رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: با عضویت این دانشگاه در شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام، بستر ارتباط مستقیم میان پردیس فارابی با دانشگاه‌های ۵۷ کشور اسلامی فراهم‌شده است.
کد خبر: ۹۱۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 16 November 2020

به گزارش تابناک قم، علیرضا محمدرضایی افزود: جذب دانشجویان خارجی، امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف با دانشگاه‌های بغداد، کوفه و کربلا  و همچنین عضویت در شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام ازجمله اقدام‌های انجام‌شده برای بین‌المللی کردن این دانشگاه بوده است.

وی گفت: پردیس فارابی دانشگاه تهران هم‌اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد که این دانشجویان در ۳۱ رشته دکترا، ۶۴ رشته کارشناسی ارشد و همچنین ۱۲ رشته کارشناسی مشغول فعالیت هستند.

محمدرضایی بابیان اینکه این دانشگاه ۱۲۰ عضو هیات علمی دارد، بیان کرد: پردیس فارابی دانشگاه تهران دارای ۱۲ مجله علمی است که از این تعداد هشت مجله دارای نمایه علمی پژوهشی است و برخی دارای نمایه‌های بین‌المللی می‌باشد.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران اظهار داشت: انتشار تنها مجله زبان عربی دانشگاه تهران و چاپ اولین مجله مدیریت در خاورمیانه ازجمله افتخارهای علمی این دانشگاه است ضمن اینکه روند اخذ نمایه بین‌المللی برای فصلنامه مطالعات معاصر این دانشگاه در حال انجام است.

وی ادامه داد: این دانشگاه دارای سه برنامه راهبردی ازجمله بین‌المللی شدن دانشگاه، توجه به کارآفرینی و اشتغال‌زایی و همچنین تقویت و ایجاد دانشگاه اخلاق مدار و ارتقای حس مسئولیت‌پذیر دانشجویان را برنامه‌ریزی کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: این دانشگاه آمادگی دارد که تمام مشکل‌های موجود در حوزه مدیریت، اشتغال، صنایع و کارآفرینی استان را با استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در این دانشگاه برطرف کند.

محمدرضایی بابیان اینکه تاکنون ظرفیت‌های عظیم علمی این دانشگاه در سطح استان مغفول مانده افزود: توجه به مشکلات موجود در سطح استان ازجمله برنامه‌های این دانشگاه برای اشتغال‌زایی است.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده که هم‌اکنون تعداد زیادی از این افراد در مسئولیت‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و استفاده از ظرفیت این دانشجویان کمک بسیاری برای توسعه این دانشگاه خواهد داشت.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: به‌منظور بهره‌گیری دستگاه‌های مختلف از پژوهش‌های علمی این دانشگاه،‌ تمام پایان‌نامه‌ها به سازمان‌های مرتبط در استان معرفی می‌شود تا از این پژوهش‌ها در راستای حل مشکلات استان استفاده شود.

محمدرضایی بابیان اینکه معرفی استادان این دانشگاه در سطح بین‌المللی از دیگر اقدام‌ها برای بین‌المللی شدن پردیس فارابی دانشگاه است گفت: با این اقدام در گام اول برای بین‌المللی شدن پردیس فارابی دانشگاه تهران، تمام دانشجویان دانشگاه‌های جهان اسلام با رزومه علمی اساتید این دانشگاه آشنا می‌شوند.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران، کارآفرینی را از دیگر راهبردهای این دانشگاه دانست و گفت: تاکنون چهار جشنواره ایده تا بازار برگزارشده و به برگزیدگان این جشنواره با استفاده از وام‌های صندوق امید تسهیلات مناسبی ارائه می‌شود.

وی بابیان اینکه ۱۲ طرح مهم اقتصادی و کارآفرینی توسط این دانشگاه حمایت‌شده است، ادامه داد: با استفاده از تسهیلات صندوق امید، به طرح‌های نو و بدیع که منجر به اشتغال‌زایی در روستاها شود ۵۰۰ میلیون و در حوزه شهری تا ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران توجه به ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای را موردتوجه قرار داد و گفت: رشته «قرآن‌پژوهشی رایانشی» و همچنین رشته دکترای «فقه و حقوق اقتصادی» ازجمله رشته‌های میان رشته است که توسط این دانشگاه پیشنهادشده و در حال طی کردن مراحل تصویب است.

محمدرضایی با اشاره به تلاش برای توسعه رشته‌های این دانشگاه گفت: بسیاری از گرایش‌های رشته حقوق و مدیریت در کشور ازجمله ابداعات این دانشگاه است و توسعه رشته‌های این دانشگاه نیز بر اساس اولویت‌ها و نیازهای کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

وی بابیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار دانشجو در آموزش‌های مجازی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند که این موضوع از ظرفیت‌های این دانشگاه بوده است گفت: در سال تحصیلی جدید ۲ هزار دانشجوی جدیدالورود در رشته‌های مجازی پذیرش‌شده‌اند که آمار قابل‌توجهی است.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: با شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های این دانشگاه هم‌اکنون حدود یک هزار کلاس درس به‌صورت برخط و هفتگی برگزار می‌شود.

محمدرضایی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های آموزش مجازی پردیس فارابی دانشگاه تهران امیدواریم جذب دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه نیز به‌صورت مجازی محقق شود.

وی ادامه داد: به‌زودی دفتر اولین انجمن سواد رسانه‌ای در پردیس فارابی دانشگاه تهران افتتاح می‌شود ضمن اینکه هم‌اکنون رشته مدیریت رسانه در دانشکده مدیریت این دانشگاه تدریس می‌شود.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران، توسعه فعالیت‌های اجتماعی این دانشگاه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد مراکز مشاوره‌ای به‌عنوان یکی از فعالیت‌های اجتماعی دانشگاه در دستور کار است و به‌زودی نخستین مرکز مشاوره‌ای دانشگاهی در قم افتتاح می‌شود.

پردیس فارابی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۱ مهرماه ‏۱۳۴۹ در شهر قم تأسیس شد و به‌عنوان کهن‌ترین مرکز آموزش عالی استان به شمار می‌رود. این مجموعه دانشگاهی تاکنون چند بار تغییر نام داده است. پردیس فارابی نخست بانام «مدرسه عالی امور قضایی و اداری»، در خیابان ایستگاه آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۵۳ در محل فعلی مستقر گردید.در سال ۱۳۹۲ به‌منظور ارج نهادن به مقام والای فارابی، اندیشمند مسلمان و برجسته ایرانی و حفظ و پاسداری از میراث ملی و معنوی ایران، این مجموعه به نام این فیلسوف نامور آراسته شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار