موج سوم شیوع ویروس کرونا شرایط اغلب مناطق کشور را در وضعیت بحرانی سلامت قرار داده و بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت همچنان با وجود کاهشی شدن آمارها، روزانه شماری از هموطنان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند .
کد خبر: ۹۲۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 06 December 2020

با اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا و محدودیت ها در سطح کشور اما به نظر می رسد که با همزمانی شیوع آنفلوآنزا با موج سوم کرونا در فصل زمستان روزهای دشوارتری پیش رو باشد و همه باید خودمراقبتی را در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی با محوریت قرار دادن پروتکل‌های بهداشتی جدی بگیرند.

اجرای محدودیت ها از طرف مسئولان و جدی گرفتن آن ها از طرف مردم نشان داد که کنترل و ریشه کنی کرونا امری دوسویه است و بدون همراهی مردم این امر میسر نمی شود، اگر چه سطح برخی محدودیت های کرونایی این هفته در برخی استان ها کاهش یافته اما تغییر رنگ شهرها ممکن است به وضعیت قبل برگردد.

به گفته مسوولان، قید زمان برای پایان طرح محدودیت‌های هوشمند فعلا مطرح نیست و در حقیقت زمانی این طرح پایان می یابد که وضعیت شهرها از قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و از زرد به سفید تبدیل شود.

در این طرح شهرها به سه دسته قرمز ، نارنجی و زرد تقسیم می شوند . در حقیقت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اگر چهار بستری وجود داشته باشد شهر در دسته زرد، شش نفر در دسته نارنجی و ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بستری، شهر در دسته قرمز قرار دارد و تا زمانی که این وضعیت ادامه پیدا کند محدودیت های اعلامی متناسب وضعیت هر شهر اعمال خواهد شد، لذا بارها از سوی مسوولان ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید شده که اجرای این طرح زمان ندارد.

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، آمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان روز شنبه ۱۵ آبان به ۹۴۴ نفر رسیده که ۱۱ درصد بیشتر از زمان آغاز محدودیت‌های جامع کرونایی است.

در حال حاضر شهرستان های ساری ، آمل ، محمود آباد ، نور و گلوگاه در میان ۲۲ شهرستان مازندران دارای وضعیت قرمز و بقیه نارنجی هستند. البته در مدت ۲ هفته اجرای محدودیت های جامع شهرستان بهشهر که دارای وضعیت قرمز بود به نارنجی تغییر وضعیت داد.

بررسی آماری روند افزایشی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مازندران نشان می دهد که طی ۲ هفته اجرای طرح محدودیت های جامع حدود ۲۰۰ بیمار به تعداد بستری ها اضافه شده است. آمار بیماران کرونایی بستری در روز ۳۰ آبان در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۷۵۱ نفر بود .

از قم نیز گزارش شده است که با گذشت نخستین روز از کاهش محدودیت های کرونایی و فعال شدن بسیاری از اصناف درقم ، سطح هشدارها برای جدی گرفتن خطر این ویروس منحوس همچنان در بالاترین حد ممکن است.

در همین حال مسئولان استان تاکید دارند که تغییر وضعیت کرونایی قم از قرمز به‌نارنجی به معنی کم رنگ شدن عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست و مردم و دستگاههای اجرایی باید همچنان پروتکل‌ها را جدی بگیرند و حساسیت‌ها به هشدارهای بهداشتی کاهش پیدا نکند.

بنا به گفته مسئولان بهداشتی آذربایجان شرقی نیز از زمان اجرای محدودیت های ۲ هفته ای آذر و قبل از آن نیز، تمام شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شده و اکثر شهرها هم اکنون نارنجی و برخی نیز زرد هستند، اما تاکنون هیچ شهری سفید نشده است که همین امر ضرورت تنویر افکار عمومی به منظور پرهیز آنان از عادی انگاری شرایط را دوچندان می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه با اعمال محدودیت ها در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، هم اکنون ۵ شهرستان استان در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند، گفت: روند بستری بیماران در بیمارستان های استان سیر نزولی به خود گرفته و هم اکنون حدود یکهزار و ۱۷۰ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

محدودیت‌های دوهفته‌ اول آذر ماه در استان تهران نیز موجب بهبود وضعیت کرونایی استان و تغییر آن از قرمز به نارنجی شد که اکنون اصناف پایتخت نگاهی توام با نگرانی نسبت به رفتار مردم در هفته جاری دارند؛ به ویژه آنکه «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از شکننده‌بودن شرایط نارنجی خبر داده است.

اصناف تهران پس از تعطیلی هفته‌های اخیر از مردم انتظار دارند پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا در هفته‌های آینده دوباره سطح هشدار تهران به وضعیت قرمز باز نگردد.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می‌گویند که تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا در خراسان رضوی اکنون به چهار شهرستان مشهد، قوچان، خلیل آباد و سبزوار کاهش یافته و ۲۸ شهرستان این استان در وضعیت های نارجی و زرد قرار دارند.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: با اجرای محدودیت ها تعداد بستری‌های روزانه بر اثر کرونا در استان خراسان رضوی ۵۰ درصد کاهش یافته و از حدود ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ نفر رسیده است.

دکتر شاپور بدیعی افزود : تعداد کلی بیماران کرونایی بستری‌ شده در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی نیز با کاهش ۳۰ درصدی همراه بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز اعلام کرد که در ادامه وضعیت قرمز شیوع کرونا و با وجود کاهش جان‌باختگان کرونا به هفت نفر طی شبانه‌روز گذشته، شمار بستری‌شدگان مبتلا به کووید.۱۹ در این استان، به ۹۱ نفر افزایش یافت.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، گرمی، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی قرارگاه حافظان سلامت محله‌ها در اصفهان نیز از غربالگری یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت این استان در ۱۵ روز اجرای طرح حافظان سلامت محله‌ها خبر داد و گفت: ۲۲ هزار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در میان آنها شناسایی شدند.

طرح "حافظان سلامت محله‌ها" در اصفهان از هفته نخست آذر امسال با همکاری سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) و با هدف غربالگری و شناسایی زود هنگام مبتلایان به کووید ۱۹ آغاز شده است.

رییس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه امروز با تاکید بر ادامه مراقبت‌ها و حساسیت‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌ها گفت: محدودیت تردد شبانه و عدم ورود خودرو به شهرها کماکان در استان ادامه خواهد داشت.

براساس آخرین آمار وضعیت شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، صحنه، قصرشیرین، کنگاور و گیلانغرب نارنجی است و علاوه بر دالاهو، ثلاث باباجانی با خروج از وضعیت نارنجی در وضعیت زرد قرار گرفته و در مقابل شهرستان سنقروکلیایی کماکان قرمز رنگ می باشد .

مسوولان استان زنجان نیز همکاری مردم و اصناف را مطلوب و قابل تامل دانستند اما گفتند که اگر کوچک‌ترین تعللی در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، به وضعیت قبل باز خواهیم گشت.

مدیرکل فرودگاه گیلان هم با بیان اینکه امانه فروش بلیت به سامانه مرکز بهداشت متصل شده است گفت که مبتلایان به کرونا تنها با ارائه مدارک صحت و گذراندن پروسه بیماری می توانند از پروازهای فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بهره مند شوند؛ این استان از معدود استان هایی است که سیر شیوع کرونا در آن در هفته های اخیر صعودی گزارش شده است.

از شهرستان دزفول در استان خوزستان نیز خبر رسیده که آمار مبتلایان به کرونا و افراد بستری در بیمارستان بزرگ دزفول در روزهای اخیر کاهش یافته است؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفته در روزهای اخیر روند ورود افراد به بیمارستان بزرگ دزفول، آمار بستری‌ها و آمار مبتلایان به کرونا در دزفول با شیب ملایم رو به کاهش است.

اما با وجود محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته ، جان ۲۹۴ تن از هموطنان را گرفت و شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت : در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۶ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۳۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس مرکز حراست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این رابطه گفت: کنترل محله محور کرونا با عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در حال اجرا است و پیش‌بینی می شود با تداوم آن، مرگ و میر ناشی از ویروس تا ماه آینده ۱۰ درصد کاهش یابد.

نامدار عبداللهیان در بررسی روند طرح اجرای شهید سلیمانی در نورآباد لرستان افزود: این طرح با همکاری بسیج مستضعفان، وزارت کشور و هلال احمر با هدف قطع زنجیره کرونا اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: راهبردها و اهداف طرح کامل مشخش شده است و پیش بینی می شود میزان بستری بیماران کرونایی را در ماه آینده تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار