مدیرعامل مترو تهران:
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به فعالیت های این شرکت برای در زمینه مناسب سازی ایستگاه ها برای افراد توان یاب، گفت: تا سال آینده بیش از ۹۰ درصد این ایستگاه ها مناسب‌سازی می شود.
کد خبر: ۹۲۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ 03 December 2020

به گزارش تابناک در تهران از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه فرنوش نوبخت روز پنجشنبه؛ ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان و تاکید بر اجرای آیین نامه های مناسب سازی محیط برای معلولان توسط تمامی سازمان های اجرایی گفت: در راستای تکریم ارباب رجوع مناسب سازی ایستگاه های مترو تهران و حومه جهت استفاده معلولان گرامی را در اولویت های کاری خود قرار داده ایم چرا که  خدمت به قشر معلول جامعه وظیفه ذاتی و انسانی ما است و تلاش کرده ایم تا هر ساله گامی در جهت بهبود شرایط  این افراد در هنگام استفاده از مترو برداریم.

به گفته وی، طبق برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد مناسب سازی بیش از ۹۰ درصد ایستگاه های مترو تهران و حومه باشیم.

نوبخت با اشاره به اینکه روز جهانی معلولان، فرصتی است برای توجه به نیازها و توانایی های اقشار توانیاب خاطرنشان کرد: ما در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت مهندسی، مدیریت ایمنی و مهندسی عملیات، مدیریت بازرسی، مدیریت روابط عمومی، نمایندگان شهرداری تهران و نمایندگانی از جامعه معلولین در تلاش هستیم تا نیازهای این قشر از جامعه را برای سفری راحت و ایمن در شهر زیر زمینی مهیا کنیم.  

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه تصریح کرد: در حال حاضر آسانسور از ورودی ایستگاه تا سکوی مسافری در ایستگاه های خط یک: کهریزک، حرم مطهرامام خمینی(ره)، شاهد- باقرشهر، شهرری، جوانمردقصاب، علی آباد، شهید بخارایی، پایانه جنوب، شوش، میدان محمدیه، خیام، سعدی، شهدای هفتم تیر، شهید مفتح، شهید بهشتی، میرداماد، دکتر شریعتی و قلهک، در خط دو ایستگاه های طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، میدان حر، امام خمینی(ره)، امام حسین، شهید مدنی، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری، تهرانپارس و در خط ۵ ایستگاه های تهران(صادقیه)، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرمدره، اتمسفر، کرج، محمدشهر، گلشهر و در خط هفت ایستگاه بسیج به منظور استفاده افراد دارای معلولیت نصب شده و به جز نصب آسانسور در تعدادی از ایستگاه‌ها، اقدامات فراوان دیگری برای تسهیل عبور و مرور معلولان در خطوط هفتگانه مترو اجرا شده است.

نوبخت گفت: یکی از این اقدامات مناسب سازی فراهم شدن امکان رفت و آمد با صندلی چرخدار در تمامی گیت‌های آسانسوری ایستگاه‌های خط ۲ مترو است. پیش از این اقدام، اندازه تمامی ورودی های آسانسور برای عبور صندلی چرخدار استاندارد و مناسب سازی شده نبود. همچنین آسانسورهای چهارگانه در ایستگاه‌های کرج و گلشهر در خط ۵ مترو نصب شد.

وی تصریح کرد:  سال گذشته، رمپ ویژه معلولان در محوطه ایستگاه شوش جنب ورودی غربی در خط یک، ورودی شماره ۲ غربی ایستگاه فدک در خط ۲ مترو و در ایستگاه آزادگان واقع در خط ۳ مترو نصب شد و ورودی جنوبی ایستگاه تهرانپارس واقع در خط ۲ مترو نیز همسطح شده است.
همچنین اقدامات مناسب سازی در ایستگاه‌های خط ۴ شامل کف سازی اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی شماره یک ایستگاه شهرک اکباتان در خط ۴، هم‌تراز کردن رمپ خیابان با ورودی شمالی و اتصال شیب ویژه از خیابان به شیب مترو ورودی جنوبی ایستگاه بیمه و ایجاد مسیر ویژه نابینایان و ایجاد شیب ویژه معلولان در ورودی ایستگاه دولت آباد، اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی ایستگاه های بعثت، میدان جهاد، میدان حضرت ولیعصر(عج)، فرهنگسرا، جانبازان، فدک، شهرری، جوادیه نیز انجام شده  و تا پایان سال بیش از نیمی از ایستگاه های خطوط یک، دو، سه و چهار مترو به مسیر ویژه نابینایان مجهز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: در خط ۷ مترو نیز شیب ویژه معلولان در ایستگاه‌های میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، رودکی، میدان محمدیه و بسیج نصب و آسانسور ایستگاه میدان محمدیه و بسیج نیز نصب شده است.

این مسئول تاکید کرد: برنامه ریزی و قرارداد برای اجرای مسیر ویژه معلولین از ورودی ایستگاه تا روی سکو برای ۲۰ ایستگاه انجام شده و قرارداد ۲۰ ایستگاه دیگر نیز در حال بررسی است.

نوبخت با اشاره  به تأکید شهردار تهران بر مناسب سازی فضاهای شهری براساس برنامه ریزی‌های انجام شده گفت: سال گذشته قرار شد که هر ایستگاه مترو جدیدی هنگام بهره برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد. از همین رو تمامی ایستگاه‌های جدید با پله برقی و آسانسور به بهره برداری می‌رسند و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاه‌ها اقدام کند.

به گفته وی،  اطلاعات ایستگاه هایی که مناسب سازی در آن ها انجام شده بر روی نقشه ی خطوط هفتگانه مترو ایجاد شده و از سایت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به آدرس  https://metro.tehran.ir قابل دسترس است.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در ۷ خط و ۱۲۸ ایستگاه فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار