آمارها کاهش فوتی‌ها و بستری‌های مربوط به کرونا در طول ۲ هفته اجرای طرح محدودیت‌ها، در کرمانشاه را نشان می‌دهد به طوریکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی آمار مبتلایان در طول ۲۴ ساعت در استان به زیر ۱۰۰ نفر رسیده در حالیکه این آمار تا ۲۰۰ نفر هم افزایش یافته بود.
کد خبر: ۹۲۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 05 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، مسوولان استان کرمانشاه به استناد آمار و ارقام اجرای طرح محدودیت های ۲ هفته ای در استان را موفقیت آمیز می‌دانند و معتقدند این محدودیت ها به کاهش چرخه انتقال ویروس کمک کرده و آمار بستری‌ها و فوتی ها را نیز کاهش داده است.

نکته دیگر در این ارتباط خروج بسیاری از شهرستان های استان از وضعیت قرمز و ورود به وضعیت نارنجی است که محدودیت های ۲ هفته در این تبدیل وضعیت موثر بوده است.

اما کارشناسان سلامت و مسوولان استانی از ۲ هفته پایانی آذر ماه واهمه دارند؛ در پیش بودن مراسم شب یلدا، دورهمی ها و شب نشینی ها و خریدهای مردم برای این شب منجر به شکل گیری انواع تجمعات و افزایش شمار ترددها در سطح شهر می شود و محافل خانوادگی را گرم می‌کند.

تاکید بر محدودیت های ترددی شبانه یکی از دستور کارهای مسوولانی برای جلوگیری از شکل گیری محفل های خانوادگی و شب‌نشینی‌ها است و درصدد هستند که با تمدید این محدودیت های ترددی مانع از تجمع مردم شوند.

اجرای طرح هایی که مانع از حضور مردم در خیابان و شکل گیری هرگونه تجمع و ترددی در جامعه مورد تاکید متخصصان حوزه سلامت برای حذف چرخه انتقال ویروس و خروج از وضعیت فعلی است و کارشناسان این حوزه معتقدند که تنها راهکار مقابله با کرونا حذف چرخه انتقال است که نیازمند مشارکت همگانی است.

محدودیت‌ها در کرمانشاه همچنان ادامه دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با تاکید بر ادامه مراقبت‌ها و حساسیت‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌ها گفت: محدودیت تردد شبانه و عدم ورود خودرو به شهرها کماکان در استان ادامه خواهد داشت.

«حسین خوش اقبال» با تقدیر از همراهی و همکاری بازاریان و مردم استان در اجرای طرح محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها افزود: نتیجه رعایت‌ها و همراهی‌ها موجب شد تا شهرستان‌های استان از وضعیت قرمز خارج شوند هر چند که «سنقر و کلیایی» کماکان در وضعیت قرمز قرار دارد.

رییس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه در ادامه گفت: براساس آخرین آمار وضعیت شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، صحنه، قصرشیرین، کنگاور و گیلانغرب نارنجی است.

به گفته خوش اقبال، در همین حال علاوه بر دالاهو، ثلاث باباجانی با خروج از وضعیت نارنجی در وضعیت زرد قرار گرفته و در مقابل شهرستان سنقر و کلیایی کماکان قرمز رنگ است.

معاون استاندار کرمانشاه افزود: بر این اساس از امروز شنبه ۱۵ آذر، محدودیت ها و ممنوعیت تردد خودروها در ورودی و خروجی شهرها ادامه خواهد داشت و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ شب تا چهار صبح در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی کماکان برقرار خواهد بود.
وی در خصوص چگونگی فعالیت مشاغل از صبح شنبه ۱۵ آذر ماه نیز گفت: در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی مشاغل گروه‌های یک و ۲ اجازه فعالیت خواهند داشت و گروه‌های ۳ و ۴ همچنان تعطیل خواهند بود و در شهرستان‌های زرد نیز تنها گروه ۴ تعطیل است.

خوش اقبال در خصوص وضعیت کارکنان ادارات استان نیز گفت: در شهرستانهای با وضعیت نارنجی، کارکنان ادارات ضروری با تشخیص مقام بالاتر تا یک سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضروری تا یک دوم کارکنان فعالیت می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به شکنندگی شرایط شهرستان ها و در پیش بودن سرما احتمال بازگشت به شرایط سابق و قرمز شدن وضعیت استان همچنان وجود دارد لذا از تمام هم استانی‌ها استدعا داریم همچنان با نهایت حساسیت، رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند و با محدودیت ها و ممنوعیت‌ها همراهی کنند.

شب‌نشینی‌ها مهمترین عامل انتقال ویروس در موج سوم

یک متخصص بیماری بیماری های عفونی در کرمانشاه نیز معتقد است که اعمال محدودیت و ممنوعیت‌ها در استان موثر و مفید بوده و باید تاکید بر ممنوعیت ترددهای شبانه باید همچنان ادامه یابد تا بتوانیم به اهداف مورد نظر در ارتباط با سیاست های مدیریت مقابله با کرونا برسیم.

دکتر «سیاوش وزیری» که رییس بیمارستان گلستان مختص به بیماران کرونایی در شهر کرمانشاه است، نسبت به برگزاری محافل شبانه، دورهمی‌ها و جشن‌های خانوادگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در سرایت ویروس کرونا هشدار می‌دهد و می‌گوید: باتوجه به اینکه در پایان آذرماه شب یلدا داریم مردم از اکنون به منظور خرید برای آن شب در بازار حضور پیدا می‌کنند و این موضوع منجر به افزایش ترددها و تجمعات در خیابان‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: در موج سوم انتقال اجتماعی بسیار کم شده و بیشترین میزان ابتلا و سرایت به واسطه انتقال ویروس در درون خانواده هست و انتشار داخل خانوادگی وجود دارد که در این ارتباط توصیه می‌شود از گردهمایی‌های کوچک جدا خودداری شود و توصیه می‌شود مردم اکیداً از شب‌نشینی‌ها و معاشرت‌ها خودداری و پرهیز کنند تا شاهد کمتر شدن موارد بیماری باشیم.

سرایت ویروس از یک مبتلا به هفت نفر

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: بررسی‌ها در کشور نشان می‌دهد که یک فرد دارای بیماری کووید ۱۹ (پی سی آر مثبت) به طور متوسط در دوره کوتاه سه تا پنج روز هفت نفر را مبتلا کند و به همین دلیل جلوگیری از گردهمایی‌های کوچک و خانوادگی قویاً در این مرحله باید پیگیری شود و به طور قطع می تواند فرآیند انتقال ویروس را کنترل کند.

وزیری افزود: اگر چه زنجیره انتقال ویروس به طور کامل قطع نمی شود اما یک فرد با پی سی آر مثبت می تواند هفت نفر را مبتلا کند وقتی به شدت و با نظارت قرنطینه شود از آلودگی‌های ثانویه می توانیم جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: در بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های مطالعاتی همه‌گیری‌شناسی مشخص شده که به طور متوسط بیماران کووید ۱۹ کمتر از ۵۰ درصد شرایط قرنطینه را رعایت می‌کنند و در سطح شهرها و استان‌ها تردد دارند و حجم بالایی از آلودگی را به صورت ثانویه انتقال می دهند لذا بر قرنطینه خانگی و ایزوله شدن بیماران پی سی آر مثبت تاکید می‌شود و درخواست داریم ترددهای شبانه نیز محدود شود.

رییس بیمارستان گلستان کرمانشاه در ادامه گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته همنشینی‌ها و معاشرت‌های خانوادگی در ۲ هفته آخر آذر ماه می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا شود که جداً باید از این موضوع جلوگیری شود و رسانه‌ها نیز نسبت به آگاهی‌بخشی این موضوع به آحاد مردم کوشا باشند.

وی اظهار امیدواری کرد با کنترل این موج شاهد طغیان دیگری در آینده نباشیم و با آمدن واکسن امید در مردم نیز بیشتر شود و البته از همه اقشار خواستاریم رعایت توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمع ها حتی گروه‌های خانوادگی را در اولویت قرار دهند.

تعداد بیماران ۲۴ ساعته به زیر ۱۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اعلام اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعته در استان به زیر ۱۰۰ نفر رسید، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۹۴ بیمار مربوط به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این تعداد نسبت به روز مشابه در آبان ماه، به کمتر از یک سوم رسیده است.

«مهدی محمدی»، تداوم روند کاهشی را به تداوم رفتار بهداشتی مردم وابسته دانست و افزود: همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمع ها، حذف ترددهای اضافی و حذف هرگونه مراسم جشن، عزا و دورهمی‌های خانوادگی برای عدم انتقال ویروس کرونا مورد تاکید است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به ارایه آمار مربوط به بیماران کرونایی در استان پرداخت و گفت: با فوت هشت کرمانشاهی دیگر در شبانه روز گذشته در اثر ابتلای قطعی به ویروس کرونا، شمار فوتی‌های استان به هزار و ۲۹۴ نفر رسید.

محمدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر در شهرستان کرمانشاه و در شهرستان های اسلام آبادغرب و سنقر و کلیایی نیز هر کدام یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ مورد بیمار مثبت بستری و ۷۹ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: ۹۴ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ در این مدت بستری و ۱۲۵ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی در پایان گفت: هم اکنون ۶۰۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

در استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۲ بیمارستان گلستان و فارابی به صورت کامل به مداوای بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

از مجموع سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و سایر بخش های استان اکنون هزار و ۵۰۰ تخت مربوط به دانشگاه به بستری بیماران کرونایی تخصیص داده شده است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار