساس برخی رسانه‌های خارجی درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب واکنش نشان داد. فضائلی در یادداشتی توییتری نوشت: «به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان، حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول هستند».

واکنش ایران به درز اطلاعات محرمانه آژانس

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص مسئولیت آژانس در حفظ محرمانگی متاسفانه این دفعه اولی نیست که اسناد به رسانه ها درز پیدا می کند، ما قبلا هم مسئولیت های آژانس را به آنها متذکر شدیم و متاسفیم برخی جریان های درون آژانس به دنبال به هم زدن مسیر فنی هستند که ایران و آژانس شروع کردند.

اعطای نشان فداکاری به چهار تن از فرماندهان شهید ارتش

با تصویب شورای عالی نشان ها در ارتش نشان فداکاری به چهار تن از فرماندهان شهید ارتش تعلق گرفت. به گزارش روابط عمومی ارتش، برابر تصویب «شورای عالی نشان ها» در ارتش، به پاس فرماندهی و مدیریت جهادی شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه ها و برهه های سرنوشت ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات های مختلف دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهیدان سپهبد سید محمدولی قرنی، سپهبد علی صیاد شیرازی، سرلشکر منصور ستاری و سرلشکر سیدموسی نامجوی، مردان بی ادعایی که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند و در این راه خون پاک خود را تقدیم اسلام و میهن اسلامی کردند تعلق گرفت.

استقبال موتلفه از محوریت جامعه روحانیت در انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: جامعه روحانیت می‌تواند محور وحدت اصولگریان باشد، لذا هر اقدامی تحت هر عنوانی در جهت تضعیف این وحدت آسیب‌زاست و موجب تجری دشمنان اسلام و جریانات مساله‌دار خواهد شد و از همگان دعوت می‌کنیم در محور وحدت و تجمع همه نیروها اقدام کنند. به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان در اعلام مواضع هفتگی این حزب، با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات سال آینده اعتقاد به وحدت همه نیروهای ارزش‌گرا دارد، زیرا شرایط جهانی، بحران همه‌جانبه آمریکا و کشورهای سه‌گانه اروپایی، مشکلات اقتصادی و سیاسی منطقه، مشکلات کرونایی، گام دوم انقلاب اسلامی و ضرورت حل مشکلات مردم ایجاب می‌کند که همه نیروها با هم در وحدت و همراهی و یاری‌دهی به یکدیگر قرار گیرند.

ارسال بزرگترین ناوگان نفتی ایران به ونزوئلا

بزرگترین ناوگان نفتی ایران در حال حرکت به سمت ونزوئلاست. به گزارش الجزیره، ایران در حال ارسال بزرگترین ناوگان نفتی خود به ونزوئلاست. این ناوگان برای کمک به ونزوئلا برای جبران کمبود نفت در این کشور به ونزوئلا ارسال می‌شود.این ناوگان شامل ده شناور است.

احتمال نقش منافقین در ترور شهید فخری زاده

یک عضو جدا شده از گروهک منافقین ضمن اشاره به ترور شهید فخری زاده گفت: احتمال دارد که حادثه تروریستی «شهید فخری زاده» با مشارکت گروهک منافقین صورت گرفته باشد. ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری گازتا ایمپکت نوشت: «یعقوب معراجی» از اعضای جدا شده گروهک منافقین که اخیراً گزارش فساد مالی آن گروهک را به پلیس فرانسه ارائه داده است، با «اولسی جزاخی» در خصوص احتمال مشارکت و نقش گروهک منافقین در آخرین حمله تروریستی صورت گرفته در ایران که متعاقب آن یک مقام مسئول ایرانی ترور شد، به گفت‌وگو پرداخت.

پاسخ رئیسی درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری

محمدپور، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی روایتی از جلسه روز گذشته دانشجویان با رئیس قوه قضائیه را بازگو می‌کند. وی به پاسخ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به حضور احتمالی اش در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نیز اشاره می‌کند: از ایشان خواستیم درمورد احتمال حضورشان در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح دهند که با قدرت گفتند: من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم.

امیر سیاری: پادگان‌ها امن‌ترین مراکز مقابله با کرونا هستند

امیر دریادار سیاری گفت: شعار ما در ارتش این است که اگر سلامتی نیرو تامین شود، توان دفاعی کاسته نخواهد شد، لذا با رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا امروز پادگان‌ها و مراکز آموزشی ما با کمترین میزان آسیب و ابتلا مواجه بودند. وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های منسجمی که انجام شد در ایام مواجهه با شیوع ویروس کرونا تعطیلی در سطح پادگان‌ها نداشتیم و نیروهایمان را آموزش دادیم و از نیروهای آموزش دیده در مناطق مختلف جهت تامین امنیت استفاده کردیم.

پاسخ تند رسول جعفریان به ادعاهای سعید جلیلی

رسول جعفریان، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران به اظهارات اخیر سعید جلیلی پاسخ داد. رسول جعفریان، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات اخیر سعید جلیلی نوشت: جلیلی: «سال ۹۲ به پشت خیمه دشمن رسیده بودیم، گفتند خزانه خالی است». اولا دست از سر تاریخ بردارید. ثانیا اصلا با این همه تحریم ناشی از مذاکره عجیب شما، وقتی خزانه خالی است، آن طرف خیمه هم برسید، بی مایه، فطیر است. باید سلاح و پول و مردم باشند تا بشود کاری کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار