مسئول واحد تصویربرداری پزشکی بیمارستان امام حسین( ع) مهران گفت: سی تی اسکن ریه معادل ۴۰۰ مرتبه عکس ساده رادیولوژی اشعه به بدن وارد می‌کند و این خود گواه حجم بالای آسیب جسمی از جمله سرطان برای خود فرد و آسیب ژنتیکی برای نسل‌های آینده در این روش است.
کد خبر: ۹۱۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 13 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛جعفری اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سی تی اسکن نقش مهمی در تشخیص بیماری و تعیین شدت درگیری ریه و بررسی عوارض ثانویه و در نهایت تعیین برنامه درمانی بیماران داشته است.

مسئول واحد تصویربرداری پزشکی بیمارستان امام حسین( ع) مهران افزود: به دنبال شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال ۹۸، تاکنون بالغ بر ۶۵۰۰ مورد سی تی اسکن ریه در واحد سی تی اسکن بیمارستان امام حسین ( ع) مهران انجام گرفته که آمار مذکور قریب به یک سوم جمعیت شهرستان را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید از عوارض هولناک تشعشعات سی تی اسکن براحتی عبور کرد، گفت: سی تی اسکن بی‌رویه می‌تواند بعد از چند سال به دلیل مضرات اشعه ایکس به صورت سرطان خود را نشان دهد و همشهریان عزیز باید بدانند انجام سی تی اسکن‌های بی‌رویه و بدون اندیکاسیون و صلاحدید پزشک متخصص، باعث افزایش دوز تجمعی اشعه در جامعه و افراد شده و احتمال اینکه در سال‌های آینده با سونامی سرطان و آسیب‌های ژنتیکی نسل‌های آینده، ناشی از پرتوهای ایکس سی تی اسکن‌ مواجه شویم دور از ذهن نخواهد بود.

جعفری به گزارش کمیته بین المللی علمی بررسی آثار تشعشعی اتمی (UNSCEAR)  اشاره کرد و افزود: هر بار انجام سی تی اسکن ریه معادل ۴۰۰ مرتبه عکس ساده رادیولوژی اشعه به بدن وارد می‌کند و این خود گواه حجم بالای آسیب جسمی از جمله سرطان برای خود فرد و آسیب ژنتیکی برای نسل‌های آینده در این روش است و با توجه به وجود ارگان‌های حساس به اشعه در این محدوده (تیروئید و پستان) مخاطرات حتی بیشتر هم می‌شود.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار مشاوره بیماران با پزشک متخصص عفونی و یا داخلی و در صورت نیاز و صلاحدید پزشک متخصص انجام سی تی اسکن می‌باشد و همچنین بدانیم که افراد به تنهایی صلاحیت خود درمانی و تجویز سی تی اسکن برای خود را ندارند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار